Meteen naar de inhoud

Een kogel vlakbij het hart

Fakhir Madhi is 58 jaar. Deze dokter en vader van zeven kinderen woont in Al-Amarah, nabij Missan. Tijdens een voetbalwedstrijd in 2011, die gewonnen werd door de Iraakse nationale ploeg, werd hij het slachtoffer van een verdwaalde kogel van een van de schoten van het overwinningsfeest.
Man toont littekens

Fakhir Madhi is 58 jaar. Deze dokter en vader van zeven kinderen woont in Al-Amarah, nabij Missan. Tijdens een voetbalwedstrijd in 2011, die gewonnen werd door de Iraakse nationale ploeg, werd hij het slachtoffer van een verdwaalde kogel van een van de schoten van het overwinningsfeest.

De kogel die Fakhir opving, kon niet verwijderd worden, omdat die zich te dicht bij zijn hart bevond. Elke dag lijdt hij hier enorm onder. Zijn leed verhindert hem zelfs om zijn beroep, waar hij zo dol op was, verder uit te oefenen. De dokters die hem opvolgen, hebben hem uitgelegd dat zijn leven voortdurend in gevaar was, omdat één verkeerde beweging de kogel naar zijn hart zou kunnen duwen.

In de lucht schieten tijdens vreugde-uitbarstingen of tijdens protestacties is zeer gebruikelijk in Irak, maar veroorzaakt helaas een groot aantal ongevallen.

Meer over dit onderwerp

1 – Daar waar het begon
Didier Demey

1 – Daar waar het begon

Deel 1 van de zomerreeks met Didier Demey.

De coronacrisis door een buitenlandse bril
© HI
Gezondheid

De coronacrisis door een buitenlandse bril

Hoe vergaat het andere landen tijdens de coronacrisis? We vroegen het aan drie van onze Belgische medewerkers in het buitenland: Virna Marchesin, afscheidnemende directrice in Cuba, Martin Jacobs, technisch revalidatie-expert in Vietnam, en Youri Francx, coördinator van onze operaties in Oeganda.*

Het UNESCO Onderwijsrapport 2O2O: Focus op de inclusie van kinderen met een beperking
© J. Mc Geown / HI
Integratie

Het UNESCO Onderwijsrapport 2O2O: Focus op de inclusie van kinderen met een beperking

Op 23 juni publiceerde UNESCO haar jaarlijks mondiaal onderwijsrapport. Het rapport maakt de balans op van de wereldwijde vooruitgang van het onderwijs en richt zich dit jaar op de inclusie van alle kinderen in het onderwijssysteem, inclusief kinderen met een beperking. Julia McGeown, experte inclusief onderwijs bij HI, geeft toelichting bij het rapport.