Handicap International trapt nieuwe campagne rond Blauwe Veter af
Via acht verhalen, van onder meer comedian William Boeva en paralympiër Joachim Gérard, wordt het belang van universele revalidatiezorg in de kijker gezet.

'Hun verhalen, onze strijd.' Met deze slogan komt Handicap International naar buiten in een nieuwe campagne rond het belang van revalidatiezorg. Verhalen van bekende en minder bekende gezichten die allen verbonden worden door revalidatiezorg, en de strijd van een organisatie om deze zorg voor iedereen toegankelijk te maken. De campagne is een knipoog naar de allereerste fotocampagne rond de Blauwe Veter, die dit jaar zijn 25-jarig bestaan viert.
Vandaag heeft bijna één op drie - zo'n 2,4 miljard mensen - revalidatiezorg nodig. Een bijkomende groep van een miljard mensen heeft nood aan technische hulpmiddelen. Deze behoefte is nog groter in lage- en middeninkomenslanden, waar meer dan de helft van de bevolking geen toegang heeft tot deze essentiële diensten. Door toenemende conflicten, natuurrampen en de vergrijzing van de wereldbevolking blijft de vraag naar deze diensten groeien. Ze zijn een essentiële sleutel voor mensen om hun zelfstandigheid te herwinnen en (opnieuw) actief deel te nemen aan de samenleving.
Revalidatiezorg is geen luxe
Om het belang van universele toegang tot kwaliteitsvolle revalidatiezorg in de kijker te zetten komen een reeks bekende en minder bekende personen met hun verhaal naar buiten. Verhalen die tonen hoe revalidatiezorg levens verandert en hoe Handicap International hierin haar bijdrage levert. Comedian William Boeva, paralympiër Joachim Gérard, auteur Bassel Maleki, kinesitherapeuten Eric Weerts en Luc Étienne, orthoprotesist Christoph Tyvaert en coördinatrice schenkersdienst bij Handicap International Germaine Bashahu, trouwe schenker Marie-Jeanne Vanhoutte en vrijwilliger Nicole Luyckx. Elk van hen heeft een apart verhaal, en toch één duidelijke boodschap: revalidatiezorg is geen luxe, maar een basisrecht.
'We leven in een maatschappij die zo afgescheiden is van mensen met een beperking dat we denken dat ze goed verzorgd worden. Maar zodra je zelf in die situatie terechtkomt, besef je hoe anders de werkelijkheid is.' - William Boeva, comedian en campagnegezicht
Deze nieuwe campagne rond de Blauwe Veter, symbool voor kwaliteitsvolle revalidatiezorg, werd op woensdag 9 oktober afgetrapt in het centrum van Brussel. In het bijzijn van de pers werden de portretten van de campagnegezichten tentoongesteld voor het grote publiek. Een tentoonstelling die nog tot 13 oktober te bezichtigen is in het Brusselse park 'Kleine Zavelsquare'.
Benieuwd naar de verhalen? Bekijk de campagnewebsite