Meteen naar de inhoud

Landmijnen en Clustermunitie: actualiteit

Mijnen en andere wapens
Slachtoffers van clustermunitie zijn voor 98% burgers. Het is een beangstigende vaststelling, gemaakt door FatalFootprint, een rapport van Handicap International over de globale impact van clustermunitie vanuit humanitair standpunt.

Slachtoffers van clustermunitie zijn voor 98% burgers. Het is een beangstigende vaststelling, gemaakt door FatalFootprint, een rapport van Handicap International over de globale impact van clustermunitie vanuit humanitair standpunt.

Deze cijfers haalden op 2 november 2006 wereldwijd de krantenkoppen. Achter de vele statistieken, voorgesteld in Fatal Footprint, schuilen duizenden mensen die dag na dag vechten voor hun overleving in een omgeving bezaaid met clustermunitie.

Als antwoord op het lijden en de desastreuze socio-economische gevolgen vanclustermunitie riep Handicap International in februari 2005 al op tot een verbod op deze barbaarse wapens.

Onze oproep werd aanhoord. Eerst door het grote publiek meer dan 315.000 mensen tekenden al de petitie - en door de media, dan door sommige parlementsleden in enkelelanden. Het directe gevolg hiervan was dat 30 van de 102 Verdragspartijen tot de Conventie over Conventionele Wapens (CCW) tijdens de bijeenkomst in Genève (zie p. 3 van de newsletter) hun bereidheid uitdrukten om te starten met onderhandelingen over een nieuw “wettelijk instrument” voor clustermunitie, terwijl 25 staten opriepen tot een internationaal verbod op clustermunitie “die ernstige humanitaire gevaren inhoudt”.

Dit is slechts een begin. Sommige landen blijven zich verzetten tegen een verdrag over clustermunitie. Net zoals tien jaar geleden, op de vooravond van het proces van Ottawa, is het duidelijk dat het kader van de CCW geen antwoord zal bieden op de menselijke tragedies veroorzaakt door clustermunitie.

Een verdrag buiten het kader van de CCW is nu onvermijdelijk. Het Noorse initiatief verplicht staten en hun vertegenwoordigers te kiezen tussen reële inspanningen om te onderhandelingen over regels die burgers daadwerkelijk beschermen en er maar niet in slagen om de bescherming van burgers te plaatsen boven het gebruik van onmenselijke wapens.

Het proces van Ottawa baande de weg naar een nieuw type van diplomatie: multilateraal en effectief. Het Noorse initiatief is een unieke gelegenheid om deze ervaring uit te breiden.
 

Gepubliceerd op: 20 januari 2021

Meer over dit onderwerp

Verboden clusterbommen blijven (burger)slachtoffers maken
© D. Kremer / HI
Mijnen en andere wapens Noodhulp

Verboden clusterbommen blijven (burger)slachtoffers maken

Uit het laatste verslag van de Cluster Munition Monitor, dat deze week gepubliceerd werd, blijkt dat Syrië voor het achtste jaar op rij verantwoordelijk is voor de meeste slachtoffers. In 2019 nam het land in oorlog 80% van de slachtoffers voor zijn rekening. Maar de Cluster Munition Monitor getuigt ook over het gebruik van clustermunitie in het conflict tussen Armenië en Azerbeidzjan.

Het 2020-rapport van de Landmine Monitor: "Covid-19 heeft de acties tegen mijnen ontregeld"
© Tannourine / HI
Mijnen en andere wapens

Het 2020-rapport van de Landmine Monitor: "Covid-19 heeft de acties tegen mijnen ontregeld"

Voor het vijfde jaar op rij maakt de Landmine Monitor gewag van een uitzonderlijk hoog aantal slachtoffers van landmijnen, voor het merendeel burgers. De uitbraak van de COVID-19-pandemie begin 2020 heeft ook een nieuwe reeks onvoorziene uitdagingen met zich meegebracht

Wanneer de bom valt
© Martin Crep/HI
Mijnen en andere wapens

Wanneer de bom valt

Bij gewapende conflicten wordt de rekening vaak gepresenteerd aan de ongewapende burgers. Vandaag maken burgers 90% uit van de slachtoffers bij bombardementen in bevolkte gebieden. Wat zijn de gevolgen en wie maakt hier een eind aan?