Meteen naar de inhoud

Bijna 20 jaar actie om kinderen met een handicap op schoolbanken te krijgen

Integratie
Togo
Omdat kinderen met een handicap nog te vaak verstoken blijven van onderwijs voert Handicap International sinds 1998 acties om hun recht op onderwijs te laten gelden.
schoolmeisjes kijken vanop de houten lessenaren naar het bord in een simpel aangekleed klaslokaal

Omdat kinderen met een handicap nog te vaak verstoken blijven van onderwijs voert Handicap International sinds 1998 acties om hun recht op onderwijs te laten gelden.

In veel landen hebben kinderen met een handicap geen of amper toegang tot onderwijs. Meer nog, een derde van de 58 miljoen kinderen wereldwijd die niet naar school gaan, hebben een beperking. [1] Ten opzichte van kinderen zonder handicap hebben kinderen met een beperking tien keer minder kans op een plaatsje op de schoolbanken.

Wanneer het schoolsysteem hen links laat liggen, zijn hun kansen om kennis op te doen en vaardigheden te verwerven bijzonder beperkt. Het gevolg is dat deze kinderen zich niet ten volle kunnen ontplooien of actief deelnemen aan het leven in hun dorp of buurt en ze later moeilijk of geen werk vinden.

Daarom zet Handicap International al bijna 20 jaar lang acties op touw om de scholingsgraad van kinderen met een handicap op te trekken. Zo ziet onze organisatie erop toe dat ze in gewone scholen terechtkunnen. Onze organisatie voorziet ook opleidingen voor leerkrachten, maakt scholen toegankelijker en pleit bij nationale regeringen voor een inclusief onderwijsbeleid. Daarnaast zorgt Handicap International via revalidatiehulp – vb. protheses of rolstoelen – ervoor dat kinderen met een handicap zelfstandig naar school kunnen 

Moussifa’s klas leert gebarentaal

Moussifa, geboren in 2007 in Togo, kon lang niet naar school omwille van een gehoorstoornis van bij haar geboorte, een kansarme omgeving en veel scholen die haar om deze redenen weigerden.

Door inspanningen van Handicap International op het vlak van bewustmaking en opleiding van schoolpersoneel en het opzetten van een netwerk van specifiek opgeleide mobiele leerkrachten, kon Moussifa uiteindelijk toch naar school: zij, haar klasgenootjes en leerkrachten leerden gebarentaal om met elkaar te kunnen communiceren en de les te kunnen volgen.  

“Om ervoor te zorgen dat Moussifa naar school kon met de andere kinderen, was het belangrijk dat iedereen haar begreep”, legt Tidénèbè Tagba uit, de juf van klas CE1 van de lagere school van Kara Centrale. “Daarom leerden alle leerkrachten van de school gebarentaal, net als de leerlingen."

In 2015 kregen 250 basisscholen in Togo ondersteuning van Handicap International, waar 1.000 kinderen met een handicap – inclusief Moussifa – de vruchten van plukten.

[1] Verslag Summit on Education for Development in Oslo, 2015.

Meer over dit onderwerp

Inclusieve wegenwerken aan de verkeersas van Mpeti-Pinga
HI
Integratie

Inclusieve wegenwerken aan de verkeersas van Mpeti-Pinga

La Vie is een 18-jarige Congolees met dwerggroei. Dat weerhield hem er niet van om aan de slag te gaan bij ons EMIR-interventieteam en zijn steentje bij te dragen aan de infrastructuurwerken aan de verkeersas van Mpeti-Pinga.

Het UNESCO Onderwijsrapport 2O2O: Focus op de inclusie van kinderen met een beperking
© J. Mc Geown / HI
Integratie

Het UNESCO Onderwijsrapport 2O2O: Focus op de inclusie van kinderen met een beperking

Op 23 juni publiceerde UNESCO haar jaarlijks mondiaal onderwijsrapport. Het rapport maakt de balans op van de wereldwijde vooruitgang van het onderwijs en richt zich dit jaar op de inclusie van alle kinderen in het onderwijssysteem, inclusief kinderen met een beperking. Julia McGeown, experte inclusief onderwijs bij HI, geeft toelichting bij het rapport.

COVID-19: Nieuwe activiteiten
© HI
Gezondheid Noodhulp

COVID-19: Nieuwe activiteiten

De wereldwijde verspreiding van Covid-19 is een feit. Handicap International stuurt haar activiteiten voortdurend bij om kwetsbare personen bescherming te blijven bieden. De nadruk ligt op het sensibiliseren van de bevolking en de hulpverlening te verzekeren, met aandacht voor de psychosociale impact.