Meteen naar de inhoud

Veilig verkeer: een kwestie van ontwikkeling

Preventie
Verkeersongevallen zijn wereldwijd de belangrijkste oorzaak van handicaps. Handicap International houdt een pleidooi om in het verkeersveiligheidsbeleid meer rekening te houden met kwetsbare mensen.
Twee jongemannen bekijken een sensibiliseringsfolder van Handicap International terwijl ze tussen een tiental bromfietsen langs de weg staan.

Verkeersongevallen zijn wereldwijd de belangrijkste oorzaak van handicaps. Handicap International houdt een pleidooi om in het verkeersveiligheidsbeleid meer rekening te houden met kwetsbare mensen.

Op 18 en 19 november 2015 vindt in Brasilia een internationale conferentie plaats over verkeersveiligheid. Ook Handicap International trekt naar de Braziliaanse stad om haar standpunt uit de doeken te doen.

Het belang van de thematiek valt niet te onderschatten: volgens het laatste rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) komen er jaarlijks 1,25 miljoen personen om bij verkeersongevallen en worden er nog eens 50 miljoen anderen verwond. [1] Zo zijn verkeersongevallen wereldwijd de grootste oorzaak van handicaps.

Kwetsbare mensen eerst getroffen

Volgens Handicap International moet de vraag rond verkeersveiligheid aangepakt worden van bij de ontwikkeling van wegen- , transport- of infrastructuurprojecten. Ook moeten verkeersslachtoffers en zwakke weggebruikers, onder wie personen met een handicap, opnieuw een centrale plaats innemen bij publieke beslissingen. Het beleid rond verkeersveiligheid moet tegemoetkomen aan de behoeften van deze mensen, zowel wat mobiliteit betreft als de toegankelijkheid van diensten.

Het zijn immers de arme en kwetsbare mensen die het eerst getroffen worden bij verkeersongevallen: als ze zich al niet te voet verplaatsen en dus een zwakke weggebruiker zijn, gebruiken ze transportmiddelen die minder veilig zijn.

Zuiden betaalt hoogste tol

Een verkeersongeval kan zware gevolgen hebben voor het slachtoffer: hoge medische kosten, soms het verlies van een baan en een inkomen en sociale uitsluiting. Kortom, het risico om in armoede te belanden naar aanleiding van een verkeersongeval is reëel.

Bovendien betekent het gebrek aan verkeersveiligheid een gigantische rem op de ontwikkeling, omwille van de economische kost gelinkt aan de verpaupering van families, steun voor de slachtoffers, verslechterde infrastructuur … Met 90% van alle verkeersslachtoffers wereldwijd, zijn het de landen in het Zuiden die de hoogste tol betalen.

Handicap International werkt momenteel in zeven landen rond verkeersveiligheid. Onze organisatie ondersteunt de overheden bij het invoeren van adequate beleidsmaatregelen, vergemakkelijkt de toegankelijkheid voor slachtoffers tot eerstelijnsgezondheidszorg en sensibiliseert de bevolking voor risicogedrag.

[1] http://www.who.int/violence_injury_prevention/road_safety_status/2015/rss_sum_fr.pdf?ua=1

Meer over dit onderwerp

Mrs. Dhahabo laat zich niet kisten
© HI
Gezondheid Preventie Revalidatie

Mrs. Dhahabo laat zich niet kisten

Een team van HI brengt een bezoekje aan Mrs. Dhahabo, een kranige zeventigjarige in het Kalobeyei-vluchtelingenkamp in Kenia. Onze medewerkers helpen Mrs. Dhahabo revalideren en geven nuttige info over hoe ze zich kan beschermen tegen het Covid-19-virus.

COVID-19: een wereldwijde crisis
HI
Gezondheid Preventie

COVID-19: een wereldwijde crisis

Hoeveel mensen in de projectlanden van Handicap International raakten besmet of zullen nog besmet raken met COVID-19? De exacte cijfers vallen moeilijk te achterhalen. Wat we wel vaststellen, is dat de meest kwetsbare bevolkingsgroepen, bij wie het water al tot aan de lippen reikte, opnieuw het hardst getroffen worden. 

Covid-19-situatie in Zuid-Azië zorgwekkend
© HI
Gezondheid Noodhulp Preventie

Covid-19-situatie in Zuid-Azië zorgwekkend

Handicap International verleent hulp in Bangladesh, India en Pakistan, waar de verspreiding van het Covid-19-virus alarmerende proporties aanneemt.