Meteen naar de inhoud

Professionele uitdaging voor mijnenslachtoffers

Integratie Mensenrechten Mijnen en andere wapens
Mozambique
In de provincie Sofala in Mozambique helpt Handicap International mijnenslachtoffers professioneel aan de slag te gaan. Sinds eind 2014 hielp onze organisatie er meer dan 130 mensen met een handicap op de arbeidsmarkt te integreren.
Een man van wie het linkerbeen geamputeerd draagt een lint met daarop 'graduado 2015' en wordt omringd door een man en een vrouw.

In de provincie Sofala in Mozambique helpt Handicap International mijnenslachtoffers professioneel aan de slag te gaan. Sinds eind 2014 hielp onze organisatie er meer dan 130 mensen met een handicap op de arbeidsmarkt te integreren.

Miami is een kleine onderneming die metalen gereedschap herstelt en maakt in de stad Nhamatanda. Negen personen met een handicap volgden er drie maanden lang een praktische opleiding. Ze kregen er allerhande werk en technieken onder de knie: van het maken van een hek en een grill tot het herstellen van een oven en een koelkast.

De eigenaar van de onderneming, Artur Nores, stond zelf in voor de organisatie van de vorming. De zaken verliepen zo vlot dat hij er nu over denkt een deel van zijn werk aan hen uit te besteden. Vijf van de stagiairs hebben intussen samen hun eigen onderneming opgericht. Handicap International steunt hen hierbij.

Enkele kilometers verderop in Canhandula is ook Mandeka Manuel, een vrouw met gehoorproblemen, aan de slag. Ze werd gevraagd door de lokale privéschool om na haar tuinbouwopleiding een kleine landbouwonderneming te beheren, die de schoolkantine bevoorraadt. Opnieuw een voorbeeld van een persoon met een handicap die werk vindt en van vooroordelen rond handicaps die wegsmelten als sneeuw voor de zon.

Een opleiding voor een inkomen

In totaal volgden in anderhalf jaar al meer dan 130 Mozambikanen met een handicap een beroepsopleiding in verscheidene erkende opleidingscentra, zoals het Nationale Opleidingsinstituut of “L’Aide du peuple pour le peuple” (ADPP), partners van Handicap International.

Allen zijn het mensen die in zeer arme plattelandsgebieden leven en die de school al op zeer jonge leeftijd verlieten omwille van hun handicap en financiële situatie. Ze waren volledig uitgeschakeld uit het arbeidscircuit.

Dankzij de opleidingen konden ze zich in de arbeidswereld integreren en een inkomen verzekeren voor de hele familie. De opleidingen zijn praktisch en beantwoorden aan lokale behoeftes. Denk aan tuinbouw, schrijnwerkerij, veeteelt, elektronica, naaiwerk, metaalbewerking en ander ambachtswerk.

Toegankelijkheid van opleidingscentra verbeteren

Een belangrijke voorwaarde om mensen met een handicap in de opleidingscentra te krijgen, is een goede toegankelijkheid. Zo kan het nodig zijn om taluds te voorzien, zodat mensen met een rolstoel het gebouw kunnen betreden.

“We leerden leerkrachten ook hoe ze hun lesmethoden konden aanpassen aan slechthorenden of slechtzienden”, legt de Belgische programmacoördinator van Handicap International Robert Burny uit. “Het gaat meestal om eenvoudige trucs zoals het vervangen van een meetlint door houten regels van verschillende dimensies, die blinde personen kunnen gebruiken om maten te nemen.”

Kleine ondernemingen helpen uitbouwen

Handicap International zet niet alleen in op opleiding, maar begeleidt en financiert ook de oprichting van kleine ondernemingen.

Robert Burny geeft het voorbeeld van een landbouwer wiens been geamputeerd werd: “De landbouwer verbouwt een klein stuk grond en verkoopt zijn productie, wat hem toelaat zijn familie te onderhouden. Maar hij zou graag zijn productiecapaciteit verhogen en zijn groenten en fruit op de markt van een nabijgelegen stad verkopen, in plaats van langs de weg. Dit kan hij niet zomaar: hiervoor heeft hij gereedschap nodig en geld voor zijn transport.”

Handicap International gaat in dat geval samen met de landbouwer de onkosten bepalen. Gemiddeld zijn het bedragen van een 80 euro, maar soms kunnen ze oplopen tot 150 euro. Als het bedrag bepaald is, bezorgt Handicap International het kapitaal om hem zo te helpen zijn activiteit op te starten of uit te breiden.

Meer over dit onderwerp

Het UNESCO Onderwijsrapport 2O2O: Focus op de inclusie van kinderen met een beperking
© J. Mc Geown / HI
Integratie

Het UNESCO Onderwijsrapport 2O2O: Focus op de inclusie van kinderen met een beperking

Op 23 juni publiceerde UNESCO haar jaarlijks mondiaal onderwijsrapport. Het rapport maakt de balans op van de wereldwijde vooruitgang van het onderwijs en richt zich dit jaar op de inclusie van alle kinderen in het onderwijssysteem, inclusief kinderen met een beperking. Julia McGeown, experte inclusief onderwijs bij HI, geeft toelichting bij het rapport.

“Bombardementen in bevolkte gebieden hebben de klok in Jemen 25 jaar teruggedraaid”
© HI
Mijnen en andere wapens

“Bombardementen in bevolkte gebieden hebben de klok in Jemen 25 jaar teruggedraaid”

Het inzetten van explosieve wapens in bevolkte gebieden in Jemen hebben decennia aan vooruitgang ongedaan gemaakt. Dat is één van de belangrijkste bevindingen uit “Death Sentence to Civilians: The Long-Term Impact of Explosive Weapons in Populated Areas in Yemen”, een rapport dat Handicap International publiceert op vrijdag 12 juni.

Covid-19 : Handicap International past haar acties aan om de meest kwetsbare mensen te beschermen
© Quinn Neely / HI
Gezondheid Integratie Noodhulp

Covid-19 : Handicap International past haar acties aan om de meest kwetsbare mensen te beschermen

Op het terrein passen de teams van Handicap International hun activiteiten aan om de uitbreiding van Covid-19 te beperken. De interventiemethoden worden aangepast. Nieuwe projecten worden opgezet om de meest kwetsbare mensen te beschermen tegen het virus - mensen met een beperking, kinderen, vrouwen en geïsoleerde of oudere mensen - en om in te spelen op de gevolgen van deze crisis.