Veilig verkeer: een kwestie van ontwikkeling

  • Twee jongemannen bekijken een sensibiliseringsfolder van Handicap International terwijl ze tussen een tiental bromfietsen langs de weg staan.
  • Een man in fluovest wijst naar een denkbeeldige helm op zijn hoofd naar een bromfietsrijder die er geen draagt.
  • Een man hangt achteraan een compleet vervallen busje op straat.

Verkeersongevallen zijn wereldwijd de belangrijkste oorzaak van handicaps. Handicap International houdt een pleidooi om in het verkeersveiligheidsbeleid meer rekening te houden met kwetsbare mensen.

Op 18 en 19 november 2015 vindt in Brasilia een internationale conferentie plaats over verkeersveiligheid. Ook Handicap International trekt naar de Braziliaanse stad om haar standpunt uit de doeken te doen.

Het belang van de thematiek valt niet te onderschatten: volgens het laatste rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) komen er jaarlijks 1,25 miljoen personen om bij verkeersongevallen en worden er nog eens 50 miljoen anderen verwond. [1] Zo zijn verkeersongevallen wereldwijd de grootste oorzaak van handicaps.

Kwetsbare mensen eerst getroffen

Volgens Handicap International moet de vraag rond verkeersveiligheid aangepakt worden van bij de ontwikkeling van wegen- , transport- of infrastructuurprojecten. Ook moeten verkeersslachtoffers en zwakke weggebruikers, onder wie personen met een handicap, opnieuw een centrale plaats innemen bij publieke beslissingen. Het beleid rond verkeersveiligheid moet tegemoetkomen aan de behoeften van deze mensen, zowel wat mobiliteit betreft als de toegankelijkheid van diensten.

Het zijn immers de arme en kwetsbare mensen die het eerst getroffen worden bij verkeersongevallen: als ze zich al niet te voet verplaatsen en dus een zwakke weggebruiker zijn, gebruiken ze transportmiddelen die minder veilig zijn.

Zuiden betaalt hoogste tol

Een verkeersongeval kan zware gevolgen hebben voor het slachtoffer: hoge medische kosten, soms het verlies van een baan en een inkomen en sociale uitsluiting. Kortom, het risico om in armoede te belanden naar aanleiding van een verkeersongeval is reëel.

Bovendien betekent het gebrek aan verkeersveiligheid een gigantische rem op de ontwikkeling, omwille van de economische kost gelinkt aan de verpaupering van families, steun voor de slachtoffers, verslechterde infrastructuur … Met 90% van alle verkeersslachtoffers wereldwijd, zijn het de landen in het Zuiden die de hoogste tol betalen.

Handicap International werkt momenteel in zeven landen rond verkeersveiligheid. Onze organisatie ondersteunt de overheden bij het invoeren van adequate beleidsmaatregelen, vergemakkelijkt de toegankelijkheid voor slachtoffers tot eerstelijnsgezondheidszorg en sensibiliseert de bevolking voor risicogedrag.

[1] http://www.who.int/violence_injury_prevention/road_safety_status/2015/rs...