Goto main content

Handicap International begeleidt in Laos het schooltraject van 200 kinderen met autisme

Gezondheid Integratie
Laos

Handicap International zet zich in voor de inclusie van kinderen met een ontwikkelingsstoornis, waaronder autisme, in de provincies Champasak en Houaphan.

Latsaphone, een door Handicap InternationaI opgeleide leerkracht die werkt met kinderen zoals Junior van 8 (rechts) in een overgangsklas in de provincie Champassak, Laos.

Latsaphone, een door Handicap International opgeleide leerkracht die werkt met kinderen zoals Junior van 8 (rechts) in een overgangsklas in de provincie Champassak, Laos. | © V. Teppalath / HI

Uitgesloten kinderen

Sinds juli 2021 werken de teams van Handicap International in Laos aan een project rond inclusief onderwijs: "Sowing the Seeds of Inclusion" (SOS-IE). Het doel? 200 kinderen met autismespectrumstoornissen naar school laten gaan in twee provincies waarop het programma van Handicap International in Laos is gericht.

"In Laos worden kinderen met een handicap volledig gemarginaliseerd, vooral kinderen met ontwikkelingsstoornissen zoals autisme. Ze worden zelfs niet op school ingeschreven, dus blijven ze thuis, verstoken van hun recht op onderwijs", betreurt Kiran Dattani Pitt, specialist inclusief onderwijs bij Handicap International in Laos.


Om de doelen te bereiken heeft het project training gegeven aan twee lokale verenigingen: Association for Autism (AFA) en de Intellectual Disability Association (IDA). Daarnaast hebben ze samen belangrijk bewustwordingswerk verricht met onderwijsprofessionals en gezinnen.

"Handicap International Laos promoot het recht op onderwijs voor kinderen met een handicap en ontwikkelt projecten zoals deze om te laten zien dat kinderen met autisme ook naar school kunnen gaan en onderwijs kunnen volgen", vervolgt de specialist.

Opkomen voor toegang tot onderwijs

Bewustwording begint met de opleiding van leerkrachten om hen de middelen te geven die ze nodig hebben om inclusieve werkmethoden toe te passen. De projectteams van SOS-IE ondersteunen ook zelfhulpgroepen van ouders zodat zij de rechten van hun kinderen kunnen verdedigen en elkaar kunnen steunen.

Als gevolg hiervan krijgen kinderen zoals Junior nu les in 'overgangsklassen' om hen voor te bereiden op de overstap naar het 'gewone' onderwijs, in een klas met kinderen zonder handicap.

"Ik voel me een beetje zijn tweede moeder"

Un petit garçon posté à l'entrée de sa salle de classe / A young boy standing at the door of his classroom Junior is 8 jaar oud en woont in de provincie Champassak. Zijn ouders merkten al vroeg dat hun zoontje moeite had met communiceren en omgaan met anderen. Junior kon geen oogcontact maken en had grote moeite om zijn gedrag onder controle te houden.


Junior woont in een van de dorpen die door het SOS-IE-project geholpen worden en werd voor het eerst getest door HI-teams. Uit de diagnose bleek dat hij gedrag vertoonde dat overeenkwam met een autismespectrumstoornis.

In oktober 2023 werd er een overgangsklas geopend op de plaatselijke school en sindsdien gaat Junior er elke dag naartoe. Hij heeft opmerkelijke vooruitgang geboekt, legt zijn leraar Latsaphone uit:

"Junior is een heel slim jongetje en leert heel snel. Toen hij voor het eerst bij onze klas kwam, heb ik hem geleerd zijn schoenen uit te doen en wanneer hij zijn lunch moest opeten.Hij heeft dit onthouden en kon het daarna steeds opnieuw doen. Soms helpt hij onze klas door het licht aan te doen of de ventilator aan te zetten. Ook al kan hij niet met woorden praten, we begrijpen elkaar. Omdat ik elke dag bij hem ben, voel ik me een beetje zijn tweede moeder."

De leerkrachten van de overgangsklassen worden regelmatig opgevolgd en begeleid door HI-specialisten op het gebied van inclusief onderwijs, lokale partners, en de provinciale en districtsoverheden die bevoegd zijn voor onderwijs. Op dit moment zijn er twee leerkrachten in elke overgangsklas. Het aantal kinderen dat ze kunnen begeleiden hangt af van de behoeften van de kinderen.

De verschillende fasen van ondersteuning voor kinderen met ontwikkelingsstoornissen zoals autisme, als onderdeel van het SOS-IE project:
- Het trainen van teams van partnerorganisaties om kinderen te testen op ontwikkelingsstoornissen;
- Het uitvoeren van deze testen in dorpen;
- Zorgen voor een meer diepgaande testen door gezondheidsprofessionals, waaronder een HI-arts, revalidatiespecialisten en gezondheidspersoneel van provinciale en districtsgezondheidscentra, om te bepalen of kinderen moeten worden doorverwezen voor revalidatiezorg of verdere gezondheidscontroles, en of ze hulpmiddelen nodig hebben;
- De kinderen inschrijven in overgangsklassen die geïntegreerd zijn in gewone staatsscholen zodra ze de nodige ondersteuning krijgen om naar school te gaan;
- Zodra de kinderen zich hebben aangepast aan naar school gaan in de overgangsklassen, kunnen ze zich bij hun leeftijdsgenoten aansluiten in een gewone klas, die vanaf dat moment een inclusieklas wordt.

 

Gepubliceerd op: 12 april 2024

Meer over dit onderwerp

DR Congo: 2,6 miljoen mensen in Noord-Kivu hebben dringend humanitaire hulp nodig
© HI
Gezondheid Noodhulp Revalidatie

DR Congo: 2,6 miljoen mensen in Noord-Kivu hebben dringend humanitaire hulp nodig

De oplaaiende geweld in Oost-Congo zorgt opnieuw voor stijgende noden. Handicap International biedt revalidatiezorg, psychologische ondersteuning en verzorgt het transport van hulpgoederen voor 12 ngo's.

Economische ontwikkeling van lokale gemeenschappen in Venezuela
© M. Campos / HI
Integratie

Economische ontwikkeling van lokale gemeenschappen in Venezuela

Door de uitbreiding van hun kippen- en viskwekerij, verbetert de levenstandaard van Walter en zijn gezin en dragen ze rechtstreeks bij aan de economische stabiliteit van hun gemeenschap.

Beperkte toegang tot gezondheidszorg door oorlog in Oekraïne
© T. Nicholson / HI
Gezondheid Noodhulp

Beperkte toegang tot gezondheidszorg door oorlog in Oekraïne

Twee jaar na de invasie van Rusland nemen de gezondheidsbehoeften van personen in Oost-Oekraïne enorm toe.