Goto main content

Gaza: Open Brief aan Elio Di Rupo en Didier Reynders

Handicap International is een volstrekt onafhankelijke internationale organisatie die op geen enkel ogenblik partij wil of kan kiezen. Tijdens een conflict bieden onze medische en paramedische hulpverleners op impartiële wijze hulp aan alle patiënten die niet deelnemen aan de gevechten en die hulp nodig hebben. Mensen dus die zonder onze interventie van deze hulp zouden verstoken blijven. Onze financiële onafhankelijkheid maakt verder dat wij hiervoor geen enkele partij verantwoording hoeven af te leggen. En vanzelfsprekend beslissen wij op elk moment zelf hoe onze gelden gebruikt worden en welke projecten we uitvoeren.
Vincent Slypen

Op concrete vragen of opmerkingen over strijdende partijen willen en kunnen wij niet ingaan. Het komt een humanitaire organisatie als de onze niet toe om hierop te antwoorden. Onze reflectie en actie is enkel en alleen gericht op de (para)medische vraag hoe wij elk slachtoffer de hulp kunnen geven die het nodig heeft.

Wij vragen extra fondsen om onze projecten ten behoeve van de vele slachtoffers te bekostigen. Onze organisatie is sinds jaar en dag zeer actief in de Gazastrook. Ook tijdens de recente bombardementen verzekerden we continu minstens een minimale aanwezigheid te midden van de zwaar getroffen bevolking, niet zelden door middel van nationale staf die hiervoor onze grootste bewondering verdient. Het staat buiten kijf dat wij ook de komende maanden en jaren volop actief zullen blijven op het terrein. Handicap International verdeelde rolstoelen, krukken en matrassen tegen doorligwonden in het Al-Shifa ziekenhuis en staat klaar om medische mobiele teams uit te sturen, psychologische steun te bieden aan de getraumatiseerde bevolking en onderzoek te voeren naar achtergebleven oorlogstuig.

Vanwege onze bezorgdheid over het conflict en de hieruit voortvloeiende humanitaire noden stuurden wij een brief naar premier Di Rupo en minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders. U vindt de brief hier. Midden augustus vonden we uiteindelijk gehoor bij minister Reynders, die ons een ontmoeting voorstelt met een stafmedewerker van zijn kabinet om de humanitaire noden in kaart te brengen. Wordt vervolgd.

Gepubliceerd op: 17 januari 2022

Meer over dit onderwerp