Meteen naar de inhoud

Fair ‘n Square : Handicap International en Unicef strijden samen voor inclusie

De vernieuwde website Fair ’n Square, oorspronkelijk in 2015 door Handicap International (HI) in samenwerking met Unicef gelanceerd, toont met welke discriminatie kinderen en volwassenen met een handicap in Mozambique dagelijks af te rekenen krijgen.

Mensen met een handicap die geen toegang hebben tot een zorginstelling omdat het gebouw niet op hen afgestemd is. Kinderen die niet naar school kunnen omdat ze minder mobiel zijn en de school daar niet het gepaste materiaal, zoals een rolstoel, voor heeft. De vernieuwde website Fair ’n Square, oorspronkelijk in 2015 door Handicap International (HI) in samenwerking met Unicef gelanceerd, toont met welke discriminatie kinderen en volwassenen met een handicap in Mozambique dagelijks af te rekenen krijgen. De website wil sensibiliseren over handicaps, tonen dat de oplossingen veelal voor de hand liggen en informeren over acties van HI in Mozambique. Het uiteindelijke doel: zorgen dat mensen met een handicap niet langer uitgesloten worden.

Fair ‘n Square (met als baseline A fair and equal world for all children) werd in 2015 in het Engels en het Portugees gelanceerd. De website bundelt de getuigenissen van Muzna, Filomena, Raul, Ansha, Eduardhino en Ester: zes kinderen met een handicap die geholpen werden door HI.

Een animatiefilmpje toont enerzijds de moeilijkheden waarmee de kinderen te kampen hebben, maar anderzijds ook de hulp die hen wordt aangereikt om hun levensomstandigheden te verbeteren. Surfers kunnen spelenderwijs ervaren hoe het is om uitgesloten te worden.

Mensen met een handicap identificeren

Fair’n Square geeft ook meer informatie over de acties van HI en Unicef ten voordele van de maatschappelijke integratie van personen met een handicap in Mozambique: “Eerst en vooral moeten we mensen met een handicap identificeren. Ze leven vaak afgezonderd. Een kind met een handicap gaat bijvoorbeeld niet altijd naar school en verlaat het huis niet zo vaak. Dat komt omdat de ouders ofwel overbeschermend, ofwel beschaamd zijn. Met hen contact zoeken is de eerste stap richting gepaste hulp”, zegt Ezequiel Mingane, projectleider Sociale Bescherming.

In 35 wijken van Maputo, Matola en Beira gaan HI en Unicef op pad – met o.a. verschillende mobiele teams – om te sensibiliseren, te informeren en mensen met een handicap te identificeren. Binnenkort zullen ze hetzelfde doen in Tete en Nampula. Er wordt daarbij extra aandacht besteed aan het lot van de kinderen.

Samenwerking met Unicef

Al sinds 2012 leiden HI en Unicef dit project zij aan zij. Samen willen ze ervoor zorgen dat mensen met een handicap hun plaats vinden in de maatschappij en toegang krijgen tot onderwijs, gezondheidszorg, revalidatie en psychologische bijstand.

Tot nu toe werden al bijna 9 000 personen met een handicap bevraagd. Een vierde daarvan zijn kinderen. Meer dan 10 000 gezinnen werden uitgenodigd om mee te denken over hoe we deze discriminatie uit de wereld kunnen helpen. Er werden bijna 60 infrastructuurwerken uitgevoerd die die openbare diensten toegankelijk maakten voor mensen met een handicap. Er werden 250 stuks mobiele uitrusting (krukken, rolstoelen enz.) bezorgd aan kinderen met een handicap.

Meer over dit onderwerp

1 – Daar waar het begon
Didier Demey

1 – Daar waar het begon

Deel 1 van de zomerreeks met Didier Demey.

De coronacrisis door een buitenlandse bril
© HI
Gezondheid

De coronacrisis door een buitenlandse bril

Hoe vergaat het andere landen tijdens de coronacrisis? We vroegen het aan drie van onze Belgische medewerkers in het buitenland: Virna Marchesin, afscheidnemende directrice in Cuba, Martin Jacobs, technisch revalidatie-expert in Vietnam, en Youri Francx, coördinator van onze operaties in Oeganda.*

Het UNESCO Onderwijsrapport 2O2O: Focus op de inclusie van kinderen met een beperking
© J. Mc Geown / HI
Integratie

Het UNESCO Onderwijsrapport 2O2O: Focus op de inclusie van kinderen met een beperking

Op 23 juni publiceerde UNESCO haar jaarlijks mondiaal onderwijsrapport. Het rapport maakt de balans op van de wereldwijde vooruitgang van het onderwijs en richt zich dit jaar op de inclusie van alle kinderen in het onderwijssysteem, inclusief kinderen met een beperking. Julia McGeown, experte inclusief onderwijs bij HI, geeft toelichting bij het rapport.