Goto main content

Start Decennium van de Verkeersveiligheid

Preventie
Op 11 mei luidde het startschot van het Decennium van de Verkeersveiligheid. Dat is een actie waarmee de Verenigde Naties tegen 2020 het stijgende aantal verkeersdoden naar beneden willen halen. Met verschillende projecten in het Zuiden streeft Handicap International hetzelfde doel na.
Druk verkeer in Vietnam

Op 11 mei luidde het startschot van het Decennium van de Verkeersveiligheid. Dat is een actie waarmee de Verenigde Naties tegen 2020 het stijgende aantal verkeersdoden naar beneden willen halen. Met verschillende projecten in het Zuiden streeft Handicap International hetzelfde doel na.

Volgens de VN eist het verkeer per jaar ongeveer 1,3 miljoen doden. De Wereldgezondheidsorganisatie schat dat het verkeer tegen 2030 van de negende belangrijkste doodsoorzaak naar de vijfde zal stijgen. Bij 15 tot 25-jarigen zijn verkeersongevallen zelfs nu al de belangrijkste doodsoorzaak. En daarnaast zijn er nog miljoenen mensen die na een verkeersongeval verwondingen of een al dan niet blijvende handicap oplopen.

Met het Decennium van de Verkeersveiligheid willen de VN vermijden dat het aantal verkeersslachtoffers blijft stijgen. Er is een globaal plan opgesteld dat beleidsmakers oproept om aandacht te hebben voor verkeersveiligheid. Dat plan voorziet enerzijds in concrete, praktische maatregelen, zoals veiligere wegen. Anderzijds streeft het plan naar betere en afdwingbare wetgeving, bijvoorbeeld over snelheidsbeperkingen en alcoholgebruik.

Verkeersongevallen wegen op ontwikkeling

“Verkeersongevallen hebben een hoge kostprijs. En dat weegt enorm op de ontwikkeling van een land”, vertelt Eric Remacle, expert verkeersveiligheid van Handicap International. In Cambodja bijvoorbeeld komen meer mensen om in een verkeersongeval dan dat er sterven aan hiv/aids of door een ongeval met mijnen. In dat land hebben die ongevallen vorig jaar dan ook 240 miljoen dollar gekost.

In Zuidoost-Azië, waar het verkeer explosief is toegenomen, werkt Handicap International al jaren aan meer verkeersveiligheid. “In Vietnam boeken we erg goede resultaten”, aldus Eric Remacle. “We doen aan preventie in scholen, zo organiseren we toneeltjes en simuleren we verkeerssituaties. Verder voorzien we EHBO-posten langs wegen. Ook taxichauffeurs krijgen vorming over verkeersveiligheid. Ziekenhuizen krijgen de nodige middelen om patiënten te kunnen verzorgen. En ten slotte houden we sensibilisatiecampagnes over onder andere helmgebruik en rijden onder invloed.”

Naar aanleiding van het Decennium van de Verkeersveiligheid is er op dit moment een week van de verkeersveiligheid in Benin. Die wordt georganiseerd door de lokale ngo Alinagnon en kadert in een project van Handicap International. De komende jaren zal onze organisatie het initiatief van de Verenigde Naties met tal van projecten blijven steunen.
 

Gepubliceerd op: 12 januari 2021

Meer over dit onderwerp

Madagaskar: de meest kwetsbaren beschermen tegen Covid-19
© HI
Gezondheid Preventie

Madagaskar: de meest kwetsbaren beschermen tegen Covid-19

Handicap International heeft verschillende projecten in Madagaskar aangepast om personen met een beperking te ondersteunen en te voorkomen dat ze door de pandemie getroffen worden.

Belgische steun maakt het verschil
© Thomas Freteur/HI
Gezondheid Integratie Preventie Revalidatie

Belgische steun maakt het verschil

Kinshasa telt vandaag de dag een bevolking van ongeveer 12 miljoen mensen, waaronder bijna 300 000 kinderen met een matige tot ernstige beperking. Handicap International heeft er dankzij vooral Belgische steun verschillende projecten uitgerold om de levenskwaliteit van de mensen met een beperking te verbeteren.

Uitdagingen voor mensen met een beperking in Covid-tijden
© HI
Gezondheid Integratie Preventie

Uitdagingen voor mensen met een beperking in Covid-tijden

De teams van Handicap International blijven alert voor de impact van de pandemie op mensen met een beperking. Vaak vergeten door de maatschappij, en door de langetermijneffecten van Covid-19 dreigt hun isolement en gezondheid nog te verergeren.