Meteen naar de inhoud

Start Decennium van de Verkeersveiligheid

Preventie
Op 11 mei luidde het startschot van het Decennium van de Verkeersveiligheid. Dat is een actie waarmee de Verenigde Naties tegen 2020 het stijgende aantal verkeersdoden naar beneden willen halen. Met verschillende projecten in het Zuiden streeft Handicap International hetzelfde doel na.
Druk verkeer in Vietnam

Op 11 mei luidde het startschot van het Decennium van de Verkeersveiligheid. Dat is een actie waarmee de Verenigde Naties tegen 2020 het stijgende aantal verkeersdoden naar beneden willen halen. Met verschillende projecten in het Zuiden streeft Handicap International hetzelfde doel na.

Volgens de VN eist het verkeer per jaar ongeveer 1,3 miljoen doden. De Wereldgezondheidsorganisatie schat dat het verkeer tegen 2030 van de negende belangrijkste doodsoorzaak naar de vijfde zal stijgen. Bij 15 tot 25-jarigen zijn verkeersongevallen zelfs nu al de belangrijkste doodsoorzaak. En daarnaast zijn er nog miljoenen mensen die na een verkeersongeval verwondingen of een al dan niet blijvende handicap oplopen.

Met het Decennium van de Verkeersveiligheid willen de VN vermijden dat het aantal verkeersslachtoffers blijft stijgen. Er is een globaal plan opgesteld dat beleidsmakers oproept om aandacht te hebben voor verkeersveiligheid. Dat plan voorziet enerzijds in concrete, praktische maatregelen, zoals veiligere wegen. Anderzijds streeft het plan naar betere en afdwingbare wetgeving, bijvoorbeeld over snelheidsbeperkingen en alcoholgebruik.

Verkeersongevallen wegen op ontwikkeling

“Verkeersongevallen hebben een hoge kostprijs. En dat weegt enorm op de ontwikkeling van een land”, vertelt Eric Remacle, expert verkeersveiligheid van Handicap International. In Cambodja bijvoorbeeld komen meer mensen om in een verkeersongeval dan dat er sterven aan hiv/aids of door een ongeval met mijnen. In dat land hebben die ongevallen vorig jaar dan ook 240 miljoen dollar gekost.

In Zuidoost-Azië, waar het verkeer explosief is toegenomen, werkt Handicap International al jaren aan meer verkeersveiligheid. “In Vietnam boeken we erg goede resultaten”, aldus Eric Remacle. “We doen aan preventie in scholen, zo organiseren we toneeltjes en simuleren we verkeerssituaties. Verder voorzien we EHBO-posten langs wegen. Ook taxichauffeurs krijgen vorming over verkeersveiligheid. Ziekenhuizen krijgen de nodige middelen om patiënten te kunnen verzorgen. En ten slotte houden we sensibilisatiecampagnes over onder andere helmgebruik en rijden onder invloed.”

Naar aanleiding van het Decennium van de Verkeersveiligheid is er op dit moment een week van de verkeersveiligheid in Benin. Die wordt georganiseerd door de lokale ngo Alinagnon en kadert in een project van Handicap International. De komende jaren zal onze organisatie het initiatief van de Verenigde Naties met tal van projecten blijven steunen.
 

Meer over dit onderwerp

Mrs. Dhahabo laat zich niet kisten
© HI
Gezondheid Preventie Revalidatie

Mrs. Dhahabo laat zich niet kisten

Een team van HI brengt een bezoekje aan Mrs. Dhahabo, een kranige zeventigjarige in het Kalobeyei-vluchtelingenkamp in Kenia. Onze medewerkers helpen Mrs. Dhahabo revalideren en geven nuttige info over hoe ze zich kan beschermen tegen het Covid-19-virus.

COVID-19: een wereldwijde crisis
HI
Gezondheid Preventie

COVID-19: een wereldwijde crisis

Hoeveel mensen in de projectlanden van Handicap International raakten besmet of zullen nog besmet raken met COVID-19? De exacte cijfers vallen moeilijk te achterhalen. Wat we wel vaststellen, is dat de meest kwetsbare bevolkingsgroepen, bij wie het water al tot aan de lippen reikte, opnieuw het hardst getroffen worden. 

Covid-19-situatie in Zuid-Azië zorgwekkend
© HI
Gezondheid Noodhulp Preventie

Covid-19-situatie in Zuid-Azië zorgwekkend

Handicap International verleent hulp in Bangladesh, India en Pakistan, waar de verspreiding van het Covid-19-virus alarmerende proporties aanneemt.