Meteen naar de inhoud

Een tiener met een toekomst

Integratie
Democratische Republiek Congo
“Ik zou graag naaister worden, trouwen en een gezin hebben.” Het is de eenvoudige wens van Irette, een meisje van 17 jaar uit Kinshasa. De meeste mensen vervullen die wens zonder al te grote problemen. Voor Irene, die is doof is geworden toen ze vier jaar was, zou dit een mooie overwinning betekenen.
Irette met een grote glimlach.

“Ik zou graag naaister worden, trouwen en een gezin hebben.” Het is de eenvoudige wens van Irette, een meisje van 17 jaar uit Kinshasa. De meeste mensen kunnen zo'n dromen waarmaken. Voor Irene, die is doof is geworden toen ze vier jaar was, zou dat een mooie overwinning betekenen.

Irette is de oudste van vijf kinderen. Haar kinderjaren bracht ze door in Kananga in de provincie Oost-Kasaï. Toen ze vier jaar was kreeg ze een ziekte waardoor ze doof is geworden. Haar tante heeft hemel en aarde bewogen om het kind de juiste medische zorgen te geven, maar Irette is doof gebleven.

Later verhuisde de familie naar Kinshasa waar haar tante Irette heeft ingeschreven in een school voor dove kinderen. Maar de school voldeed niet voor het meisje: ze leerde er de Congolese doventaal niet en ze stak er ook niet veel op waardoor de familie zich afvroeg of het wel nuttig was om Irette naar school te sturen.

Het was opnieuw haar tante die het centrum Kikesa heeft gevonden. Dit keer klikte het meteen. Irette heeft er haar lagere school afgewerkt en zit intussen in het tweede leerjaar. Het feit dat ze in een klas zit waar dove en niet-dove kinderen samen zitten, is geen enkel probleem. “Ik heb er veel vrienden: sommige zijn doof, ander niet. Ik kan met iedereen goed praten en ik heb het gevoel dat ik helemaal mezelf kan zijn."

Haar droom om naaister te worden is intussen binnen handbereik. Maar als je haar vraagt welke vakken ze het liefst doet, zal ze haar voorkeur voor talen niet onder stoelen of banken steken. Irette studeert Frans en Engels.

Haar mama moedigt haar enorm aan, ze hoopt dat het meisje zelf voor haar inkomen zal kunnen zorgen en van niemand afhankelijk hoeft te zijn. Maar het is haar tante die haar steun en toeverlaat blijft. Zij heeft de rest van de familie ervan overtuigd hoe belangrijk het is dat ook Irette naar school kan gaan. Misschien zal ze haar nichtje ook nog steunen als ze haar diploma op zak heeft, zodat ze haar eigen naaiatelier kan openen.

Getuigenis opgetekend door Alain Kikeni, verantwoordelijk voor het project ‘inclusief onderwijs’ in Kinshasa.
 

Meer over dit onderwerp

Gezocht: politieke wil
© Nicolas Axelrod-Ruom /HI
Integratie

Gezocht: politieke wil

Gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs. Het is de vierde van 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, die tegen 2030 verwezenlijkt zouden moeten zijn. We legden Valentina Pomatto, Inclusive Development Advocacy Manager bij Handicap International, enkele vragen voor naar aanleiding van de Educaid-conferentie die eind oktober plaatsvond.

Inclusief onderwijs: "Een beperking is nog geen veroordeling"
© HI
Integratie

Inclusief onderwijs: "Een beperking is nog geen veroordeling"

Mariam, moeder van Oumou (9), speelt een grote rol in de opvoeding van haar dochter.

Een schoolvoorbeeld van inclusief onderwijs
© J. McGeown / HI
Integratie

Een schoolvoorbeeld van inclusief onderwijs

Amie werd geboren met een fysieke beperking. Ze leert nu lezen en schrijven, dankzij enkele kleine ingrepen.