Goto main content

Bijna 20 jaar actie om kinderen met een handicap op schoolbanken te krijgen

Integratie
Togo

Omdat kinderen met een handicap nog te vaak verstoken blijven van onderwijs voert Handicap International sinds 1998 acties om hun recht op onderwijs te laten gelden.

schoolmeisjes kijken vanop de houten lessenaren naar het bord in een simpel aangekleed klaslokaal

Omdat kinderen met een handicap nog te vaak verstoken blijven van onderwijs voert Handicap International sinds 1998 acties om hun recht op onderwijs te laten gelden.

In veel landen hebben kinderen met een handicap geen of amper toegang tot onderwijs. Meer nog, een derde van de 58 miljoen kinderen wereldwijd die niet naar school gaan, hebben een beperking. [1] Ten opzichte van kinderen zonder handicap hebben kinderen met een beperking tien keer minder kans op een plaatsje op de schoolbanken.

Wanneer het schoolsysteem hen links laat liggen, zijn hun kansen om kennis op te doen en vaardigheden te verwerven bijzonder beperkt. Het gevolg is dat deze kinderen zich niet ten volle kunnen ontplooien of actief deelnemen aan het leven in hun dorp of buurt en ze later moeilijk of geen werk vinden.

Daarom zet Handicap International al bijna 20 jaar lang acties op touw om de scholingsgraad van kinderen met een handicap op te trekken. Zo ziet onze organisatie erop toe dat ze in gewone scholen terechtkunnen. Onze organisatie voorziet ook opleidingen voor leerkrachten, maakt scholen toegankelijker en pleit bij nationale regeringen voor een inclusief onderwijsbeleid. Daarnaast zorgt Handicap International via revalidatiehulp – vb. protheses of rolstoelen – ervoor dat kinderen met een handicap zelfstandig naar school kunnen 

Moussifa’s klas leert gebarentaal

Moussifa, geboren in 2007 in Togo, kon lang niet naar school omwille van een gehoorstoornis van bij haar geboorte, een kansarme omgeving en veel scholen die haar om deze redenen weigerden.

Door inspanningen van Handicap International op het vlak van bewustmaking en opleiding van schoolpersoneel en het opzetten van een netwerk van specifiek opgeleide mobiele leerkrachten, kon Moussifa uiteindelijk toch naar school: zij, haar klasgenootjes en leerkrachten leerden gebarentaal om met elkaar te kunnen communiceren en de les te kunnen volgen.  

“Om ervoor te zorgen dat Moussifa naar school kon met de andere kinderen, was het belangrijk dat iedereen haar begreep”, legt Tidénèbè Tagba uit, de juf van klas CE1 van de lagere school van Kara Centrale. “Daarom leerden alle leerkrachten van de school gebarentaal, net als de leerlingen."

In 2015 kregen 250 basisscholen in Togo ondersteuning van Handicap International, waar 1.000 kinderen met een handicap – inclusief Moussifa – de vruchten van plukten.

[1] Verslag Summit on Education for Development in Oslo, 2015.

Meer over dit onderwerp

Handicap International begeleidt in Laos het schooltraject van 200 kinderen met autisme
© V. Teppalath / HI
Gezondheid Integratie

Handicap International begeleidt in Laos het schooltraject van 200 kinderen met autisme

Handicap International zet zich in voor de inclusie van kinderen met een ontwikkelingsstoornis, waaronder autisme, in de provincies Champasak en Houaphan.

Economische ontwikkeling van lokale gemeenschappen in Venezuela
© M. Campos / HI
Integratie

Economische ontwikkeling van lokale gemeenschappen in Venezuela

Door de uitbreiding van hun kippen- en viskwekerij, verbetert de levenstandaard van Walter en zijn gezin en dragen ze rechtstreeks bij aan de economische stabiliteit van hun gemeenschap.

‘Om een inclusieve samenleving te bouwen, moet je starten met inclusief onderwijs’
© J. Labeur / HI
Integratie

‘Om een inclusieve samenleving te bouwen, moet je starten met inclusief onderwijs’

Sandra Boisseau, experte bij Handicap International, over de aanpak en het belang van inclusief onderwijs.