Veilig verkeer: jong geleerd is oud gedaan

  • jongeren op een bromfiets, na de school
  • dessin pour un poster de sensibilisation

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) schat dat tegen 2030 meer mensen zullen sterven door verkeersongelukken dan aan aids en kanker. In Laos heeft het stijgend aantal voertuigen het laatste decennium inderdaad snel geleid tot meer verkeersongevallen en -slachtoffers, vooral bij jongeren. De gevolgen treffen arme families het hardst, want bovenop de psychologische last komen de kosten van medische zorg of soms begrafenis en verlies van broodwinning.

Vaak is de infrastructuur in Laos weinig aangepast aan de steeds talrijkere en soms aftandse voertuigen. Verkeersregels, veilig rijgedrag (zoals niet rijden onder invloed) en rijbewijzen zijn bovendien geen evidentie. Wie bij een verkeersongeval betrokken raakt, wordt vaak nog gezien als een slachtoffer van het lot.

Alle wegen leiden naar preventie

Handicap International probeert daarom de bevolking en de overheidsinstellingen te sensibiliseren over het belang van veilig verkeer: preventie is immers essentieel. De organisatie gebruikt hiervoor diverse kanalen.

Sensibiliseringscampagnes

Laotianen worden bewust gemaakt van de gevaren van het verkeer door intensieve campagnes tegen dronken, te snel of al bellend rijden. Het dragen van een helm wordt volop gepromoot. In Vientiane daalde het aantal verkeersslachtoffers (van 409/100.000 in 2009 tot 302 in 2013) en dat is hoofdzakelijk te danken aan een verhoogd gebruik van helmen (gemiddeld 20%).

Onderwijs

Handicap International ontwikkelde educatieve pakketten rond verkeer voor de lagere school. De lessenpakketten werden met succes getest en zitten momenteel in een goedkeuringsfase bij het Laotiaanse ministerie van Onderwijs. Ook voor het secundair onderwijs werd pedagogisch materiaal ontwikkeld, zoals een strip over veilig verkeer in de plaatselijk populaire mangastijl.

Dataverzameling en onderzoek

Handicap International werkt samen met de Nationale Universiteit van Laos en bepaalde ziekenhuizen om gegevens rond verkeersongevallen te verzamelen en te onderzoeken. Ook worden studenten sociale wetenschappen aangespoord om verkeersveiligheid te onderzoeken in hun masterthesis.

Lobbying

Samen met lokale actoren ijvert Handicap International ervoor om verkeersveiligheid als prioritair element op de politieke agenda te zetten. Een algemene cultuur van veilig verkeer draagt immers bij tot de preventie van handicaps op lange termijn.

Wist je dat ...

In april 2011 ondervroeg Handicap International 177 verkeersslachtoffers in het Friendship Hospital in Vientiane, hoofdstad van Laos. Dat leverde enkele treffende cijfers op:

  • 42% behoorde tot de leeftijdscategorie van 15*-25 jaar
  • 93,4% reed op een bromfiets (als bestuurder of passagier)
  • 71,6% van alle bromfietsers tussen 15 en 25 jaar had geen rijbewijs
*15 jaar is de wettelijke leeftijd om met een bromfiets van 110 cc te rijden