Goto main content

Samadou heeft alle obstakels overwonnen om naar school te gaan

Integratie
Burkina Faso

Samadou is een jongen van 7 jaar boordevol energie die in Tenkodogo, Burkina Faso, woont. Hij werd geboren met één been korter dan het andere. Zijn verhaalt toont aan welke obstakels kinderen met een handicap tegenkomen als zij naar school willen gaan.

Samadou op school : hij toont zijn schrijflei met rekensommen. De vliegende leerkracht zit naast hem.

Samadou is een jongen van 7 jaar boordevol energie die in Tenkodogo, Burkina Faso, woont. Hij werd geboren met één been korter dan het andere. Zijn verhaalt toont aan welke obstakels kinderen met een handicap tegenkomen als zij naar school willen gaan.

De kinderen die je niet ziet

De eerste moeilijkheid is om de kinderen die niet naar school gaan te lokaliseren. Kinderen met een handicap zijn vaak minder zichtbaar in hun gemeenschap. Ze blijven in huis en komen soms niet eens voor in het officiële register. Hier bestaan verschillende oorzaken voor. Meestal vrezen de ouders dat de gemeenschap hun kind niet goed zal aanvaarden.

Dat was ook bij Samadou het geval. In zijn wijk verwezen ouders en kinderen naar zijn handicap, niet naar zijn naam. Zijn moeder durfde hem niet naar school sturen en hield hem thuis, om hem te beschermen. 

Daarom was het belangrijk dat Handicap International de dorpsvertegenwoordigers en de lokale organisaties ondersteunde om de vooroordelen te verbreken en een gunstige omgeving te creëren voor kinderen met een handicap in en rondom scholen. Ook begeleiden we de overheid al verscheidene jaren om de registratie van personen met een handicap te verbeteren. Ons doel is om een overzicht te krijgen van handicaps en onderwijs in Burkina Faso en elk kind te identificeren.

Een gebrek aan gespecialiseerde hulp

Vele kinderen die door Handicap International geïdentificeerd werden, hadden al jaren geen enkele sociale of medische hulp gekregen. Het is onze prioriteit om ervoor te zorgen dat deze kinderen zowel fysiek als mentaal klaar zijn om naar school te gaan.

Samadou kreeg een aangepaste prothese waardoor hij helemaal alleen te voet naar school kon. Dankzij zijn prothese kan hij ook gewoon voetballen en met vrienden spelen.

Wanneer kinderen leermoeilijkheden hebben, helpen we de ouders te overtuigen van het belang van onderwijs. Bepaalde families zijn ervan overtuigd dat kinderen met een handicap niet in staat zijn om naar school te gaan, of dat het hen toch niet zal verder helpen in het leven. Wij gaan tegen deze vooroordelen in en helpen de ouders inzien dat hun kind, mits aangepaste ondersteuning, wel bekwaam is.

Onvoldoende sensibilisering en uitrusting

Onderwijzers staan er ook niet altijd voor open om een kind met een handicap op te nemen in de klas. Ze vrezen dat deze te veel tijd zullen opeisen en andere kinderen zullen storen. Ze beschikken ook zelden over pedagogische hulpmiddelen of de uitrusting om aangepaste leeromstandigheden aan te kunnen bieden.

Handicap International heeft geijverd opdat de nationale opleidingsinstellingen voor leerkrachten inclusief onderwijs integreren in de opleidingen. Op die manier beschikt de meerderheid van de leerkrachten over een solide basis om een kind met een handicap op te vangen. Om dit te ondersteunen, hebben we een team met “vliegende leerkrachten” opgezet: zij hebben een grondige opleiding gekregen zodat ze individuele ondersteuning kunnen geven. Ze kunnen bijvoorbeeld kinderen met visuele of auditieve problemen helpen dankzij gebarentaal of braille.

Sinds Samadou naar de school in zijn wijk gaat, kan hij rekenen op zo een vliegende leerkracht. Samen hebben ze een educatief project opgesteld, aangepast aan zijn behoeften, en doen ze hun best om zijn school zo toegankelijk mogelijk te maken. Hij kan exact dezelfde lessen volgen als zijn vrienden en boekt veel vooruitgang. Ook buiten de klaslokalen is hij heel actief: vaak achtervolgen hij en zijn vrienden hagedissen of loopt hij achter de fiets van zijn broer.

Help andere kinderen met een handicap om obstakels te overwinnen. Samen bieden we hen de kans om naar school te gaan.

Meer over dit onderwerp

Handicap International begeleidt in Laos het schooltraject van 200 kinderen met autisme
© V. Teppalath / HI
Gezondheid Integratie

Handicap International begeleidt in Laos het schooltraject van 200 kinderen met autisme

Handicap International zet zich in voor de inclusie van kinderen met een ontwikkelingsstoornis, waaronder autisme, in de provincies Champasak en Houaphan.

Economische ontwikkeling van lokale gemeenschappen in Venezuela
© M. Campos / HI
Integratie

Economische ontwikkeling van lokale gemeenschappen in Venezuela

Door de uitbreiding van hun kippen- en viskwekerij, verbetert de levenstandaard van Walter en zijn gezin en dragen ze rechtstreeks bij aan de economische stabiliteit van hun gemeenschap.

‘Om een inclusieve samenleving te bouwen, moet je starten met inclusief onderwijs’
© J. Labeur / HI
Integratie

‘Om een inclusieve samenleving te bouwen, moet je starten met inclusief onderwijs’

Sandra Boisseau, experte bij Handicap International, over de aanpak en het belang van inclusief onderwijs.