Goto main content

Mahamat woont in een kamp voor ontheemden in Tsjaad. Dankzij Handicap International kan hij naar school.

Integratie Noodhulp
Tsjaad

Mahamat (niet zijn echte naam) is 13 jaar oud. Hij ontvluchtte zijn dorp voor gewapende bendes en leeft sindsdien in een kamp voor ontheemden in Kousseri, aan de oevers van het Tsjaadmeer.

Mahamat met een HI-agent in het ontheemdenkamp Kousseri

HI

Mahamat verblijft al drie jaar in een kamp in Kousseri, aan de oevers van het Tsjaadmeer. Daar leeft hij samen met zijn oma die, naast hem, ook nog voor twee van zijn neven zorgt. Wonen doen ze in een bescheiden hut van takken. Ondanks deze uitdagingen probeert de kleine familie een normaal leven te leiden.

De ontheemde bevolking van het Tsjaadmeer

In het kamp wonen meer dan 7.000 ontheemden die allemaal hun dorpen aan het Tsjaadmeer ontvluchtten. Dat doen ze in de eerste plaats voor het bendegeweld, maar ook voor het meer dat geleidelijk aan opdroogt. Momenteel verblijven er meer dan 500.000 ontheemden of vluchtelingen uit buurlanden (voornamelijk Niger) in Tsjaad.

Allemaal hopen ze naar huis terug te keren al is dat, door de huidige veiligheidssituatie, op dit moment geen optie.

Het kamp waar Mahamat woont, is opgedeeld in blokken die elk gerund worden door een verantwoordelijke. Voor bijna iedereen die hier woont - met uitzondering van een paar families die van de visvangst kunnen leven - is humanitaire hulp essentieel. Zo hebben ze bijvoorbeeld geen toegang tot drinkwater.

Mahamat tijdens een functionele revalidatiesessie in het Bagasola ziekenhuis. De kinesist die hem behandelt, wordt ondersteund door HI. © Handicap International

Mahamats weg naar de schoolbanken

Mahamat startte, met de hulp van Handicap International, in 2021 met school. Hij vertelt ons hoe hij op de schoolbanken belandde:

"Op een dag zag ik andere kinderen terugkomen van school met boekentassen. Ze lieten me hun boeken, potloden en andere schoolspullen zien. Toen ik vroeg waar ze al die spullen vandaan hadden, wezen ze me de weg naar hun school.”

Met de steun van zijn oma stapte hij naar de schooldirectie. Hij zich dezelfde dag nog in. Nadat hij thuis trots zijn schoolspullen van Handicap International had getoond, deelde hij zijn oma het goede nieuws mee. Het was de eerste keer dat Mahamat voet zette in een klaslokaal.

Daarnaast besliste Handicap International om de jongen ook medisch te ondersteunen. Zo kreeg hij een looprek en krukken en werd hij behandelt tijdens functionele revalidatiesessies.

Tijd voor school

De lessen beginnen om 7.30 uur en eindigen om 12.30 uur. In totaal telt Mahamats klas 140 leerlingen. In de praktijk zijn dat er elke dag zo’n vijftigtal. Zijn leraar, Ousman is een plaatselijke bewoner:

"Hij is heel aardig en heeft aandacht voor mij. Hij stelt me vragen en stuurt me vaak naar het schoolbord. Om de les goed te kunnen volgen, kreeg ik een plek op de eerste rij. Ik voel me echt op mijn gemak bij hem.”

In afwachting van een specifiek schoolprogramma voor kinderen met een beperking,  zit Mahamat in een type 1-klas. Elke dag loopt hij met behulp van zijn krukken naar school. Dat kost hem, omwille van zijn handicap en de afstand, 30 minuten.  

Elke middag eet Mahamat in de schoolkantine. Op het menu staat voornamelijk couscous met verse gerookte vissaus.

De basis

Mahamat leert lezen en schrijven op school. Zijn favoriete vakken zijn tekenen, schrijven en rekenen. Hij is ook helemaal gek van keramiek: hij maakt vogels én zelfs kleine autootjes uit klei.  Nu hij op school zit, heeft hij veel vriendjes om mee te spelen.

 

Een betere toekomst

Mahamat schreef zich al in voor het volgende schooljaar. Hij hoopt zijn opleiding af te maken omdat hij weet dat hij die nodig heeft om zijn dromen waar te maken.

"Ik wil mijn kennis doorgeven, geiten fokken en een rijke zakenman worden die voor zijn familie kan zorgen! Om dat te bereiken, moet ik naar school.”

Handicap International en inclusief onderwijs

Voor de start van het nieuwe schooljaar krijgen de leerkrachten, waaronder Mahamats meester Ousman, een opleiding van Handicap International. Die duurt drie weken en behandelt, naast de basisvaardigheden van het lesgeven, hoe je kinderen met een handicap het beste kunt integreren.

Ook voorziet HI hen van leermiddelen om het bewustzijn van de andere kinderen te vergroten en een veilige en inclusieve onderwijsomgeving voor iedereen te creëren.

Het PROSCOLAC-project

Het PROSCOLAC-project wordt gefinancierd door de Europese Unie en helpt meer dan 9.500 kinderen (waaronder ongeveer 4.700 meisjes en 1.900 kwetsbare kinderen of kinderen met een handicap). Het wil bijdragen aan de fysieke, psychosociale en cognitieve bescherming van kinderen die getroffen zijn door de humanitaire crisis in de regio van het Tsjaadmeer, meer bepaald in de departementen Fouli en Kaya.

Dit project is gericht op het verbeteren van de kwaliteit en toegang tot onderwijs,  het psychosociale evenwicht en de veerkracht van kinderen.

Handicap International in Tsjaad

Handicap International (HI) is sinds de jaren '90 actief in Tsjaad met verschillende projecten binnen inclusief onderwijs, risico-educatie, ontmijning, slachtofferhulp, conflicttransformatie, revalidatiezorg en sociale cohesie en inclusieve lokale ontwikkeling. Momenteel hebben we projecten in N'Djamena en de provincies Lac, Logone Oriental, Kanem, Bahr el Gazal en de regio's Borkou, Ennedi en Tibesti (BET).

Gepubliceerd op: 20 juni 2023

Meer over dit onderwerp

Er is geen veilige plek in Gaza: Khan Younis is onbewoonbaar
© HI
Noodhulp

Er is geen veilige plek in Gaza: Khan Younis is onbewoonbaar

Nu de oorlog in Gaza zijn zevende maand ingaat, maakt Handicap International zich grote zorgen over de veiligheid van duizenden families die mogelijk gedwongen worden ontheemd van Rafah naar Khan Younis en andere gebieden in de Gazastrook. 

7 dingen die je moet weten over het conflict in Soedan
© M. Degue Mohassingar / HI
Noodhulp Preventie

7 dingen die je moet weten over het conflict in Soedan

Op 15 april 2023 brak in Soedan een gewapend conflict uit. Sinds mei 2023 werkt Handicap International in Oost-Tsjaad om Soedanese vluchtelingen, die op de vlucht zijn voor het geweld, te ondersteunen en op te vangen.

Handicap International begeleidt in Laos het schooltraject van 200 kinderen met autisme
© V. Teppalath / HI
Gezondheid Integratie

Handicap International begeleidt in Laos het schooltraject van 200 kinderen met autisme

Handicap International zet zich in voor de inclusie van kinderen met een ontwikkelingsstoornis, waaronder autisme, in de provincies Champasak en Houaphan.