Meteen naar de inhoud

Een schoolvoorbeeld van inclusief onderwijs

Integratie
Sierra Leone

Amie werd geboren met een fysieke beperking. Ze leert nu lezen en schrijven, dankzij enkele kleine ingrepen.

Amie voelt zich nu beter ondersteund op school, ze leert lezen en schrijven, dankzij enkele ingrepen en de hulp van haar reizende leraar.

Amie voelt zich nu beter ondersteund op school, ze leert lezen en schrijven, dankzij enkele ingrepen en de hulp van haar reizende leraar. | © J. McGeown / HI

Sierra Leone - Inclusief onderwijs

Amie is een innemend en levendig meisje van 7 jaar. Ze gaat graag naar school, waar ze haar vrienden en vriendinnen terugvindt. Ze woont in een landelijk gebied in Sierra Leone, in een kleine hut zonder stromend water. Ze gaat naar de lagere school van Mano Junction in Kenema. Het is één van de modelscholen die deel uitmaken van het Girls Education Challenge Transition Project, een project rond meisjesonderwijs. De school werd opgeknapt en de toegankelijkheid verbeterd: rolstoelhellingen, toegankelijke toiletten, bredere deuren, grotere ramen om de lichtinval in de lokalen te vergroten, en heldere kleuren om het gemakkelijker te maken voor leerlingen met een visuele beperking  om te zien.

Amie werd geboren met een fysieke beperking. Daardoor heeft ze ook coördinatieproblemen voor al haar ledematen, vooral haar rechterhand- en arm en linkerbeen. Dat betekent dat ze ook niet goed kan wandelen of haar handen gebruiken. Schrijven is geen sinecure. Handicap International leidt een aantal onderwijsprojecten in Sierra Leone, inclusief het Girls Education Challenge Fund. Dankzij het project kreeg Amie een vliegende leraar toegewezen, Abdul.

Vliegende leraren zijn opgeleid om om te gaan met kinderen met beperkingen die ondersteuning nodig hebben in de klas. Abdul bezoekt Amie twee keer per maand in de klas en gaat wekelijks langs bij haar thuis om haar op te volgen. Elke maand organiseert hij een vergadering in de gemeenschap om ervoor te zorgen dat Amie’s ouders meewerken. Hij zat samen met de leraar en de ouders om een persoonlijk onderwijsplan voor Amie te ontwikkelen. Tijdens de maandelijkse vergadering bespreken ze waar er ruimte is voor verbetering, om haar vooruitgang te stimuleren.

Amie voelt zich nu beter ondersteund op school, ze leert lezen en schrijven, dankzij enkele ingrepen en de hulp van haar reizende leraar. Ze voelt zich ook meer aangemoedigd waardoor haar zelfvertrouwen is gestegen. De vergaderingen in de gemeenschap hebben haar ouders en leraar geholpen om te begrijpen waarom Amie het soms moeilijk heeft en hoe ze haar kunnen ondersteunen. Haar ouders zijn opgetogen met haar vooruitgang en meer toegewijd om haar te steunen.
 

Gepubliceerd op: 19 augustus 2020

Meer over dit onderwerp

Gezocht: politieke wil
© Nicolas Axelrod-Ruom /HI
Integratie

Gezocht: politieke wil

Gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs. Het is de vierde van 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, die tegen 2030 verwezenlijkt zouden moeten zijn. We legden Valentina Pomatto, Inclusive Development Advocacy Manager bij Handicap International, enkele vragen voor naar aanleiding van de Educaid-conferentie die eind oktober plaatsvond.

Ismail timmert aan de weg terug na ongeval met landmijn
© HI
Integratie Mijnen en andere wapens Revalidatie

Ismail timmert aan de weg terug na ongeval met landmijn

Ismail verloor zijn beide benen toen een landmijn ontplofte. Hij was veertien jaar. Handicap International gaf hem nieuwe protheses en zorgde ervoor dat hij opnieuw kan stappen.

Inclusief onderwijs: "Een beperking is nog geen veroordeling"
© HI
Integratie

Inclusief onderwijs: "Een beperking is nog geen veroordeling"

Mariam, moeder van Oumou (9), speelt een grote rol in de opvoeding van haar dochter.