Je leven riskeren op weg naar het werk, de nachtmerrie van de arbeiders in Pouchen
In een fabriek in Pouchen, vlakbij Ho Chi Minh-stad in Vietnam, fabriceren dagelijks 83.000 arbeiders sportschoenen. De weg die langs deze fabriek loopt, is een van de 85 zwarte punten in het verkeer die Handicap International identificeerde.In Pouchen klimmen de arbeiders bij gebrek aan een andere weg over de vangrails om bij de poort van de fabriek te geraken.
In een fabriek in Pouchen, vlakbij Ho Chi Minh-stad in Vietnam, fabriceren dagelijks 83.000 arbeiders sportschoenen. De weg die langs deze fabriek loopt, is een van de 85 zwarte punten in het verkeer die Handicap International identificeerde.
In Pouchen klimmen de arbeiders bij gebrek aan een andere weg over de vangrails om bij de poort van de fabriek te geraken.
Tot voor kort riskeerden de arbeiders dagelijks hun leven in de buurt van de fabriek die aan een grote verkeersader ligt. De aanleg van de weg met verschillende rijvakken in beide richtingen werd gepland voor de fabriek bestond en nadien is er niets veranderd. Veel arbeiders kropen over de vangrail om de weg te kunnen oversteken.
Een voetpad was er niet en langs heel de weg stonden massa’s eetstalletjes. Tinh, coördinator van het verkeersveiligheidproject van Handicap International, klopte aan bij de fabrieksbazen. Dat bleek moeilijker te zijn dan hij had gedacht.
'Binnengeraken bij Nike was als proberen het paleis van de koning binnen te dringen. Uiteindelijk konden we terecht bij de vakbondskoepel. Samen met hen hebben we een paar projecten opgezet', zegt Tinh.
Dankzij de samenwerking met de vakbondskoepel werd een aantal positieve maatregelen genomen zoals het inleggen van een busdienst voor 20.000 arbeiders die buiten de stad wonen. Er gingen ook drie poorten open aan de achterkant van de fabriek en de begin- en einduren van de arbeiders werden gefaseerd zodat niet iedereen op hetzelfde moment aankomt of vertrekt.
Handicap International ontwikkelde daarnaast radiospotjes met getuigenissen over veilig woon-werkverkeer die tijdens de lunchpauze werden afgespeeld. De vakbondskoepel heeft ook informatieblaadjes aan haar leden uitgedeeld en via een wedstrijd en muziekavonden werd het thema verkeersveiligheid op een aangename manier onder de aandacht gebracht. Samen met de lokale politie organiseerde Handicap International bovendien vormingen voor de vakbondsleiders. Ander positief nieuws is dat er een tunnel voor voetgangers en fietsers werd ingehuldigd.
Dit gebeurde na een langdurige sensibiliseringsactie die samen met de media en de comités voor verkeersveiligheid van het district en de provincie werd opgezet. De tunnel werd gefinancierd door de Vietnamese overheid. Het risico voor de arbeiders om een ongeluk te krijgen op de weg die ze gebruiken om van of naar de fabriek van Pouchen te gaan, is nu quasi tot nul herleid.