Goto main content

VEILIG VERKEER

Sinds 2000 heeft Handicap International projecten voor verkeersveiligheid in Zuidoost-Azië. In die regio vallen steeds meer verkeersslachtoffers. De infrastructuur is veelal niet aangepast aan het stijgend aantal auto's en vooral bromfietsen. Voertuigen zijn vaak aftans en er zijn geen of geen degelijke helmen en veiligheidsgordels. Verkeersregels en rijbewijzen zijn zeldzaam. De wegen zijn bovendien in slechte staat en voetpaden bestaan niet.  Daarnaast wordt er veel gereden onder invloed.

De focus van Handicap International ligt vooral op preventie. We stimuleren scholen om les te geven over verkeersveiligheid, bijvoorbeeld door leerkrachten op te leiden. We zetten ook intensieve sensibilisatiecampagnes voor het grote publiek op touw. Zo maken we de bevolking duidelijk dat het belangrijk is om een helm te dragen. Om een mentaliteitsverandering te bereiken, betrekken we lokale verenigingen bij onze campagnes. Dankzij ons lobbywerk hebben we er in Vietnam trouwens voor gezorgd dat het wettelijk verplicht werd een helm te dragen. Verder helpen we slachtoffers te revalideren, bijvoorbeeld door de oprichting van centra voor slachtoffers met ruggenmergletsels, een veel voorkomend probleem bij verkeersongevallen.

Meer over dit onderwerp

Stop wapenleveringen aan Israël
© HI
Mijnen en andere wapens Noodhulp

Stop wapenleveringen aan Israël

Handicap International roept samen met de Ceasefire Now coalitie op tot een stopzetting van alle wapenleveringen aan Israël en tot een onmiddellijk staakt-het-vuren in Gaza.

"We zien nu al een toegenomen aandacht voor revalidatiezorg"
© T. Mayer / HI

"We zien nu al een toegenomen aandacht voor revalidatiezorg"

1 jaar later: de strijd voor een universele toegang tot revalidatiezorg

Op naar een werkvloer met minder drempels en meer kansen
© RAKOTONDRAPARANY D. NJARA / HI
Integratie

Op naar een werkvloer met minder drempels en meer kansen

Wereldwijd zijn er 386 miljoen mensen met een handicap meerderjarig en dus oud genoeg om te werken. Toch is 80% van hen niet aan de slag.