Goto main content

Ruim 100 trucks verzekeren hulp in afgelegen gebieden van Centraal-Afrikaanse Republiek

Sinds januari 2016 beheert Handicap International een logistiek platform dat humanitaire organisaties helpt om de meest kwetsbare bevolkingsgroepen te bereiken in de Centraal-Afrikaanse Republiek, dat verzonken is in een crisis. Projectverantwoordelijke Cyril Chérie: “We hebben al 3.676 ton hulpgoederen voor partnerorganisaties vervoerd over in totaal meer dan 100.000 km. Dat is 2,5 keer de wereld rond!”

Vrachtwagen van Handicap International op moeilijk berijdbare weg met lokale omstaanders

Sinds januari 2016 beheert Handicap International een logistiek platform dat humanitaire organisaties helpt om de meest kwetsbare bevolkingsgroepen te bereiken in de Centraal-Afrikaanse Republiek, dat verzonken is in een crisis. Projectverantwoordelijke Cyril Chérie: “We hebben al 3.676 ton hulpgoederen voor partnerorganisaties vervoerd over in totaal meer dan 100.000 km. Dat is 2,5 keer de wereld rond!”

Hoe functioneert het logistiek platform van Handicap International?

“Enerzijds worden er hulpgoederen vervoerd via luchttransport en daarvoor hebben we 13 bestaande maar beschadigde landingsbanen opnieuw gebruiksklaar gemaakt. Anderzijds gebeurt het vervoer via het wegennetwerk, en ook dat hebben we geoptimaliseerd. Concreet werken we samen met 98 chauffeurs en beschikken we over 114 vrachtwagens om een wegennet van meer dan 3.000 km te dekken. Verder hebben we opslagplaatsen voor noodhulpmateriaal geopend. We verstrekken momenteel hulp in 29 dorpen en stadjes, verspreid over 14 provincies in de Centraal-Afrikaanse Republiek.

In een land waar een groot deel van de voorzieningen plat ligt, zorgt ons platform ervoor dat hulporganisaties steun kunnen blijven bieden tot bij de allerarmste bevolkingsgroepen in meest afgelegen dorpen. Duizenden mensen krijgen op die manier toch nog hulp, wat erg veel betekent voor bepaalde gemeenschappen die sinds het begin van de crisis geen hulp meer ontvingen.”

De wegen in de Centraal- Afrikaanse Republiek hebben nochtans een kwalijke reputatie?

“De omstandigheden op de weg kunnen inderdaad bijzonder moeilijk zijn, een beetje afhankelijk van het seizoen. Bepaalde dorpen zijn enkel vlot bereikbaar via de lucht, maar een groot deel van de hulp moet met vrachtwagens vervoerd worden, over wegen die al jaren niet meer onderhouden zijn. De algemene veiligheidstoestand is ook bijzonder onstabiel, wat het er niet makkelijker op maakt voor de chauffeurs om de hulpgoederen tot bij de mensen te brengen die er nood aan hebben.”

Welk resultaat heeft Handicap International tot dusver geboekt met het logistiek platform?

“We hebben al 23 partnerorganisaties geholpen via wegentransport alleen al en hebben 3.676 ton hulpgoederen voor hen vervoerd over in totaal meer dan 100.000 km. Dat is 2,5 keer de wereld rond! Het logistiek platform wordt ook ter beschikking gesteld van humanitaire organisaties, waardoor ze nu gebieden kunnen bereiken die vroeger ontoegankelijk waren en ze geen tijd meer verliezen door zich te moeten buigen over de organisatie van het transport.

Het project laat zo toe om kosten te delen en geld te besparen, waardoor humanitaire organisaties meer middelen kunnen inzetten om hulp te bieden aan de bevolkingsgroepen die het zwaarst getroffen zijn door de crisis in Centraal-Afrika.”

 

Het logistiek platform van Handicap International in de Centraal-Afrikaanse Republiek werd op poten gezet met de steun van het centraal noodhulpfonds (CERF) van de Verenigde Naties, het Gemeenschappelijk Humanitair Fonds van het VN-Bureau voor de Coördinatie van Humanitaire Aangelegenheden (OCHA), het bureau voor hulp na rampen in het buitenland (OFDA) van het Amerikaanse agentschap voor internationale ontwikkeling (USAID) en de humanitaire luchtvaartdienst van de VN (UNHAS).

Meer over dit onderwerp

De antipersoonsmijn: dodelijk voor burgers en militair achterhaald
© A. Sawadogo / HI
Preventie

De antipersoonsmijn: dodelijk voor burgers en militair achterhaald

Zes landen kondigden aan zich terug te trekken uit het Verdrag tegen antipersoonsmijnen. Telkens komt hetzelfde argument naar boven: landen willen zich kunnen verdedigen door landmijnen in te zetten. Gary Toombs, expert ontmijning bij Handicap International, legt uit waarom het gebruik van antipersoonsmijnen achterhaald is om grenzen te beschermen.

12-12 Aardbeving Syrië-Turkije: Eindrapport
© Consortium 12-12
Hulpverlening

12-12 Aardbeving Syrië-Turkije: Eindrapport

Onder de naam AARDBEVING SYRIE-TURKIJE 12-12 lanceerde het Belgisch Consortium voor Noodsituaties (Consortium 12-12) op 12 februari 2023 een solidariteitsoproep als antwoord op de humanitaire noodsituatie na de aardbevingen in het zuidoosten van Turkije en het noorden van Syrië.

Gaza: Verhongeren of beschoten worden - dit is geen humanitaire hulp
© K.Nateel / HI

Gaza: Verhongeren of beschoten worden - dit is geen humanitaire hulp

Meer dan 160 ngo's roepen op tot onmiddellijke actie om een einde te maken aan de dodelijke Israëlische noodhulpbedeling in Gaza.

Handicap International vzw | Gewijde-Boomstraat 44 - bus 1 | 1050 Brussel |
[email protected] | Ondernemingsnummer: BE0432235661

IBAN : BE80 0000 0000 7777 | BIC : GEBABEBB