Handicap International beschermt zwakke weggebruikers in Vietnam

  • verkeersveiligheid in Azië
  • verkeersveiligheid in Azië

Ngo’s houden eerste mondiale verkeersveiligheidsconferentie in Brussel

Er vallen wereldwijd 1,2 miljoen verkeersdoden per jaar. Dat is het thema van de eerste internationale bijeenkomst van ngo’s rond verkeersveiligheid vandaag in Brussel. Honderd expertorganisaties bereiden samen een mondiale V.N.-conferentie voor die later dit jaar plaatsvindt in Moskou. Handicap International werkt sinds 2000 op verschillende niveaus aan verkeersveiligheid in Azië. De ziekenhuizen werden daar vanaf de jaren negentig overspoeld met verkeersslachtoffers. Handicap International werkt niet enkel aan de gevolgen maar ook aan de oorzaken van de ongevallen. In Ho Chi Minh in Vietnam bijvoorbeeld dragen de miljoenen motorrijders sinds december een helm.

Er sterven wereldwijd elk jaar 1,2 miljoen mensen in het verkeer en vijftig miljoen mensen raken gewond door ongevallen. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) nodigde daarom vijftig expertorganisaties uit de hele wereld uit in Brussel om rond dit thema te werken. Deze vergadering is de aftrap voor een grote conferentie met als doel een wereldwijd actieplan voor verkeersveiligheid op te stellen. Deze interministeriële V.N.-conferentie is gepland voor november in Moskou. De nadruk zal liggen op armere landen.

Handicap International werkt sinds 2000 rond zwakke weggebruikers in Azië, waar een op de drie gemotoriseerde voertuigen in de wereld rondrijdt. Verkeersongevallen zijn er een serieus probleem want de verstedelijking rukt er snel op en mensen verplaatsen zich vooral met brommers en niet langer met de fiets. Dat gaat niet gepaard met een goede planning en ook de verkeerswetgeving hinkt achterop. In de loop der jaren constateerde Handicap International in Cambodja, Laos en Vietnam dat er meer slachtoffers vielen in het verkeer dan door ongelukken met landmijnen, het traditionele actieterrein van de organisatie.

Handicap International ontwikkelde in Vietnam bijvoorbeeld een database voor verkeersongelukken omdat niemand wist hoeveel mensen er precies stierven of gewond raakten. Daarnaast maakte de organisatie een curriculum voor verkeersopvoeding in de lagere school wat tot nu toe niet bestond in Vietnam. Een ander voorbeeld van het lobbywerk is dat alle motorrijders in de Vietnamese miljoenenstad Ho Chi Minh nu een helm dragen. Brommers zijn het vervoermiddel bij uitstek in Vietnam. Enkel door de combinatie van lokale sensibilisatiecampagnes en een goede samenwerking met de verschillende overheden houdt iedereen zich aan de nieuwe wet. “Het is cruciaal dat mensen en verenigingen lokaal betrokken wordt bij verkeersveiligheid” zegt Vincent Slypen, directeur operaties bij Handicap International. “Mentaliteitsverandering bereik je niet enkel door snel de verkeersreglementering aan te passen”.