Goto main content

Onderwijs voor iedereen in Senegal

Gezondheid Integratie
Senegal
In Senegal voorziet Handicap International medische consultaties in basisscholen, zodat vroegtijdig beperkingen worden opgespoord die zouden leiden tot leerachterstand of zelfs het opgeven van school. Bij Adama speelden haar slechte ogen haar parten. “Ik kon nooit lezen wat de leraar op het bord schreef, totdat ik een bril kreeg van Handicap International.”
Portret van Adama met bril

In Senegal voorziet Handicap International medische consultaties in basisscholen, zodat vroegtijdig beperkingen worden opgespoord die zouden leiden tot leerachterstand of zelfs het opgeven van school. Bij Adama speelden haar slechte ogen haar parten. “Ik kon nooit lezen wat de leraar op het bord schreef, totdat ik een bril kreeg van Handicap International.”

De 12-jarige Adama is een van de eerste kinderen die geholpen werd dankzij het project voor inclusief onderwijs in de regio’s Dakar en Zinguinchor. [1] Het meisje heeft oogproblemen en dit heeft lang voor een achterstand op school gezorgd.

Haar familie had geen financiële middelen om haar te helpen. Een bril met glazen op sterkte kost minstens tussen 15.000 en 60.000 CFA-franken (of 23 tot 100 euro). Dat is veel meer dan haar ouders, die allebei kleine winkeliers zijn in het Patte d’Oie district in het oosten van Dakar, kunnen betalen. [2]

Zonder bril was Adama niet in staat om de lessen te begrijpen. “Ik kon de leerstof niet volgen. Ik wou ook nooit naar het bord gaan. Ik schaamde me”, legt Adama uit. Haar punten werden steeds slechter. De angst om aan het schoolbord te moeten staan, sloeg geleidelijk aan zelfs om in angst om naar school te gaan. De kans dat Adama helemaal zou afhaken, was groot.

“Ik wil dokter worden!”

Toen Handicap International langsging in de school van Adama voor een medisch bezoek, stelden onze teams vast dat ze problemen had met haar zicht. Adama kreeg een bril van onze organisatie, zoals 150 andere kinderen met hetzelfde probleem. Adama kan nu haar lessen terug goed volgen. “Ik wil dokter worden om andere kinderen zoals mij te helpen!” zegt ze trots.

In 2014 en 2015 heeft Handicap International al in 31 basisscholen in Dakar medische bezoeken gedaan. Bij 1.038 van de 18.850 onderzochte kinderen werd er een of andere beperking vastgesteld. De meeste waren vrij onschuldige keel-, neus- en oorziektes of visuele problemen. In gevallen waar ernstigere beperkingen ontdekt werden, werd het kind doorverwezen naar een specialist. Doorheen de verschillende fases worden de kosten gedekt door het project.
 

[1] Met de steun van UNICEF en AFD (Agence Française de Développement)
[2] Bruto nationaal inkomen per capita van de bevolking in Senegal: € 80/maand (Wereldbank, 2014)

Meer over dit onderwerp

Met of zonder rolstoel: een wereld van verschil
© T. Freteur / HI
Integratie

Met of zonder rolstoel: een wereld van verschil

Daïsane werd geboren met klompvoeten. Ze kreeg een aangepaste rolstoel van Handicap International, waardoor ze zich opnieuw zelfstandig kan verplaatsen en met haar klasgenootjes kan spelen.

 

Die rechterschoen is niet langer voor de vuilnisbak
© T. Freteur / HI
Gezondheid Revalidatie

Die rechterschoen is niet langer voor de vuilnisbak

Dieudonné verloor zijn rechterbeen na een brand. Dankzij de prothese die hij van Handicap International kreeg, kan Dieudonné eindelijk zelfstandig leren stappen. Zelfs voetballen lukt al aardig.

Eindelijk naar school
© HI
Integratie

Eindelijk naar school

Mahamat heeft een fysieke handicap en woont in een vluchtelingenkamp in de Kameroense stad Kousseri, vlak naast de grens met Tsjaad. Maar dat verhindert hem niet om naar school te gaan.