Goto main content

Een schoolvoorbeeld van inclusief onderwijs

Integratie
Sierra Leone

Amie werd geboren met een fysieke beperking. Ze leert nu lezen en schrijven, dankzij enkele kleine ingrepen.

Amie voelt zich nu beter ondersteund op school, ze leert lezen en schrijven, dankzij enkele ingrepen en de hulp van haar reizende leraar.

Amie voelt zich nu beter ondersteund op school, ze leert lezen en schrijven, dankzij enkele ingrepen en de hulp van haar reizende leraar. | © J. McGeown / HI

Sierra Leone - Inclusief onderwijs

Amie is een innemend en levendig meisje van 7 jaar. Ze gaat graag naar school, waar ze haar vrienden en vriendinnen terugvindt. Ze woont in een landelijk gebied in Sierra Leone, in een kleine hut zonder stromend water. Ze gaat naar de lagere school van Mano Junction in Kenema. Het is één van de modelscholen die deel uitmaken van het Girls Education Challenge Transition Project, een project rond meisjesonderwijs. De school werd opgeknapt en de toegankelijkheid verbeterd: rolstoelhellingen, toegankelijke toiletten, bredere deuren, grotere ramen om de lichtinval in de lokalen te vergroten, en heldere kleuren om het gemakkelijker te maken voor leerlingen met een visuele beperking  om te zien.

Amie werd geboren met een fysieke beperking. Daardoor heeft ze ook coördinatieproblemen voor al haar ledematen, vooral haar rechterhand- en arm en linkerbeen. Dat betekent dat ze ook niet goed kan wandelen of haar handen gebruiken. Schrijven is geen sinecure. Handicap International leidt een aantal onderwijsprojecten in Sierra Leone, inclusief het Girls Education Challenge Fund. Dankzij het project kreeg Amie een vliegende leraar toegewezen, Abdul.

Vliegende leraren zijn opgeleid om om te gaan met kinderen met beperkingen die ondersteuning nodig hebben in de klas. Abdul bezoekt Amie twee keer per maand in de klas en gaat wekelijks langs bij haar thuis om haar op te volgen. Elke maand organiseert hij een vergadering in de gemeenschap om ervoor te zorgen dat Amie’s ouders meewerken. Hij zat samen met de leraar en de ouders om een persoonlijk onderwijsplan voor Amie te ontwikkelen. Tijdens de maandelijkse vergadering bespreken ze waar er ruimte is voor verbetering, om haar vooruitgang te stimuleren.

Amie voelt zich nu beter ondersteund op school, ze leert lezen en schrijven, dankzij enkele ingrepen en de hulp van haar reizende leraar. Ze voelt zich ook meer aangemoedigd waardoor haar zelfvertrouwen is gestegen. De vergaderingen in de gemeenschap hebben haar ouders en leraar geholpen om te begrijpen waarom Amie het soms moeilijk heeft en hoe ze haar kunnen ondersteunen. Haar ouders zijn opgetogen met haar vooruitgang en meer toegewijd om haar te steunen.
 

Gepubliceerd op: 3 maart 2021

Meer over dit onderwerp

Belgische steun maakt het verschil
© Thomas Freteur/HI
Gezondheid Integratie Preventie Revalidatie

Belgische steun maakt het verschil

Kinshasa telt vandaag de dag een bevolking van ongeveer 12 miljoen mensen, waaronder bijna 300 000 kinderen met een matige tot ernstige beperking. Handicap International heeft er dankzij vooral Belgische steun verschillende projecten uitgerold om de levenskwaliteit van de mensen met een beperking te verbeteren.

Uitdagingen voor mensen met een beperking in Covid-tijden
© HI
Gezondheid Integratie Preventie

Uitdagingen voor mensen met een beperking in Covid-tijden

De teams van Handicap International blijven alert voor de impact van de pandemie op mensen met een beperking. Vaak vergeten door de maatschappij, en door de langetermijneffecten van Covid-19 dreigt hun isolement en gezondheid nog te verergeren.

Gezocht: politieke wil
© Nicolas Axelrod-Ruom /HI
Integratie

Gezocht: politieke wil

Gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs. Het is de vierde van 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, die tegen 2030 verwezenlijkt zouden moeten zijn. We legden Valentina Pomatto, Inclusive Development Advocacy Manager bij Handicap International, enkele vragen voor naar aanleiding van de Educaid-conferentie die eind oktober plaatsvond.