Meteen naar de inhoud

Meer kansen voor kinderen met een handicap in Kinshasa

Integratie
Democratische Republiek Congo
“En… actie!” André Saint-Pierre, een Canadese regisseur, draait de laatste beelden voor een feuilleton die in twee afleveringen zal te zien zijn op de Congolese televisie. De bedoeling is het grote publiek te sensibiliseren rond de delicate vraag of kinderen met een handicap al dan niet een plekje op de schoolbanken verdienen.
Kinderen op de schoolbanken in Kinshasa.

“En… actie!” André Saint-Pierre, een Canadese regisseur, draait de laatste beelden voor een soap die in twee afleveringen zal te zien zijn op de Congolese televisie. De bedoeling is het grote publiek te sensibiliseren rond de delicate vraag of kinderen met een handicap al dan niet een plekje op de schoolbanken verdienen.

Al drie jaar probeert onze organisatie om onderwijs voor kinderen met een handicap in Kinshasa te promoten en te verbeteren. “We zijn begonnen met het centrum Kikesa, waar mensen met een handicap een professionele vorming kunnen krijgen, en met Bon Départ, een centrum voor kleuters en lagere schoolkinderen, met of zonder handicap.”, zegt Alain Kikeni, verantwoordelijke voor het project.

De toegankelijkheid van de gebouwen is verbeterd en de leerkrachten krijgen vormingen om hun lessen aan te passen in functie van de specifieke noden van de kinderen in de klas.

Alain: “Sinds het begin van dit jaar werken we samen met twaalf openbare lagere scholen in Kinshasa. Daar werd de infrastructuur verbeterd en hebben de leerkrachten een bijscholing gekregen. Ook werden de leerlingen aangespoord om hun klasgenoten met een handicap welkom te heten. Vandaag zijn kinderen met een handicap er uitstekend geïntegreerd.”

We werken ook samen met onze ploeg die zich bezighoudt met gemeenschapsgerichte revalidatie, want zij kunnen de kinderen die ze tijdens hun werk ontmoeten, aansporen om naar een school te gaan waar er inclusief onderwijs is.

Handicap International werkt ook samen met het ministerie van Onderwijs zodat de politiek van inclusie op grotere schaal kan worden toegepast en de overheid een concreet antwoord kan bieden op de grote noodzaak om kinderen met een handicap naar school te sturen.
 

Meer over dit onderwerp

Inclusieve wegenwerken aan de verkeersas van Mpeti-Pinga
HI
Integratie

Inclusieve wegenwerken aan de verkeersas van Mpeti-Pinga

La Vie is een 18-jarige Congolees met dwerggroei. Dat weerhield hem er niet van om aan de slag te gaan bij ons EMIR-interventieteam en zijn steentje bij te dragen aan de infrastructuurwerken aan de verkeersas van Mpeti-Pinga.

Het UNESCO Onderwijsrapport 2O2O: Focus op de inclusie van kinderen met een beperking
© J. Mc Geown / HI
Integratie

Het UNESCO Onderwijsrapport 2O2O: Focus op de inclusie van kinderen met een beperking

Op 23 juni publiceerde UNESCO haar jaarlijks mondiaal onderwijsrapport. Het rapport maakt de balans op van de wereldwijde vooruitgang van het onderwijs en richt zich dit jaar op de inclusie van alle kinderen in het onderwijssysteem, inclusief kinderen met een beperking. Julia McGeown, experte inclusief onderwijs bij HI, geeft toelichting bij het rapport.

Humanitaire luchtbrug verbindt Zaventem met Congo
© Lukasz Kobus
Gezondheid Noodhulp

Humanitaire luchtbrug verbindt Zaventem met Congo

Het voorbije weekend vertrokken drie humanitaire vluchten met in totaal 40 ton noodhulp vanuit België en Frankrijk naar de Democratische Republiek Congo. Er reisden ook 172 humanitaire hulpverleners mee die zullen worden ingezet in de strijd tegen Covid-19. De humanitaire luchtbrug is een mooi staaltje van samenwerking tussen verschillende humanitaire organisaties – waaronder Handicap International - en de Europese Unie.