Meteen naar de inhoud

Handicap International onthult nieuwe visuele identiteit

Ter gelegenheid van haar 35e verjaardag onthult Handicap International haar nieuwe visuele identiteit. Voor het eerst in haar geschiedenis mat de organisatie zich een sterk, zinvol logo en een nieuwe handtekening aan die haar waarden en missie nog meer weerspiegelen. 

NEEM CONTACT OP MET

Duarte DE MUNTER

+32 (0) 478 95 47 07
[email protected]

Brussel, 24 januari 2018 - Ter gelegenheid van haar 35e verjaardag onthult Handicap International haar nieuwe visuele identiteit. Voor het eerst in haar geschiedenis mat de organisatie zich een sterk, zinvol logo en een nieuwe handtekening aan die haar waarden en missie nog meer weerspiegelen. 

Een nieuwe visuele identiteit

Voor het eerst in de geschiedenis van Handicap International heeft de organisatie een nieuw logo dat de vorm neemt van een sterk symbool: een hand. Het is een universeel, onmiddellijk herkenbaar teken over talen en culturen heen. Het drukt een groet uit, maar is ook een symbool dat tegenhoudt en “stop!” zegt. De strijd voor de inclusie van personen met een handicap en tegen alle verachtelijke wapens zit in het DNA van onze organisatie en wordt nu ook uitgedrukt door dit sterke symbool.

Ook de handtekening is nieuw en getuigt van de waarden en missies van de organisatie: “humanity & inclusion”. Deze naam focust op de ambitie die al 35 jaar de basis vormt van de acties van de organisatie: de inclusie van personen met een handicap en kwetsbare bevolkingsgroepen, die nog al te vaak aan hun lot worden overgelaten.

Waarom?

Met deze nieuwe visuele identiteit wil Handicap International de waarden en missies van de organisatie beter uitdragen. De handtekening belicht de diversiteit van de acties van de organisatie, nu de ngo meer diverse activiteiten ontwikkelt die verder gaan dan het domein van handicaps.

Binnen twee jaar zal Handicap International haar naam veranderen naar “Humanity & Inclusion”. Tijdens deze overgangsperiode gaat de organisatie ervoor zorgen dat zo veel mogelijk mensen de term “inclusie”, die nog maar weinig voorkomt in het dagelijkse taalgebruik, begrijpen. Inclusie is in de eerste plaats de tegenpool van uitsluiting. Het begrip staat echter ook voor de wil om iedereen een plaats te geven in de maatschappij, met respect voor ieders eigenheid, door verschillen als een rijkdom te beschouwen.

Een wereldwijde campagne om de nieuwe identiteit gestalte te geven

Op 24 januari zal de nieuwe identiteit bekendgemaakt worden via een wereldwijde campagne op allerhande dragers. De campagne wijst nogmaals op het symbool van de hand en de waarden van de ngo met een eenvoudige boodschap: “Laat ons bouwen aan een andere toekomst voor de meest kwetsbaren”.

De campagne werd door het Canadees bureau Cossette bedacht. Olivier Staub draaide de campagnefilm, die geproducet werd door Morrison Films. Hij maakte ook de campagnefoto’s volledig gratis. Actrice Pascale Bussières en de Canadese zangeres Feist leenden hun stem aan de Franse en de Engelse versie van de film.