Goto main content

Press Officer (Nederlandstalig)

Handicap International België is op zoek naar een Nederlandstalige persverantwoordelijke om het communicatie- en fondsenwervingsteam in Brussel te versterken.

Visueel met het boodschap 'We're hiring'

CONTEXT

Het communicatie & fondsenwervingsdepartement bestaat uit 14 personen. Ze hebben als opdracht het Belgische publiek, instellingen, media & donateurs te informeren over het werk van Handicap International en de waarden die de organisatie verdedigt. Het departement werft ook privéfondsen om de sociale missie van Handicap International mogelijk te maken.

De persverantwoordelijke werkt samen met de andere collega’s van het communicatie & fondsenwervingsdepartement (copywriter, digital officer, marketing…), de communicatiedienst van de federatie en de collega’s van de andere nationale associaties. Een samenwerking met de andere sectoren van de Brusselse zetel is ook noodzakelijk om een logische coherentie in alle externe communicatie te garanderen.

OBJECTIEVEN

Je draagt bij tot deze opdracht door op te treden als een van de woordvoerders van HI en door het uitwerken van de externe communicatie om de operaties van HI zichtbaarheid te geven in de Belgische media, voornamelijk in Vlaanderen.

Verantwoordelijkheid 1: Ontwikkelen en uitvoeren van alle nodige acties om het werk en de boodschap van Handicap International onder aandacht van de Belgische media te brengen:

  • Je verzamelt relevante informatie, zowel bij de verschillende departementen op de hoofdzetel van Brussel als bij de collega’s in andere landen.
  • Uitvoeren van alle nodige mediawerk om het Nederlandstalige publiek en media te informeren over het werk van HI (schrijven/vertalen van persberichten, organiseren van persconferenties en -briefings, verspreiden van relevante informatie, identificeren van woordvoerders, experts bij HI voorbereiden op mediainterviews...).
  • Je treedt op als (een) woordvoerder van HI in de Nederlandstalige media.
  • Uitbouwen en onderhouden van een netwerk van lokale, regionale en nationale contacten met Vlaamse journalisten.
  • Uitbouwen en onderhouden van een database van Vlaamse perscontacten.
  • Uitvoeren van terreinbezoeken in functie van de behoeften (bijv. begeleiden van journalisten).

Verantwoordelijkheid 2: Analyseren van de aanwezigheid van HI in de Vlaamse media:

  • Uitbouwen en onderhouden van een elektronische database m.b.t. de aanwezigheid van HI in de Nederlandstalige Belgische media.
  • Statistische analyse en kritische evaluatie van deze data.
  • Opvolging van jouw persoonlijke indicatoren.

Verantwoordelijkheid 3: Ambassadeurs, Influencers & nieuwe media

  • Je bent de contactpersoon voor onze ambassadeurs en je houdt hen op de hoogte van eventuele samenwerkingen, campagnes en evenementen;
  • Je verkent nieuwe pistes om over HI te communiceren (YouTube, Instagram, ...);
  • Je zet een community van influencers op volgt de samenwerking met de influencers op;
  • Je legt een database met contacten aan.

Verantwoordelijkheid 4: Ondersteunen van het werk van de andere collega’s van het communicatiedepartement, in functie van de behoeften: 

  • Je ondersteunt het werk rond projecten, campagnes en evenementen (wanneer perswerk vereist is).
  • Je formuleert key messages voor HI campagnes en evenementen.
  • Je bent de back-up van de copywriters indien nodig (mailings, magazines, newsletter, website,..)

De persverantwoordelijke kan eventueel gevraagd worden om andere taken te vervullen in het kader van de activiteiten van het departement.

GEWENST PROFIEL

  • Een universitaire opleiding met een specialisatie in Communicatie of Journalistiek.  
  • Min. 2 jaar aantoonbare ervaring als persverantwoordelijke of journalist.
  • De ideale kandidaat is een uitstekend communicator, die beschikt over een uitstekende pen en perfecte kennis van het Nederlands. Vlotte kennis van het Frans en Engels is een must.
  • Uitstekende kennis van de Belgische media (zowel nationaal als regionaal).
  • Ervaring in de humanitaire wereld is een plus.  
  • Goede kennis van MS-office tools (Excel - Word – Powerpoint – Outlook) en een basiskennis van sociale netwerken: Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn etc.

AANBOD

  • Contract van bepaalde duur (1 jaar, verlenging mogelijk)
  • Voltijds (4/5e is bespreekbaar)
  • Extralegale voordelen: maaltijdcheques, hospitalisatieverzekering, groepsverzekering
  • Werkplaats: Omgeving Naamsepoort Brussel (met mogelijkheid tot telewerk)
  • Indiensttreding: zo snel mogelijk

Wij werven mensen aan op basis van hun vaardigheden en talent met het oog op een efficiënte uitvoering van het werk, ongeacht leeftijd, afkomst, geaardheid of eventuele beperkingen van de kandidaat.

SOLLICITEREN

Bezorg jouw cv en motivatiebrief aan Aurore Van Vooren – [email protected] voor 03/04/2022