Goto main content

Een schoolvoorbeeld van inclusief onderwijs

Integratie
Sierra Leone

Amie werd geboren met een fysieke beperking. Ze leert nu lezen en schrijven, dankzij enkele kleine ingrepen.

Amie voelt zich nu beter ondersteund op school, ze leert lezen en schrijven, dankzij enkele ingrepen en de hulp van haar reizende leraar.

Amie voelt zich nu beter ondersteund op school, ze leert lezen en schrijven, dankzij enkele ingrepen en de hulp van haar reizende leraar. | © J. McGeown / HI

Sierra Leone - Inclusief onderwijs

Amie is een innemend en levendig meisje van 7 jaar. Ze gaat graag naar school, waar ze haar vrienden en vriendinnen terugvindt. Ze woont in een landelijk gebied in Sierra Leone, in een kleine hut zonder stromend water. Ze gaat naar de lagere school van Mano Junction in Kenema. Het is één van de modelscholen die deel uitmaken van het Girls Education Challenge Transition Project, een project rond meisjesonderwijs. De school werd opgeknapt en de toegankelijkheid verbeterd: rolstoelhellingen, toegankelijke toiletten, bredere deuren, grotere ramen om de lichtinval in de lokalen te vergroten, en heldere kleuren om het gemakkelijker te maken voor leerlingen met een visuele beperking  om te zien.

Amie werd geboren met een fysieke beperking. Daardoor heeft ze ook coördinatieproblemen voor al haar ledematen, vooral haar rechterhand- en arm en linkerbeen. Dat betekent dat ze ook niet goed kan wandelen of haar handen gebruiken. Schrijven is geen sinecure. Handicap International leidt een aantal onderwijsprojecten in Sierra Leone, inclusief het Girls Education Challenge Fund. Dankzij het project kreeg Amie een vliegende leraar toegewezen, Abdul.

Vliegende leraren zijn opgeleid om om te gaan met kinderen met beperkingen die ondersteuning nodig hebben in de klas. Abdul bezoekt Amie twee keer per maand in de klas en gaat wekelijks langs bij haar thuis om haar op te volgen. Elke maand organiseert hij een vergadering in de gemeenschap om ervoor te zorgen dat Amie’s ouders meewerken. Hij zat samen met de leraar en de ouders om een persoonlijk onderwijsplan voor Amie te ontwikkelen. Tijdens de maandelijkse vergadering bespreken ze waar er ruimte is voor verbetering, om haar vooruitgang te stimuleren.

Amie voelt zich nu beter ondersteund op school, ze leert lezen en schrijven, dankzij enkele ingrepen en de hulp van haar reizende leraar. Ze voelt zich ook meer aangemoedigd waardoor haar zelfvertrouwen is gestegen. De vergaderingen in de gemeenschap hebben haar ouders en leraar geholpen om te begrijpen waarom Amie het soms moeilijk heeft en hoe ze haar kunnen ondersteunen. Haar ouders zijn opgetogen met haar vooruitgang en meer toegewijd om haar te steunen.
 

Gepubliceerd op: 19 augustus 2020

Meer over dit onderwerp

Met of zonder rolstoel: een wereld van verschil
© T. Freteur / HI
Integratie

Met of zonder rolstoel: een wereld van verschil

Daïsane werd geboren met klompvoeten. Ze kreeg een aangepaste rolstoel van Handicap International, waardoor ze zich opnieuw zelfstandig kan verplaatsen en met haar klasgenootjes kan spelen.

 

Eindelijk naar school
© HI
Integratie

Eindelijk naar school

Mahamat heeft een fysieke handicap en woont in een vluchtelingenkamp in de Kameroense stad Kousseri, vlak naast de grens met Tsjaad. Maar dat verhindert hem niet om naar school te gaan.

Een zelfstandig én waardig bestaan: het verhaal van Zawadi
© E. Koka / HI
Integratie Revalidatie

Een zelfstandig én waardig bestaan: het verhaal van Zawadi

Zawadi woont in het Keniaanse vluchtelingendorp Kakuma, waar ze een klein bedrijfje runt. Met de steun van Handicap International kon ze enkele opleidingen volgen zodat ze haar zelfstandige activiteiten kon heroppikken en zich beter wapenen tegen de gevolgen van COVID-19.