Goto main content

Ongewenst gedrag heeft geen plaats in onze organisatie

Na de onthullingen over onaanvaardbaar gedrag bij humanitaire medewerkers, benadrukt Handicap International (HI) dat het gelijkaardige feiten in geen geval tolereert of rechtvaardigt.
Foto van een Afrikaanse man. Op de achtergrond zit een vrouw naast grote jerrycans met water en een tent gemaakt uit zeilen

 

Na de onthullingen over onaanvaardbaar gedrag bij humanitaire medewerkers, benadrukt Handicap International (HI) dat het gelijkaardige feiten in geen geval tolereert of rechtvaardigt.

HI heeft zijn personeel opnieuw gewezen op het belang van de bescherming van onze begunstigden en op het bestaan van de klokkenluidersprocedure waarmee misbruiken gesignaleerd kunnen worden: feiten die de waardigheid van onze begunstigden aantasten, corruptie of andere activiteiten die ingaan tegen de regels van onze organisatie.

Deze regels werden vastgelegd in een beleidsdocument dat elke werknemer moet ondertekenen bij zijn of haar indienstname. Protection from Sexual Exploitation and Abuse by your own staff (PSEA), in het Engels en het Frans beschikbaar op het HI-intranet en online, benoemt gedrag dat ontoelaatbaar is en bij vaststelling gesanctioneerd zal worden. Aanvullend op het PSEA-reglement heeft HI een beleid ter bescherming van het kind, een genderbeleid en een fraude- en corruptiebeleid. De verschillende documenten gelden voor alle HI-medewerkers, op elk niveau van onze organisatie, alsook voor onze partnerorganisaties. Deze regels worden voorgelegd aan elke nieuwe medewerker van HI, die zich engageert om deze regels te respecteren.

GEDRAGSCODE

HI zal eerstdaags onder alle werknemers een gedragscode verspreiden die ongeveer een jaar geleden werd opgesteld. Dit document, dat van toepassing is voor alle HI-ploegen wereldwijd, is een essentieel onderdeel van de werking van onze organisatie. Het heeft als doel om alle begunstigden van HI en de gemeenschappen waarmee we door onze acties in contact komen te beschermen, met in het bijzonder kinderen, vrouwen, personen met een handicap en elke persoon in een kwetsbare situatie.

HI heeft zijn werknemers (zowel op het terrein als op de nationale afdelingen) opnieuw gewezen op de aanwezigheid van een klokkenluidersmechanisme. Feiten die ingaan tegen ons beleid, niet in het minst feiten aangaande misbruiken tegen onze begunstigden, kunnen hier gemeld worden.

Voor personen en organisaties buiten HI hebben wij een online klachtenformulier ter beschikking in het Engels en het Frans.

In de loop van de volgende weken zal HI alle bestaande middelen ter bescherming van onze begunstigden evalueren, alsook de klokkenluidersprocedure, om waar mogelijk verbeteringen door te voeren en de efficiëntie te verhogen.

 

Gepubliceerd op: 14 september 2021

Meer over dit onderwerp

Haïti, een maand na de aardbeving
© R.CREWS/ HI
Noodhulp

Haïti, een maand na de aardbeving

Een maand nadat een aardbeving het zuidwesten van Haïti opschrikte, zijn de humanitaire behoeften nog steeds immens. Meer dan 2.000 mensen kwamen om, 650.000 Haïtianen verkeren nog steeds in nood.

“Mijn letsel heeft alles veranderd”
© P.Poulpiquet/Handicap International
Noodhulp

“Mijn letsel heeft alles veranderd”

Een granaatscherf doorboorde het lichaam van Hozeifa tijdens een bombardement in de Syrische stad Idlib in 2016. De jongen raakte verlamd aan zijn benen. Hij vluchtte daarna naar Libanon, waar hij in een tentje leeft met zijn gezin.

“Alsof ik in een nachtmerrie was terechtgekomen”
© P.Poulpiquet/Handicap International
Noodhulp

“Alsof ik in een nachtmerrie was terechtgekomen”

De 48-jarige Mayada komt uit een buitenwijk van de Syrische stad Damascus. In 2014 werd haar huis gebombardeerd. Ze liep ernstige verwondingen op en moest naar het ziekenhuis voor een amputatie. Intussen leeft ze al twee jaar als vluchtelinge in Libanon, waar ze van Handicap International een prothese kreeg. Onze organisatie helpt haar met kinesitherapie.