Aantal verkeersslachtoffers daalt niet overal
‘Ongevallenstatistieken naar nieuw laagterecord’. Dat kopten de kranten onlangs, nadat staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe bekend maakte dat het aantal verkeersdoden in ons land sterk is gedaald. Helaas is dat niet overal het geval. In sommige regio’s neemt het aantal verkeersongevallen zelfs drastisch toe. Handicap International zet zich in voor de slachtoffers van die ongevallen.
Als we niets ondernemen worden verkeersongevallen in 2030 wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak. Dat becijferden de Verenigde Naties onlangs. Het spreekt voor zich dat verkeersongevallen ook veel handicaps veroorzaken. In 2015 zouden ze de belangrijkste oorzaak zijn van handicaps bij kinderen.
Zuidoost-Azië is een regio waar steeds meer verkeersslachtoffers vallen. De infrastructuur is veelal niet aangepast aan het stijgend aantal auto's en vooral bromfietsen. En de voertuigen zijn vaak aftands. Er zijn ook geen of toch geen degelijke helmen en veiligheidsgordels. Verder zijn er maar zelden verkeersregels en rijbewijzen. De wegen zijn bovendien in slechte staat, voetpaden bestaan niet en snelheidsbeperkingen worden niet gerespecteerd.
Handicap International werkt al jaren aan preventie. De teams van Handicap International organiseren in het Zuiden sensibilisatiecampagnes voor het grote publiek en leiden leerkrachten op. Om tot een mentaliteitsverandering te komen, betrekken ze lokale verenigingen bij de campagnes. Handicap International neemt ook de revalidatie van slachtoffers op zich. In Vietnam bijvoorbeeld heeft de organisatie een centrum opgericht voor ruggenmergletsels. Die letsels komen veel voor na ongevallen en leiden meestal tot ernstige verlammingen.
Sinds kort gaat er meer internationale aandacht naar verkeersslachtoffers. De Verenigde Naties hebben begin maart immers beslist om een ‘Decade of Action for Road Safety’ te houden. Dat kan Handicap International alleen maar toejuichen.