Meteen naar de inhoud

Aantal verkeersslachtoffers daalt niet overal

‘Ongevallenstatistieken naar nieuw laagterecord’. Dat kopten de kranten gisteren (28 maart), nadat staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe bekend maakte dat het aantal verkeersdoden in ons land sterk is gedaald. Helaas is dat niet overal het geval. In sommige regio’s neemt het aantal verkeersongevallen zelfs drastisch toe. Handicap International zet zich in voor de slachtoffers van die ongevallen.
Bromfietsen liggen op de grond na een ongeval in Laos

‘Ongevallenstatistieken naar nieuw laagterecord’. Dat kopten de kranten onlangs, nadat staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe bekend maakte dat het aantal verkeersdoden in ons land sterk is gedaald. Helaas is dat niet overal het geval. In sommige regio’s neemt het aantal verkeersongevallen zelfs drastisch toe. Handicap International zet zich in voor de slachtoffers van die ongevallen.

Als we niets ondernemen worden verkeersongevallen in 2030 wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak. Dat becijferden de Verenigde Naties onlangs. Het spreekt voor zich dat verkeersongevallen ook veel handicaps veroorzaken. In 2015 zouden ze de belangrijkste oorzaak zijn van handicaps bij kinderen.

Zuidoost-Azië is een regio waar steeds meer verkeersslachtoffers vallen. De infrastructuur is veelal niet aangepast aan het stijgend aantal auto's en vooral bromfietsen. En de voertuigen zijn vaak aftands. Er zijn ook geen of toch geen degelijke helmen en veiligheidsgordels. Verder zijn er maar zelden verkeersregels en rijbewijzen. De wegen zijn bovendien in slechte staat, voetpaden bestaan niet en snelheidsbeperkingen worden niet gerespecteerd.

Handicap International werkt al jaren aan preventie. De teams van Handicap International organiseren in het Zuiden sensibilisatiecampagnes voor het grote publiek en leiden leerkrachten op. Om tot een mentaliteitsverandering te komen, betrekken ze lokale verenigingen bij de campagnes. Handicap International neemt ook de revalidatie van slachtoffers op zich. In Vietnam bijvoorbeeld heeft de organisatie een centrum opgericht voor ruggenmergletsels. Die letsels komen veel voor na ongevallen en leiden meestal tot ernstige verlammingen.

Sinds kort gaat er meer internationale aandacht naar verkeersslachtoffers. De Verenigde Naties hebben begin maart immers beslist om een ‘Decade of Action for Road Safety’ te houden. Dat kan Handicap International alleen maar toejuichen.
 

Meer over dit onderwerp

Verboden clusterbommen blijven (burger)slachtoffers maken
© D. Kremer / HI
Mijnen en andere wapens Noodhulp

Verboden clusterbommen blijven (burger)slachtoffers maken

Uit het laatste verslag van de Cluster Munition Monitor, dat deze week gepubliceerd werd, blijkt dat Syrië voor het achtste jaar op rij verantwoordelijk is voor de meeste slachtoffers. In 2019 nam het land in oorlog 80% van de slachtoffers voor zijn rekening. Maar de Cluster Munition Monitor getuigt ook over het gebruik van clustermunitie in het conflict tussen Armenië en Azerbeidzjan.

Het 2020-rapport van de Landmine Monitor: "Covid-19 heeft de acties tegen mijnen ontregeld"
© Tannourine / HI
Mijnen en andere wapens

Het 2020-rapport van de Landmine Monitor: "Covid-19 heeft de acties tegen mijnen ontregeld"

Voor het vijfde jaar op rij maakt de Landmine Monitor gewag van een uitzonderlijk hoog aantal slachtoffers van landmijnen, voor het merendeel burgers. De uitbraak van de COVID-19-pandemie begin 2020 heeft ook een nieuwe reeks onvoorziene uitdagingen met zich meegebracht

Wanneer de bom valt
© Martin Crep/HI
Mijnen en andere wapens

Wanneer de bom valt

Bij gewapende conflicten wordt de rekening vaak gepresenteerd aan de ongewapende burgers. Vandaag maken burgers 90% uit van de slachtoffers bij bombardementen in bevolkte gebieden. Wat zijn de gevolgen en wie maakt hier een eind aan?