Goto main content

Aantal verkeersslachtoffers daalt niet overal

‘Ongevallenstatistieken naar nieuw laagterecord’. Dat kopten de kranten gisteren (28 maart), nadat staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe bekend maakte dat het aantal verkeersdoden in ons land sterk is gedaald. Helaas is dat niet overal het geval. In sommige regio’s neemt het aantal verkeersongevallen zelfs drastisch toe. Handicap International zet zich in voor de slachtoffers van die ongevallen.
Bromfietsen liggen op de grond na een ongeval in Laos

‘Ongevallenstatistieken naar nieuw laagterecord’. Dat kopten de kranten onlangs, nadat staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe bekend maakte dat het aantal verkeersdoden in ons land sterk is gedaald. Helaas is dat niet overal het geval. In sommige regio’s neemt het aantal verkeersongevallen zelfs drastisch toe. Handicap International zet zich in voor de slachtoffers van die ongevallen.

Als we niets ondernemen worden verkeersongevallen in 2030 wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak. Dat becijferden de Verenigde Naties onlangs. Het spreekt voor zich dat verkeersongevallen ook veel handicaps veroorzaken. In 2015 zouden ze de belangrijkste oorzaak zijn van handicaps bij kinderen.

Zuidoost-Azië is een regio waar steeds meer verkeersslachtoffers vallen. De infrastructuur is veelal niet aangepast aan het stijgend aantal auto's en vooral bromfietsen. En de voertuigen zijn vaak aftands. Er zijn ook geen of toch geen degelijke helmen en veiligheidsgordels. Verder zijn er maar zelden verkeersregels en rijbewijzen. De wegen zijn bovendien in slechte staat, voetpaden bestaan niet en snelheidsbeperkingen worden niet gerespecteerd.

Handicap International werkt al jaren aan preventie. De teams van Handicap International organiseren in het Zuiden sensibilisatiecampagnes voor het grote publiek en leiden leerkrachten op. Om tot een mentaliteitsverandering te komen, betrekken ze lokale verenigingen bij de campagnes. Handicap International neemt ook de revalidatie van slachtoffers op zich. In Vietnam bijvoorbeeld heeft de organisatie een centrum opgericht voor ruggenmergletsels. Die letsels komen veel voor na ongevallen en leiden meestal tot ernstige verlammingen.

Sinds kort gaat er meer internationale aandacht naar verkeersslachtoffers. De Verenigde Naties hebben begin maart immers beslist om een ‘Decade of Action for Road Safety’ te houden. Dat kan Handicap International alleen maar toejuichen.
 

Gepubliceerd op: 14 september 2021

Meer over dit onderwerp

Haïti, een maand na de aardbeving
© R.CREWS/ HI
Noodhulp

Haïti, een maand na de aardbeving

Een maand nadat een aardbeving het zuidwesten van Haïti opschrikte, zijn de humanitaire behoeften nog steeds immens. Meer dan 2.000 mensen kwamen om, 650.000 Haïtianen verkeren nog steeds in nood.

“Mijn letsel heeft alles veranderd”
© P.Poulpiquet/Handicap International
Noodhulp

“Mijn letsel heeft alles veranderd”

Een granaatscherf doorboorde het lichaam van Hozeifa tijdens een bombardement in de Syrische stad Idlib in 2016. De jongen raakte verlamd aan zijn benen. Hij vluchtte daarna naar Libanon, waar hij in een tentje leeft met zijn gezin.

“Alsof ik in een nachtmerrie was terechtgekomen”
© P.Poulpiquet/Handicap International
Noodhulp

“Alsof ik in een nachtmerrie was terechtgekomen”

De 48-jarige Mayada komt uit een buitenwijk van de Syrische stad Damascus. In 2014 werd haar huis gebombardeerd. Ze liep ernstige verwondingen op en moest naar het ziekenhuis voor een amputatie. Intussen leeft ze al twee jaar als vluchtelinge in Libanon, waar ze van Handicap International een prothese kreeg. Onze organisatie helpt haar met kinesitherapie.