Goto main content

Veilig verkeer: een kwestie van ontwikkeling

Preventie

Verkeersongevallen zijn wereldwijd de belangrijkste oorzaak van handicaps. Handicap International houdt een pleidooi om in het verkeersveiligheidsbeleid meer rekening te houden met kwetsbare mensen.

Twee jongemannen bekijken een sensibiliseringsfolder van Handicap International terwijl ze tussen een tiental bromfietsen langs de weg staan.

Verkeersongevallen zijn wereldwijd de belangrijkste oorzaak van handicaps. Handicap International houdt een pleidooi om in het verkeersveiligheidsbeleid meer rekening te houden met kwetsbare mensen.

Op 18 en 19 november 2015 vindt in Brasilia een internationale conferentie plaats over verkeersveiligheid. Ook Handicap International trekt naar de Braziliaanse stad om haar standpunt uit de doeken te doen.

Het belang van de thematiek valt niet te onderschatten: volgens het laatste rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) komen er jaarlijks 1,25 miljoen personen om bij verkeersongevallen en worden er nog eens 50 miljoen anderen verwond. [1] Zo zijn verkeersongevallen wereldwijd de grootste oorzaak van handicaps.

Kwetsbare mensen eerst getroffen

Volgens Handicap International moet de vraag rond verkeersveiligheid aangepakt worden van bij de ontwikkeling van wegen- , transport- of infrastructuurprojecten. Ook moeten verkeersslachtoffers en zwakke weggebruikers, onder wie personen met een handicap, opnieuw een centrale plaats innemen bij publieke beslissingen. Het beleid rond verkeersveiligheid moet tegemoetkomen aan de behoeften van deze mensen, zowel wat mobiliteit betreft als de toegankelijkheid van diensten.

Het zijn immers de arme en kwetsbare mensen die het eerst getroffen worden bij verkeersongevallen: als ze zich al niet te voet verplaatsen en dus een zwakke weggebruiker zijn, gebruiken ze transportmiddelen die minder veilig zijn.

Zuiden betaalt hoogste tol

Een verkeersongeval kan zware gevolgen hebben voor het slachtoffer: hoge medische kosten, soms het verlies van een baan en een inkomen en sociale uitsluiting. Kortom, het risico om in armoede te belanden naar aanleiding van een verkeersongeval is reëel.

Bovendien betekent het gebrek aan verkeersveiligheid een gigantische rem op de ontwikkeling, omwille van de economische kost gelinkt aan de verpaupering van families, steun voor de slachtoffers, verslechterde infrastructuur … Met 90% van alle verkeersslachtoffers wereldwijd, zijn het de landen in het Zuiden die de hoogste tol betalen.

Handicap International werkt momenteel in zeven landen rond verkeersveiligheid. Onze organisatie ondersteunt de overheden bij het invoeren van adequate beleidsmaatregelen, vergemakkelijkt de toegankelijkheid voor slachtoffers tot eerstelijnsgezondheidszorg en sensibiliseert de bevolking voor risicogedrag.

[1] http://www.who.int/violence_injury_prevention/road_safety_status/2015/rss_sum_fr.pdf?ua=1

Meer over dit onderwerp

'Zonder gesprek weet niemand dat ze hulp nodig hebben'
© H. Kostenko / HI
Gezondheid Noodhulp Preventie

'Zonder gesprek weet niemand dat ze hulp nodig hebben'

In Oekraïne voeren de teams van Handicap International behoeftenevaluaties uit bij de ontheemde bevolking. Een eerste stap naar hulp op maat voor slachtoffers van de oorlog.

Trauma's verwerken via luister- en speelcentra in Mali
© B. Coulibaly / HI
Gezondheid Preventie

Trauma's verwerken via luister- en speelcentra in Mali

In de regio Gao hebben duizenden mensen het geweld ontvlucht. Met steun van de Europese Unie biedt Handicap International hen mentale ondersteuning en psychosociale hulp.

‘Haïti zal hier enkel uitgeraken via de Haïtianen zelf’ Gezondheid Noodhulp Preventie

‘Haïti zal hier enkel uitgeraken via de Haïtianen zelf’

Interview met Cédric Piriou, directeur van Handicap International Haïti, over het bendegeweld in het land, de noden van de bevolking en de impact op de projecten.