Meteen naar de inhoud

Samadou heeft alle obstakels overwonnen om naar school te gaan

Integratie
Burkina Faso
Samadou is een jongen van 7 jaar boordevol energie die in Tenkodogo, Burkina Faso, woont. Hij werd geboren met één been korter dan het andere. Zijn verhaalt toont aan welke obstakels kinderen met een handicap tegenkomen als zij naar school willen gaan.
Samadou op school : hij toont zijn schrijflei met rekensommen. De vliegende leerkracht zit naast hem.

Samadou is een jongen van 7 jaar boordevol energie die in Tenkodogo, Burkina Faso, woont. Hij werd geboren met één been korter dan het andere. Zijn verhaalt toont aan welke obstakels kinderen met een handicap tegenkomen als zij naar school willen gaan.

De kinderen die je niet ziet

De eerste moeilijkheid is om de kinderen die niet naar school gaan te lokaliseren. Kinderen met een handicap zijn vaak minder zichtbaar in hun gemeenschap. Ze blijven in huis en komen soms niet eens voor in het officiële register. Hier bestaan verschillende oorzaken voor. Meestal vrezen de ouders dat de gemeenschap hun kind niet goed zal aanvaarden.

Dat was ook bij Samadou het geval. In zijn wijk verwezen ouders en kinderen naar zijn handicap, niet naar zijn naam. Zijn moeder durfde hem niet naar school sturen en hield hem thuis, om hem te beschermen. 

Daarom was het belangrijk dat Handicap International de dorpsvertegenwoordigers en de lokale organisaties ondersteunde om de vooroordelen te verbreken en een gunstige omgeving te creëren voor kinderen met een handicap in en rondom scholen. Ook begeleiden we de overheid al verscheidene jaren om de registratie van personen met een handicap te verbeteren. Ons doel is om een overzicht te krijgen van handicaps en onderwijs in Burkina Faso en elk kind te identificeren.

Een gebrek aan gespecialiseerde hulp

Vele kinderen die door Handicap International geïdentificeerd werden, hadden al jaren geen enkele sociale of medische hulp gekregen. Het is onze prioriteit om ervoor te zorgen dat deze kinderen zowel fysiek als mentaal klaar zijn om naar school te gaan.

Samadou kreeg een aangepaste prothese waardoor hij helemaal alleen te voet naar school kon. Dankzij zijn prothese kan hij ook gewoon voetballen en met vrienden spelen.

Wanneer kinderen leermoeilijkheden hebben, helpen we de ouders te overtuigen van het belang van onderwijs. Bepaalde families zijn ervan overtuigd dat kinderen met een handicap niet in staat zijn om naar school te gaan, of dat het hen toch niet zal verder helpen in het leven. Wij gaan tegen deze vooroordelen in en helpen de ouders inzien dat hun kind, mits aangepaste ondersteuning, wel bekwaam is.

Onvoldoende sensibilisering en uitrusting

Onderwijzers staan er ook niet altijd voor open om een kind met een handicap op te nemen in de klas. Ze vrezen dat deze te veel tijd zullen opeisen en andere kinderen zullen storen. Ze beschikken ook zelden over pedagogische hulpmiddelen of de uitrusting om aangepaste leeromstandigheden aan te kunnen bieden.

Handicap International heeft geijverd opdat de nationale opleidingsinstellingen voor leerkrachten inclusief onderwijs integreren in de opleidingen. Op die manier beschikt de meerderheid van de leerkrachten over een solide basis om een kind met een handicap op te vangen. Om dit te ondersteunen, hebben we een team met “vliegende leerkrachten” opgezet: zij hebben een grondige opleiding gekregen zodat ze individuele ondersteuning kunnen geven. Ze kunnen bijvoorbeeld kinderen met visuele of auditieve problemen helpen dankzij gebarentaal of braille.

Sinds Samadou naar de school in zijn wijk gaat, kan hij rekenen op zo een vliegende leerkracht. Samen hebben ze een educatief project opgesteld, aangepast aan zijn behoeften, en doen ze hun best om zijn school zo toegankelijk mogelijk te maken. Hij kan exact dezelfde lessen volgen als zijn vrienden en boekt veel vooruitgang. Ook buiten de klaslokalen is hij heel actief: vaak achtervolgen hij en zijn vrienden hagedissen of loopt hij achter de fiets van zijn broer.

Help andere kinderen met een handicap om obstakels te overwinnen. Samen bieden we hen de kans om naar school te gaan.

Doe een gift.

Gepubliceerd op: 20 januari 2021

Meer over dit onderwerp

Belgische steun maakt het verschil
© Thomas Freteur/HI
Gezondheid Integratie Preventie Revalidatie

Belgische steun maakt het verschil

Kinshasa telt vandaag de dag een bevolking van ongeveer 12 miljoen mensen, waaronder bijna 300 000 kinderen met een matige tot ernstige beperking. Handicap International heeft er dankzij vooral Belgische steun verschillende projecten uitgerold om de levenskwaliteit van de mensen met een beperking te verbeteren.

Uitdagingen voor mensen met een beperking in Covid-tijden
© HI
Gezondheid Integratie Preventie

Uitdagingen voor mensen met een beperking in Covid-tijden

De teams van Handicap International blijven alert voor de impact van de pandemie op mensen met een beperking. Vaak vergeten door de maatschappij, en door de langetermijneffecten van Covid-19 dreigt hun isolement en gezondheid nog te verergeren.

Gezocht: politieke wil
© Nicolas Axelrod-Ruom /HI
Integratie

Gezocht: politieke wil

Gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs. Het is de vierde van 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, die tegen 2030 verwezenlijkt zouden moeten zijn. We legden Valentina Pomatto, Inclusive Development Advocacy Manager bij Handicap International, enkele vragen voor naar aanleiding van de Educaid-conferentie die eind oktober plaatsvond.