Goto main content

Veilig verkeer: een kwestie van ontwikkeling

Preventie

Verkeersongevallen zijn wereldwijd de belangrijkste oorzaak van handicaps. Handicap International houdt een pleidooi om in het verkeersveiligheidsbeleid meer rekening te houden met kwetsbare mensen.

Twee jongemannen bekijken een sensibiliseringsfolder van Handicap International terwijl ze tussen een tiental bromfietsen langs de weg staan.

Verkeersongevallen zijn wereldwijd de belangrijkste oorzaak van handicaps. Handicap International houdt een pleidooi om in het verkeersveiligheidsbeleid meer rekening te houden met kwetsbare mensen.

Op 18 en 19 november 2015 vindt in Brasilia een internationale conferentie plaats over verkeersveiligheid. Ook Handicap International trekt naar de Braziliaanse stad om haar standpunt uit de doeken te doen.

Het belang van de thematiek valt niet te onderschatten: volgens het laatste rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) komen er jaarlijks 1,25 miljoen personen om bij verkeersongevallen en worden er nog eens 50 miljoen anderen verwond. [1] Zo zijn verkeersongevallen wereldwijd de grootste oorzaak van handicaps.

Kwetsbare mensen eerst getroffen

Volgens Handicap International moet de vraag rond verkeersveiligheid aangepakt worden van bij de ontwikkeling van wegen- , transport- of infrastructuurprojecten. Ook moeten verkeersslachtoffers en zwakke weggebruikers, onder wie personen met een handicap, opnieuw een centrale plaats innemen bij publieke beslissingen. Het beleid rond verkeersveiligheid moet tegemoetkomen aan de behoeften van deze mensen, zowel wat mobiliteit betreft als de toegankelijkheid van diensten.

Het zijn immers de arme en kwetsbare mensen die het eerst getroffen worden bij verkeersongevallen: als ze zich al niet te voet verplaatsen en dus een zwakke weggebruiker zijn, gebruiken ze transportmiddelen die minder veilig zijn.

Zuiden betaalt hoogste tol

Een verkeersongeval kan zware gevolgen hebben voor het slachtoffer: hoge medische kosten, soms het verlies van een baan en een inkomen en sociale uitsluiting. Kortom, het risico om in armoede te belanden naar aanleiding van een verkeersongeval is reëel.

Bovendien betekent het gebrek aan verkeersveiligheid een gigantische rem op de ontwikkeling, omwille van de economische kost gelinkt aan de verpaupering van families, steun voor de slachtoffers, verslechterde infrastructuur … Met 90% van alle verkeersslachtoffers wereldwijd, zijn het de landen in het Zuiden die de hoogste tol betalen.

Handicap International werkt momenteel in zeven landen rond verkeersveiligheid. Onze organisatie ondersteunt de overheden bij het invoeren van adequate beleidsmaatregelen, vergemakkelijkt de toegankelijkheid voor slachtoffers tot eerstelijnsgezondheidszorg en sensibiliseert de bevolking voor risicogedrag.

[1] http://www.who.int/violence_injury_prevention/road_safety_status/2015/rss_sum_fr.pdf?ua=1

Meer over dit onderwerp

Naar een einde van bombardementen op dichtbevolkte gebieden
© HI
Mensenrechten Mijnen en andere wapens Preventie

Naar een einde van bombardementen op dichtbevolkte gebieden

Tijdens een conferentie in Oslo kwamen verschillende landen bijeen om de uitvoering van de politieke verklaring tegen het bombarderen en beschieten van steden te bespreken en op te volgen.

7 dingen die je moet weten over het conflict in Soedan
© M. Degue Mohassingar / HI
Noodhulp Preventie

7 dingen die je moet weten over het conflict in Soedan

Op 15 april 2023 brak in Soedan een gewapend conflict uit. Sinds mei 2023 werkt Handicap International in Oost-Tsjaad om Soedanese vluchtelingen, die op de vlucht zijn voor het geweld, te ondersteunen en op te vangen.

HI verdedigt rechten van personen met een handicap op COP 28
© K. Tolentino / HI
Preventie

HI verdedigt rechten van personen met een handicap op COP 28

De klimaatconferentie vindt van 30 november tot 12 december plaats in Dubai. HI vormt er de stem van de gemeenschappen en individuen die het meest getroffen worden door klimaatverandering.