Meteen naar de inhoud

Inclusief onderwijs: "Een beperking is nog geen veroordeling"

Integratie
Mali

Mariam, moeder van Oumou (9), speelt een grote rol in de opvoeding van haar dochter.

Oumou ging niet meer naar school omdat haar oude prothese stuk was en haar niet langer paste.

Oumou ging niet meer naar school omdat haar oude prothese stuk was en haar niet langer paste. | © HI

Mali - Inclusief onderwijs

“Mijn naam is Mariam. Ik ben de moeder van Oumou. Dankzij het project van HI kreeg mijn dochter een nieuwe prothese en kan ze opnieuw naar school. Oumou was daarmee moeten stoppen omdat haar oude prothese stuk was en haar niet langer paste. Mijn dochter was erg gegroeid en noch haar vader, noch ik kon het betalen om een nieuwe voor haar te laten maken. Toen een gemeenschapswerker van HI Oumou opmerkte, kostte het die veel moeite om ons te overtuigen om ze weer naar school te laten gaan. Mijn man en ik dachten dat ze toch nooit meer zou kunnen studeren.

Maar door het inclusief onderwijsproject van HI in onze regio, kreeg Oumou een nieuwe medische diagnose en een nieuwe aangepaste prothese. Ze kan opnieuw stappen en naar school gaan! Zonder steun was dat nooit gebeurd. Nu kan onze dochter samen met haar vriendinnetjes naar school. Ze ging intussen al naar het volgende jaar.

Zelf ben ik me na een vorming gevolgd te hebben beter bewust van het belang van onderwijs voor kinderen met een beperking. Ik heb als ouder van een kind met een beperking veel bijgeleerd over de voordelen van naar school gaan.  Ik ga nu zelf naar kinderen en hun ouders toe om hen te sensibiliseren.

Mijn man en ik zijn heel fier op onze dochter, en we zullen andere ouders van kinderen met een beperking blijven uitleggen dat een beperking geen veroordeling is en dat ze ook het recht hebben om naar school te gaan, zoals alle andere kinderen.”
 

Gepubliceerd op: 19 augustus 2020
Steun
onze teams

Meer over dit onderwerp

Een schoolvoorbeeld van inclusief onderwijs
© J. McGeown / HI
Integratie

Een schoolvoorbeeld van inclusief onderwijs

Amie werd geboren met een fysieke beperking. Ze leert nu lezen en schrijven, dankzij enkele kleine ingrepen.

Inclusieve wegenwerken aan de verkeersas van Mpeti-Pinga
HI
Integratie

Inclusieve wegenwerken aan de verkeersas van Mpeti-Pinga

La Vie is een 18-jarige Congolees met dwerggroei. Dat weerhield hem er niet van om aan de slag te gaan bij ons EMIR-interventieteam en zijn steentje bij te dragen aan de infrastructuurwerken aan de verkeersas van Mpeti-Pinga.

Het UNESCO Onderwijsrapport 2O2O: Focus op de inclusie van kinderen met een beperking
© J. Mc Geown / HI
Integratie

Het UNESCO Onderwijsrapport 2O2O: Focus op de inclusie van kinderen met een beperking

Op 23 juni publiceerde UNESCO haar jaarlijks mondiaal onderwijsrapport. Het rapport maakt de balans op van de wereldwijde vooruitgang van het onderwijs en richt zich dit jaar op de inclusie van alle kinderen in het onderwijssysteem, inclusief kinderen met een beperking. Julia McGeown, experte inclusief onderwijs bij HI, geeft toelichting bij het rapport.