Meteen naar de inhoud

Recht op spelen

Integratie
Bangladesh Pakistan
Spelen helpt een kind om zich fysiek, mentaal en sociaal te ontwikkelen. Spel helpt kinderen in een moeilijke situatie, zoals in een vluchtelingenkamp, om trauma’s te verwerken. Toch wordt het basisrecht op spelen hen zo vaak ontzegd. Het project Growing Together geeft de meest kwetsbare kinderen de kans om af en toe gewoon kind te zijn. 
Kinderen bezig te spelen in een vluchtelingkamp

Spelen helpt een kind om zich fysiek, mentaal en sociaal te ontwikkelen. Spel helpt kinderen in een moeilijke situatie, zoals in een vluchtelingenkamp, om trauma’s te verwerken. Toch wordt het basisrecht op spelen hen zo vaak ontzegd. Het project Growing Together geeft de meest kwetsbare kinderen de kans om af en toe gewoon kind te zijn.

In Thailand, in de oudste vluchtelingenkampen ter wereld, worstelen ouders met depressies omdat ze geen toekomst hebben. In Bangladesh zijn de uit Myanmar gevluchte kinderen getraumatiseerd door het geweld. En in de ontheemdenkampen van Pakistan groeien kinderen op in erg barre omstandigheden. In geen van de gevallen kunnen de kinderen er kind zijn. Met steun van Ikea Foundation startte Handicap International in die drie landen het project Growing Together. In vier jaar tijd moet spel via samenwerkingen met lokale partners, scholen en ouders, een structureel onderdeel worden van het leven van de kinderen. 

Spelen: alleen maar voordelen

Het VN-Kinderrechtenverdrag stelt dat ieder kind het recht heeft om te spelen. De logica is simpel: spelen maakt kinderen gelukkig en gezond. Ze leren bij, winnen aan zelfvertrouwen en ontwikkelen empathie, communicatievaardigheden en stressbestendigheid. Handicap International biedt spel in een veilige cocon of een inclusieve speelplaats, een plek waar kinderen zich even kunnen terugtrekken om daarna de wereld beter aan te kunnen. Via spel leren de kinderen bijvoorbeeld dat ze het recht hebben om beschermd te worden tegen geweld

Focus op kinderen met een handicap

Uit een studie van onze partner Ikea Foundation, en uit onze jarenlange ervaring, blijkt dat kinderen met een handicap nog veel minder de kans krijgen om te spelen. Handicap International neemt zowel fysieke als sociale barrières weg en zorgt dat de speelruimtes en activiteiten voor iedereen toegankelijk zijn. Ook voor kinderen met een handicap, leerstoornissen, mentale problemen, chronische aandoeningen, enz. Onze organisatie dringt aan bij scholen en lokale organisaties om kinderen met een handicap te integreren.

Handicap International leert lokale verzorgers en ouders van de allerjongste kinderen ook hoe spel motorische problemen en ontwikkelingsachterstand kan oplossen. Op die manier kunnen een aantal beperkingen worden vermeden en worden kinderen met een handicap op weg geholpen naar een zelfstandiger leven.Growing Together bereikt 13.000 kwetsbare kinderen en hun families en zorgverleners.

Tekenen om alles te vergeten

Tekenen is voor kinderen de ideale manier om te praten over hun zorgen of om even weg te dromen en alles te vergeten. Sanda Aung en haar familie vluchtten voor geweld in Myanmar. In haar thuisland had ze het goed, in Thailand is er zelfs geen geld om naar school te gaan. “Dankzij Handicap International kan ik spelen met andere kinderen en voelen mijn broers en zussen en ik ons minder geïsoleerd. We voelen ons vrij. Vandaag hebben we gedanst en getekend. Het was de leukste dag in maanden. Ik woon met mijn ouders en negen broers en zussen in een klein bamboehuisje. Onze knutselwerken fleuren het helemaal op!”

Ontdek de ‘sprekende tekeningen’ van Sanda Aung, maar ook van Eh Tha Moo en Misbah !

Meer over dit onderwerp

Inclusieve wegenwerken aan de verkeersas van Mpeti-Pinga
HI
Integratie

Inclusieve wegenwerken aan de verkeersas van Mpeti-Pinga

La Vie is een 18-jarige Congolees met dwerggroei. Dat weerhield hem er niet van om aan de slag te gaan bij ons EMIR-interventieteam en zijn steentje bij te dragen aan de infrastructuurwerken aan de verkeersas van Mpeti-Pinga.

Het UNESCO Onderwijsrapport 2O2O: Focus op de inclusie van kinderen met een beperking
© J. Mc Geown / HI
Integratie

Het UNESCO Onderwijsrapport 2O2O: Focus op de inclusie van kinderen met een beperking

Op 23 juni publiceerde UNESCO haar jaarlijks mondiaal onderwijsrapport. Het rapport maakt de balans op van de wereldwijde vooruitgang van het onderwijs en richt zich dit jaar op de inclusie van alle kinderen in het onderwijssysteem, inclusief kinderen met een beperking. Julia McGeown, experte inclusief onderwijs bij HI, geeft toelichting bij het rapport.

Covid-19-situatie in Zuid-Azië zorgwekkend
© HI
Gezondheid Noodhulp Preventie

Covid-19-situatie in Zuid-Azië zorgwekkend

Handicap International verleent hulp in Bangladesh, India en Pakistan, waar de verspreiding van het Covid-19-virus alarmerende proporties aanneemt.