Myanmar, 3 maanden na de aardbeving
Op 28 maart trof een aardbeving met een kracht van 7,7 op de schaal van Richter het centrum van het land. Handicap International kwam meteen in actie. Drie maanden later werken onze teams nog steeds samen met de getroffen gemeenschappen.

De teams van Handicap International bieden een paar dagen na de aardbeving psychologische ondersteuning aan slachtoffers van de aardbeving. | © HI / 2025
Nyo Nyo Thaw et Wai Kyi, noodhulpverleners van Handicap International, waren bij de eersten die aankwamen in Mandalay, de op een na grootste stad van het land, die zwaar getroffen was.
Wat ze zagen bij hun aankomst, op de avond van 31 maart, was schokkend: ingestorte gebouwen, geïmproviseerde begrafenisceremonies in de straten ...
De zorginstellingen werden overspoeld door een tekort aan voorraden, bedden, zorgverleners en materiaal zoals krukken en rolstoelen om de gewonden te helpen zich te verplaatsen. Elke dag kwamen er nieuwe slachtoffers bij. Verzwakte gebouwen dreigden bij de minste beving in te storten. Duizenden gezinnen sliepen buiten, op de vlucht voor de naschokken.
"De omvang van de ramp overtrof alles wat we tot nu toe gezien hadden", zegt Wai Kyi.
De reactie van Handicap International
Handicap International is van meet af aan begonnen met een snelle evaluatie van de behoeften, in samenwerking met de ziekenhuizen van Mandalay en de lokale partners van Handicap International.
Onze voorzieningen:
- Noodmateriaal voorzien: Noodhulpkits met tenten, slaapmatten, opblaasbare kussens, dekens, hydro-alcoholische gel, handschoenen, overlevingspakketten;
- Mobiliteits- en EHBO-materiaal: rolstoelen, krukken, brancards, enzovoort;
- Directe steun: Ondersteuning in het Mandalay General Hospital en het Mandalay Orthopaedic Hospital;
- Lokale regeling met vrijwillige ambulancechauffeurs die materiële en psychologische ondersteuning bieden;
- Samenwerking met een lokale organisatie voor personen met een handicap;
- Mobilisatie van kinesitherapeuten voor fysieke revalidatie;
- Inzet van maatschappelijk werkers om te voorzien in de behoefte aan psychosociale ondersteuning.
Noodrevalidatie, een onmisbare schakel
Drie maanden later verklaart May San Aye, revalidatiedeskundige van Handicap International in de noodhulpsector:
"Het is een missie die ik nooit zal vergeten, omdat het de eerste keer was dat ik betrokken was bij een noodhulpactie, waarbij ook noodrevalidatiezorg nodig was. Het opleiden van kinesitherapeuten voor deze situatie bevestigde voor mij dat we zo snel mogelijk moesten handelen om mensen weer op de been te krijgen en hen te ondersteunen om ernstige motorische complicaties en blijvende handicaps op lange termijn te voorkomen"
Sterkere aanwezigheid ter plaatse
Tussen 30 maart en eind april heeft Handicap International ter plaatse in vier soorten specialisten ingezet: specialisten voor fysieke revalidatie, voor mentale gezondheid, een projectmanager en een logistiek team.
Eind april werd een permanent kantoor geopend in Mandalay. Begin mei werd het team uitgebreid met kinesitherapeuten, specialisten in mentale gezondheidszorg en psychosociale ondersteuning, een projectmanager en medewerkers die de gemeenschappen mobiliseren.
Deze versterkte aanwezigheid maakt het mogelijk om:
- Revalidatiesessies en psychologische ondersteuning te bieden en te voorzien in basisbehoeften;
- Te zorgen voor effectieve coördinatie met lokale partners;
- Te anticiperen op de behoeften aan revalidatie en psychologische ondersteuning op lange termijn in gebieden die ook getroffen zijn door de gevolgen van het conflict.