Meteen naar de inhoud

Inclusief onderwijs: "Een beperking is nog geen veroordeling"

Integratie
Mali

Mariam, moeder van Oumou (9), speelt een grote rol in de opvoeding van haar dochter.

Oumou ging niet meer naar school omdat haar oude prothese stuk was en haar niet langer paste.

Oumou ging niet meer naar school omdat haar oude prothese stuk was en haar niet langer paste. | © HI

Mali - Inclusief onderwijs

“Mijn naam is Mariam. Ik ben de moeder van Oumou. Dankzij het project van HI kreeg mijn dochter een nieuwe prothese en kan ze opnieuw naar school. Oumou was daarmee moeten stoppen omdat haar oude prothese stuk was en haar niet langer paste. Mijn dochter was erg gegroeid en noch haar vader, noch ik kon het betalen om een nieuwe voor haar te laten maken. Toen een gemeenschapswerker van HI Oumou opmerkte, kostte het die veel moeite om ons te overtuigen om ze weer naar school te laten gaan. Mijn man en ik dachten dat ze toch nooit meer zou kunnen studeren.

Maar door het inclusief onderwijsproject van HI in onze regio, kreeg Oumou een nieuwe medische diagnose en een nieuwe aangepaste prothese. Ze kan opnieuw stappen en naar school gaan! Zonder steun was dat nooit gebeurd. Nu kan onze dochter samen met haar vriendinnetjes naar school. Ze ging intussen al naar het volgende jaar.

Zelf ben ik me na een vorming gevolgd te hebben beter bewust van het belang van onderwijs voor kinderen met een beperking. Ik heb als ouder van een kind met een beperking veel bijgeleerd over de voordelen van naar school gaan.  Ik ga nu zelf naar kinderen en hun ouders toe om hen te sensibiliseren.

Mijn man en ik zijn heel fier op onze dochter, en we zullen andere ouders van kinderen met een beperking blijven uitleggen dat een beperking geen veroordeling is en dat ze ook het recht hebben om naar school te gaan, zoals alle andere kinderen.”
 

Gepubliceerd op: 19 augustus 2020
Steun
onze teams

Meer over dit onderwerp

Gezocht: politieke wil
© Nicolas Axelrod-Ruom /HI
Integratie

Gezocht: politieke wil

Gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs. Het is de vierde van 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, die tegen 2030 verwezenlijkt zouden moeten zijn. We legden Valentina Pomatto, Inclusive Development Advocacy Manager bij Handicap International, enkele vragen voor naar aanleiding van de Educaid-conferentie die eind oktober plaatsvond.

Ismail timmert aan de weg terug na ongeval met landmijn
© HI
Integratie Mijnen en andere wapens Revalidatie

Ismail timmert aan de weg terug na ongeval met landmijn

Ismail verloor zijn beide benen toen een landmijn ontplofte. Hij was veertien jaar. Handicap International gaf hem nieuwe protheses en zorgde ervoor dat hij opnieuw kan stappen.

Een schoolvoorbeeld van inclusief onderwijs
© J. McGeown / HI
Integratie

Een schoolvoorbeeld van inclusief onderwijs

Amie werd geboren met een fysieke beperking. Ze leert nu lezen en schrijven, dankzij enkele kleine ingrepen.