Goto main content

Meer kansen voor kinderen met een handicap in Kinshasa

Integratie
Democratische Republiek Congo
“En… actie!” André Saint-Pierre, een Canadese regisseur, draait de laatste beelden voor een feuilleton die in twee afleveringen zal te zien zijn op de Congolese televisie. De bedoeling is het grote publiek te sensibiliseren rond de delicate vraag of kinderen met een handicap al dan niet een plekje op de schoolbanken verdienen.
Kinderen op de schoolbanken in Kinshasa.

“En… actie!” André Saint-Pierre, een Canadese regisseur, draait de laatste beelden voor een soap die in twee afleveringen zal te zien zijn op de Congolese televisie. De bedoeling is het grote publiek te sensibiliseren rond de delicate vraag of kinderen met een handicap al dan niet een plekje op de schoolbanken verdienen.

Al drie jaar probeert onze organisatie om onderwijs voor kinderen met een handicap in Kinshasa te promoten en te verbeteren. “We zijn begonnen met het centrum Kikesa, waar mensen met een handicap een professionele vorming kunnen krijgen, en met Bon Départ, een centrum voor kleuters en lagere schoolkinderen, met of zonder handicap.”, zegt Alain Kikeni, verantwoordelijke voor het project.

De toegankelijkheid van de gebouwen is verbeterd en de leerkrachten krijgen vormingen om hun lessen aan te passen in functie van de specifieke noden van de kinderen in de klas.

Alain: “Sinds het begin van dit jaar werken we samen met twaalf openbare lagere scholen in Kinshasa. Daar werd de infrastructuur verbeterd en hebben de leerkrachten een bijscholing gekregen. Ook werden de leerlingen aangespoord om hun klasgenoten met een handicap welkom te heten. Vandaag zijn kinderen met een handicap er uitstekend geïntegreerd.”

We werken ook samen met onze ploeg die zich bezighoudt met gemeenschapsgerichte revalidatie, want zij kunnen de kinderen die ze tijdens hun werk ontmoeten, aansporen om naar een school te gaan waar er inclusief onderwijs is.

Handicap International werkt ook samen met het ministerie van Onderwijs zodat de politiek van inclusie op grotere schaal kan worden toegepast en de overheid een concreet antwoord kan bieden op de grote noodzaak om kinderen met een handicap naar school te sturen.
 

Meer over dit onderwerp

‘Om een inclusieve samenleving te bouwen, moet je starten met inclusief onderwijs’
© J. Labeur / HI
Integratie

‘Om een inclusieve samenleving te bouwen, moet je starten met inclusief onderwijs’

Sandra Boisseau, experte bij Handicap International, over de aanpak en het belang van inclusief onderwijs.

Mahamat woont in een kamp voor ontheemden in Tsjaad. Dankzij Handicap International kan hij naar school.
HI
Integratie Noodhulp

Mahamat woont in een kamp voor ontheemden in Tsjaad. Dankzij Handicap International kan hij naar school.

Mahamat (niet zijn echte naam) is 13 jaar oud. Hij ontvluchtte zijn dorp voor gewapende bendes en leeft sindsdien in een kamp voor ontheemden in Kousseri, aan de oevers van het Tsjaadmeer.

"Met een handicap kan je niet zomaar wegrennen en een schuilplaats zoeken voor een bombardement"
© partenaire HI
Integratie Revalidatie

"Met een handicap kan je niet zomaar wegrennen en een schuilplaats zoeken voor een bombardement"

In Syrië, een land verscheurd door oorlog, is het leven voor personen met een handicap alles behalve simpel. Handicap International en haar partners helpen mensen als Faisal om weer zelfstandig hun leven op te nemen.