Goto main content

Aantal verkeersslachtoffers daalt niet overal

‘Ongevallenstatistieken naar nieuw laagterecord’. Dat kopten de kranten gisteren (28 maart), nadat staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe bekend maakte dat het aantal verkeersdoden in ons land sterk is gedaald. Helaas is dat niet overal het geval. In sommige regio’s neemt het aantal verkeersongevallen zelfs drastisch toe. Handicap International zet zich in voor de slachtoffers van die ongevallen.
Bromfietsen liggen op de grond na een ongeval in Laos

‘Ongevallenstatistieken naar nieuw laagterecord’. Dat kopten de kranten onlangs, nadat staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe bekend maakte dat het aantal verkeersdoden in ons land sterk is gedaald. Helaas is dat niet overal het geval. In sommige regio’s neemt het aantal verkeersongevallen zelfs drastisch toe. Handicap International zet zich in voor de slachtoffers van die ongevallen.

Als we niets ondernemen worden verkeersongevallen in 2030 wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak. Dat becijferden de Verenigde Naties onlangs. Het spreekt voor zich dat verkeersongevallen ook veel handicaps veroorzaken. In 2015 zouden ze de belangrijkste oorzaak zijn van handicaps bij kinderen.

Zuidoost-Azië is een regio waar steeds meer verkeersslachtoffers vallen. De infrastructuur is veelal niet aangepast aan het stijgend aantal auto's en vooral bromfietsen. En de voertuigen zijn vaak aftands. Er zijn ook geen of toch geen degelijke helmen en veiligheidsgordels. Verder zijn er maar zelden verkeersregels en rijbewijzen. De wegen zijn bovendien in slechte staat, voetpaden bestaan niet en snelheidsbeperkingen worden niet gerespecteerd.

Handicap International werkt al jaren aan preventie. De teams van Handicap International organiseren in het Zuiden sensibilisatiecampagnes voor het grote publiek en leiden leerkrachten op. Om tot een mentaliteitsverandering te komen, betrekken ze lokale verenigingen bij de campagnes. Handicap International neemt ook de revalidatie van slachtoffers op zich. In Vietnam bijvoorbeeld heeft de organisatie een centrum opgericht voor ruggenmergletsels. Die letsels komen veel voor na ongevallen en leiden meestal tot ernstige verlammingen.

Sinds kort gaat er meer internationale aandacht naar verkeersslachtoffers. De Verenigde Naties hebben begin maart immers beslist om een ‘Decade of Action for Road Safety’ te houden. Dat kan Handicap International alleen maar toejuichen.
 

Meer over dit onderwerp

Heba: tussen hulp bieden en zelf overleven
© K. Nateel / HI
Hulpverlening

Heba: tussen hulp bieden en zelf overleven

De 34-jarige Heba is prothesist en orthopedist in Gaza. Ze werkt voor Handicap International in het Nahla-prothesecentrum in Khan Younis. Ze vertelt ons hoe ze haar werk als hulpverlener, haar gezin en het voortdurende oorlogsgevaar probeert te combineren.

Trek mee de rode lijn voor Gaza

Trek mee de rode lijn voor Gaza

Op zondag 15 juni trekken we de rode lijn. Omdat alle rode lijnen in Gaza al lang overschreden zijn. 

De innerlijke kracht terugvinden na vele obstakels
© N. Lagrisi Lusilawo / HI
Hulpverlening

De innerlijke kracht terugvinden na vele obstakels

Herhaaldelijk geweld en ontheemding hebben ernstige gevolgen voor de mentale gezondheid van de inwoners van het Oosten van de Democratische Republiek Congo. Met de hulp van de teams van Handicap International werken ze aan hun psychologisch welzijn.

Handicap International vzw | Gewijde-Boomstraat 44 - bus 1 | 1050 Brussel |
[email protected] | Ondernemingsnummer: BE0432235661

IBAN : BE80 0000 0000 7777 | BIC : GEBABEBB