Goto main content

Een schoolvoorbeeld van inclusief onderwijs

Integratie
Sierra Leone

Amie werd geboren met een fysieke beperking. Ze leert nu lezen en schrijven, dankzij enkele kleine ingrepen.

Amie voelt zich nu beter ondersteund op school, ze leert lezen en schrijven, dankzij enkele ingrepen en de hulp van haar reizende leraar.

Amie voelt zich nu beter ondersteund op school, ze leert lezen en schrijven, dankzij enkele ingrepen en de hulp van haar reizende leraar. | © J. McGeown / HI

Sierra Leone - Inclusief onderwijs

Amie is een innemend en levendig meisje van 7 jaar. Ze gaat graag naar school, waar ze haar vrienden en vriendinnen terugvindt. Ze woont in een landelijk gebied in Sierra Leone, in een kleine hut zonder stromend water. Ze gaat naar de lagere school van Mano Junction in Kenema. Het is één van de modelscholen die deel uitmaken van het Girls Education Challenge Transition Project, een project rond meisjesonderwijs. De school werd opgeknapt en de toegankelijkheid verbeterd: rolstoelhellingen, toegankelijke toiletten, bredere deuren, grotere ramen om de lichtinval in de lokalen te vergroten, en heldere kleuren om het gemakkelijker te maken voor leerlingen met een visuele beperking  om te zien.

Amie werd geboren met een fysieke beperking. Daardoor heeft ze ook coördinatieproblemen voor al haar ledematen, vooral haar rechterhand- en arm en linkerbeen. Dat betekent dat ze ook niet goed kan wandelen of haar handen gebruiken. Schrijven is geen sinecure. Handicap International leidt een aantal onderwijsprojecten in Sierra Leone, inclusief het Girls Education Challenge Fund. Dankzij het project kreeg Amie een vliegende leraar toegewezen, Abdul.

Vliegende leraren zijn opgeleid om om te gaan met kinderen met beperkingen die ondersteuning nodig hebben in de klas. Abdul bezoekt Amie twee keer per maand in de klas en gaat wekelijks langs bij haar thuis om haar op te volgen. Elke maand organiseert hij een vergadering in de gemeenschap om ervoor te zorgen dat Amie’s ouders meewerken. Hij zat samen met de leraar en de ouders om een persoonlijk onderwijsplan voor Amie te ontwikkelen. Tijdens de maandelijkse vergadering bespreken ze waar er ruimte is voor verbetering, om haar vooruitgang te stimuleren.

Amie voelt zich nu beter ondersteund op school, ze leert lezen en schrijven, dankzij enkele ingrepen en de hulp van haar reizende leraar. Ze voelt zich ook meer aangemoedigd waardoor haar zelfvertrouwen is gestegen. De vergaderingen in de gemeenschap hebben haar ouders en leraar geholpen om te begrijpen waarom Amie het soms moeilijk heeft en hoe ze haar kunnen ondersteunen. Haar ouders zijn opgetogen met haar vooruitgang en meer toegewijd om haar te steunen.
 

Gepubliceerd op: 14 september 2021

Meer over dit onderwerp

Maggie, directrice HI Kenia: "Het zou makkelijker zijn als ik een man was"
© HI
Gezondheid Integratie Revalidatie

Maggie, directrice HI Kenia: "Het zou makkelijker zijn als ik een man was"

Naar aanleiding van World Humanitarian Day, de Internationale Dag van de Humanitaire Hulp, op 19 augustus, gingen we zitten voor een gesprek met de Keniaanse Margaret Nguhi. “Maggie” zet zich als verantwoordelijke van de projecten van Handicap International in voor andere mensen in haar land.

Steeds meer mensen uit hun huizen gedwongen
© K.Holt / HI
Integratie Mijnen en andere wapens

Steeds meer mensen uit hun huizen gedwongen

Wereldwijd zijn meer dan 80 miljoen mensen gedwongen ontheemd, een verdubbeling ten opzichte van 10 jaar geleden. Dat blijkt uit de cijfers die de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties (UNHCR) in december 2020 publiceerde.

Uitbraak COVID-19 zorgde voor toename geweld op vrouwen met een beperking
© Sophie Pecourt / HI
Integratie Mensenrechten

Uitbraak COVID-19 zorgde voor toename geweld op vrouwen met een beperking

Geweld tegen vrouwen en meisjes met een beperking is een wereldwijd probleem: vrouwen met een beperking lopen een groter risico slachtoffer te worden van geweld dan vrouwen zonder beperking of mannen met een beperking.