Goto main content

Start Decennium van de Verkeersveiligheid

Preventie

Op 11 mei luidde het startschot van het Decennium van de Verkeersveiligheid. Dat is een actie waarmee de Verenigde Naties tegen 2020 het stijgende aantal verkeersdoden naar beneden willen halen. Met verschillende projecten in het Zuiden streeft Handicap International hetzelfde doel na.

Druk verkeer in Vietnam

Op 11 mei luidde het startschot van het Decennium van de Verkeersveiligheid. Dat is een actie waarmee de Verenigde Naties tegen 2020 het stijgende aantal verkeersdoden naar beneden willen halen. Met verschillende projecten in het Zuiden streeft Handicap International hetzelfde doel na.

Volgens de VN eist het verkeer per jaar ongeveer 1,3 miljoen doden. De Wereldgezondheidsorganisatie schat dat het verkeer tegen 2030 van de negende belangrijkste doodsoorzaak naar de vijfde zal stijgen. Bij 15 tot 25-jarigen zijn verkeersongevallen zelfs nu al de belangrijkste doodsoorzaak. En daarnaast zijn er nog miljoenen mensen die na een verkeersongeval verwondingen of een al dan niet blijvende handicap oplopen.

Met het Decennium van de Verkeersveiligheid willen de VN vermijden dat het aantal verkeersslachtoffers blijft stijgen. Er is een globaal plan opgesteld dat beleidsmakers oproept om aandacht te hebben voor verkeersveiligheid. Dat plan voorziet enerzijds in concrete, praktische maatregelen, zoals veiligere wegen. Anderzijds streeft het plan naar betere en afdwingbare wetgeving, bijvoorbeeld over snelheidsbeperkingen en alcoholgebruik.

Verkeersongevallen wegen op ontwikkeling

“Verkeersongevallen hebben een hoge kostprijs. En dat weegt enorm op de ontwikkeling van een land”, vertelt Eric Remacle, expert verkeersveiligheid van Handicap International. In Cambodja bijvoorbeeld komen meer mensen om in een verkeersongeval dan dat er sterven aan hiv/aids of door een ongeval met mijnen. In dat land hebben die ongevallen vorig jaar dan ook 240 miljoen dollar gekost.

In Zuidoost-Azië, waar het verkeer explosief is toegenomen, werkt Handicap International al jaren aan meer verkeersveiligheid. “In Vietnam boeken we erg goede resultaten”, aldus Eric Remacle. “We doen aan preventie in scholen, zo organiseren we toneeltjes en simuleren we verkeerssituaties. Verder voorzien we EHBO-posten langs wegen. Ook taxichauffeurs krijgen vorming over verkeersveiligheid. Ziekenhuizen krijgen de nodige middelen om patiënten te kunnen verzorgen. En ten slotte houden we sensibilisatiecampagnes over onder andere helmgebruik en rijden onder invloed.”

Naar aanleiding van het Decennium van de Verkeersveiligheid is er op dit moment een week van de verkeersveiligheid in Benin. Die wordt georganiseerd door de lokale ngo Alinagnon en kadert in een project van Handicap International. De komende jaren zal onze organisatie het initiatief van de Verenigde Naties met tal van projecten blijven steunen.
 

Meer over dit onderwerp

HI verdedigt rechten van personen met een handicap op COP 28
© K. Tolentino / HI
Preventie

HI verdedigt rechten van personen met een handicap op COP 28

De klimaatconferentie vindt van 30 november tot 12 december plaats in Dubai. HI vormt er de stem van de gemeenschappen en individuen die het meest getroffen worden door klimaatverandering.

Personen met een handicap hebben vier keer meer kans om te sterven bij een klimaatramp
© Parany.photo / HI
Preventie

Personen met een handicap hebben vier keer meer kans om te sterven bij een klimaatramp

Cyclonen, overstromingen, droogte... Klimaatverandering heeft nóg grotere impact op de levens van personen met een handicap.

Een jaar na de doortocht van orkaan Ian, blijft Handicap International Cubaanse bevolking ondersteunen
© T. Medina / CARE-HI
Noodhulp Preventie

Een jaar na de doortocht van orkaan Ian, blijft Handicap International Cubaanse bevolking ondersteunen

In september 2022 werd Cuba getroffen door de orkaan Ian. Handicap International ontplooide een noodhulpoperatie en werkt verder op lange termijn.