Onderwijs voor iedereen
Het World Report on Disability geeft aan dat kinderen met een handicap vaker van school wegblijven dan kinderen zonder handicap. Vooral in arme landen is dat het geval. Kinderen met een handicap stoppen ook sneller met school.
Het World Report on Disability geeft aan dat kinderen met een handicap vaker van school wegblijven dan kinderen zonder handicap. Vooral in arme landen is dat het geval. Kinderen met een handicap stoppen ook sneller met school.
In het rapport wordt gepleit voor inclusief onderwijs - dus voor kinderen met en zonder een handicap samen – zowel in steden als op het platteland. Via inclusief onderwijs worden immers een groter aantal kinderen met een handicap bereikt. En de kans op sociale uitsluiting is kleiner.
Ook Handicap International pleit voor inclusief onderwijs. Het kind gaat dan in zijn eigen buurt naar een school die de lessen aanbiedt die hij wil en kan volgen. Indien nodig voorziet de school extra steun zoals een begeleider voor een doof kind, extra lessen voor kinderen die niet kunnen volgen, enzovoort. ‘Een school voor iedereen’ is dus ons streefdoel.
Onze teams worden in het Zuiden nochtans geconfronteerd met veel obstakels. Zo staat een aangepaste aanpak voor kinderen met een handicap niet noodzakelijk bovenaan de agenda van de overheid. Verder zijn schoolgebouwen vaak niet toegankelijk en scholen die kinderen met een handicap willen verwelkomen, zijn eerder zeldzaam. Ouders hebben dikwijls ook niet de middelen om hun kind naar school te sturen. Of ze zien niet in waarom iemand met een handicap naar school zou gaan. De vooroordelen die in sommige regio’s tegenover mensen met een handicap bestaan, werken het probleem in ieder geval in de hand.
Vandaag heeft Handicap International projecten rond inclusief onderwijs in Cuba en Congo. Daarnaast hebben we nog negen projecten die gelinkt zijn aan onderwijs: in Angola, Burundi, China, Noord-Korea en Laos.
Meer informatie
Getuigenissen
Inclusief onderwijs in Kinshasa