Goto main content

Efficiëntere noodhulp in CAR dankzij logistiek platform

Er woedt een crisis in de Centraal-Afrikaanse Republiek. Toegang tot de meest kwetsbare bevolking in afgelegen gebieden is voor humanitaire organisaties verre van een evidentie. Om aan dit probleem tegemoet te komen, heeft Handicap International een logisitek platform op poten gezet.
Grote geladen truck met logo van Handicap International

Er woedt een crisis in de Centraal-Afrikaanse Republiek. Toegang tot de meest kwetsbare bevolking in afgelegen gebieden is voor humanitaire organisaties verre van een evidentie. Om aan dit probleem tegemoet te komen, heeft Handicap International een logisitek platform op poten gezet.

De Centraal-Afrikaanse Republiek is met zijn 188ste plaats (van 189) op de menselijke ontwikkelingsindex één van de armste landen ter wereld. Sinds vele jaren heeft het land af te rekenen met een gewelddadig en onveilig klimaat. De instabiele situatie is sinds maart 2013 nog verergerd met de staatsgreep van rebellenalliantie Seleka.

Het gevaarlijke klimaat heeft een impact op de veiligheid van weg- en luchtvervoer en maakt de toegang van humanitaire organisaties tot de getroffen bevolking erg moeilijk. “Vele wegen zijn gevaarlijk en soms zelfs ontoegankelijk, ze zijn in zeer slechte staat, vooral tijdens het regenseizoen. Handicap International vervoert daarom humanitaire hulpgoederen via luchttransport en gedeeld wegentransport. Al zijn ook vaak de start- en landingsbanen in slechte staat. De grootste uitdaging is alle ngo’s te helpen om toegang te krijgen tot de zwaarst getroffen mensen in deze crisis”, legt Guillaume Woehling uit, missieverantwoordelijke voor Handicap International in de Centraal-Afrikaanse Republiek.

In december 2015 heeft Handicap International daarom een logistiek platform [1] uitgebouwd om het transport van humanitair materiaal van ngo’s en partners naar kwetsbare mensen te bevorderen. Hoofddoel van dit platform is om met logistieke ondersteuning ervoor te zorgen dat de humanitaire actoren vlugger en gemakkelijker de kwetsbare bevolking in afgelegen gebieden van het land kunnen bereiken.

Het logistiek platform omvat drie interventiepijlers. Het platform vergemakkelijkt het luchttransport dankzij het herstel van beschadigde start- en landingsbanen, optimaliseert het wegentransport vanuit Bangui en provenciale opslagplaatsen [2] in Bossango en Kaga-Bandoro en verzekert beveiligde voorraden in Bangui en andere opslagplaatsen.

Efficiënter lucht- en wegentransport en veiligere opslagplaatsen

“Vele start- en landingspistes zijn erg beschadigd en zijn sinds lange tijd in onbruik, zegt Guillaume Woelhing. Wij brengen ze in kaart, lokaliseren de humanitaire urgenties en stellen een prioriteitslijst op van de te herstellen pistes. [3] We hebben bijvoorbeeld beslist om de piste van Sibut te herstellen. Sinds 1976 werd ze niet meer gebruikt en raakte ze overgroeid: we moesten 8.000 bomen vellen. Er werden intussen al vijf pistes hersteld, waardoor er enkele tientallen vluchten konden plaatsvinden en  we al humanitair personeel en tientallen tonnen materiaal konden vervoeren naar de meest afgelegen regio’s in nood. Het herstellen van de pistes is dus prioritair."

Ook faciliteert Handicap International de centralisatie van hulpmateriaal in samenwerking met de humanitaire luchtvaartmaatschappijen (UNHAS [4] en ASF). “We halen de goederen van de ngo’s op met vrachtwagens en brengen ze naar de luchthaven, waar we ze in loodsen opslaan, om zo de verzendingen gemakkelijker te laten verlopen”.

Daarnaast zet Handicap International zich ook in voor betere logistiek via het wegennet. Onze teams bundelen de vervoerstromen, optimaliseren ze en verzekeren de transportoperaties van humanitaire partners gratis over het hele land (22 steden zijn momenteel verbonden), vanuit Bangui en de twee provenciale opslagplaatsen (Bossangoa en Kaga-Bandoro). Van december 2015 tot april 2016 werd er 2.500 ton cargo ter beschikking gesteld van de partners. [5]

“Ten slotte is het heel belangrijk te kunnen beschikken over veilige opslagruimten. Tijdens de laatste crisis in september 2015 werd er enorm veel geplunderd, het is dus essentieel om bij een nieuwe urgentie over een veiligere gecentraliseerde opslagruimte te kunnen beschikken. Wij voorzien ook om de diensten van het logistieke platform uit te breiden, vooral op het vlak van mechaniek en energie, want dit zijn reële behoeften die door de humanitaire partners in de Centraal-Afrikaanse Republiek vastgesteld worden.”

 

[1] Een platform gefinancierd door het Wereldvoedselprogramma via het CERF-financieringsmechanisme van de VN.
[2] Tijdelijke opslagplaats van humanitair materiaal.
[3] In samenwerking met de humanitaire actoren, UNHAS en Piloten Zonder Grenzen.
[4] United Nations Humanitarian Air Service en Piloten Zonder Grenzen.
[5] Ngo's en Agentschappen van de Verenigde Naties. 

Meer over dit onderwerp

290 ballonnen in Brussel, 290 dagen van leed in Gaza Noodhulp

290 ballonnen in Brussel, 290 dagen van leed in Gaza

Ngo's protesteren tegen het gebrek aan politieke actie, waardoor de humanitaire ramptoestand in Gaza blijft duren.

Litouwen wil verbod op clustermunitie opheffen Mijnen en andere wapens

Litouwen wil verbod op clustermunitie opheffen

Handicap International uit haar grote bezorgdheid over het plan van Litouwen om zich terug te trekken uit het Verdrag inzake Clustermunitie.

Eindrapport Oekraïne 12-12 Noodhulp

Eindrapport Oekraïne 12-12

Welke hulp boden de ngo's van het consortium 12-12 na twee jaar oorlog?