Goto main content

Start Decennium van de Verkeersveiligheid

Preventie
Op 11 mei luidde het startschot van het Decennium van de Verkeersveiligheid. Dat is een actie waarmee de Verenigde Naties tegen 2020 het stijgende aantal verkeersdoden naar beneden willen halen. Met verschillende projecten in het Zuiden streeft Handicap International hetzelfde doel na.
Druk verkeer in Vietnam

Op 11 mei luidde het startschot van het Decennium van de Verkeersveiligheid. Dat is een actie waarmee de Verenigde Naties tegen 2020 het stijgende aantal verkeersdoden naar beneden willen halen. Met verschillende projecten in het Zuiden streeft Handicap International hetzelfde doel na.

Volgens de VN eist het verkeer per jaar ongeveer 1,3 miljoen doden. De Wereldgezondheidsorganisatie schat dat het verkeer tegen 2030 van de negende belangrijkste doodsoorzaak naar de vijfde zal stijgen. Bij 15 tot 25-jarigen zijn verkeersongevallen zelfs nu al de belangrijkste doodsoorzaak. En daarnaast zijn er nog miljoenen mensen die na een verkeersongeval verwondingen of een al dan niet blijvende handicap oplopen.

Met het Decennium van de Verkeersveiligheid willen de VN vermijden dat het aantal verkeersslachtoffers blijft stijgen. Er is een globaal plan opgesteld dat beleidsmakers oproept om aandacht te hebben voor verkeersveiligheid. Dat plan voorziet enerzijds in concrete, praktische maatregelen, zoals veiligere wegen. Anderzijds streeft het plan naar betere en afdwingbare wetgeving, bijvoorbeeld over snelheidsbeperkingen en alcoholgebruik.

Verkeersongevallen wegen op ontwikkeling

“Verkeersongevallen hebben een hoge kostprijs. En dat weegt enorm op de ontwikkeling van een land”, vertelt Eric Remacle, expert verkeersveiligheid van Handicap International. In Cambodja bijvoorbeeld komen meer mensen om in een verkeersongeval dan dat er sterven aan hiv/aids of door een ongeval met mijnen. In dat land hebben die ongevallen vorig jaar dan ook 240 miljoen dollar gekost.

In Zuidoost-Azië, waar het verkeer explosief is toegenomen, werkt Handicap International al jaren aan meer verkeersveiligheid. “In Vietnam boeken we erg goede resultaten”, aldus Eric Remacle. “We doen aan preventie in scholen, zo organiseren we toneeltjes en simuleren we verkeerssituaties. Verder voorzien we EHBO-posten langs wegen. Ook taxichauffeurs krijgen vorming over verkeersveiligheid. Ziekenhuizen krijgen de nodige middelen om patiënten te kunnen verzorgen. En ten slotte houden we sensibilisatiecampagnes over onder andere helmgebruik en rijden onder invloed.”

Naar aanleiding van het Decennium van de Verkeersveiligheid is er op dit moment een week van de verkeersveiligheid in Benin. Die wordt georganiseerd door de lokale ngo Alinagnon en kadert in een project van Handicap International. De komende jaren zal onze organisatie het initiatief van de Verenigde Naties met tal van projecten blijven steunen.
 

Meer over dit onderwerp

Aicha, Hoda en Ibtisam helpen mensen in de meest kwetsbare situaties in Libanon
© Fine Line Agency- H.I.
Preventie

Aicha, Hoda en Ibtisam helpen mensen in de meest kwetsbare situaties in Libanon

Aicha, Hoda en Ibtisam zijn drie van de twaalf vertegenwoordigers van de gebruikersgroep in het revalidatiecentrum Mousawat in Centraal Beqaa - Libanon. Zij leggen uit hoe hun dagelijkse activiteiten een verschil maken voor henzelf en hoe zij zich gesterkt voelen om steun te verlenen aan de meest kwetsbare bevolkingsgroepen in de vluchtelingenkampen.

Informeren om bijkomende slachtoffers te voorkomen
© K.W Dalati / HI
Mijnen en andere wapens Preventie

Informeren om bijkomende slachtoffers te voorkomen

Net na de aardbeving startte een team van Handicap International met sensibiliseringssessies. Hoe jezelf beschermen tijdens en na een aardbeving, en dat in een land in oorlog?

Klimaatverandering en kwetsbare mensen
© R. Duly / HI
Preventie

Klimaatverandering en kwetsbare mensen

De negatieve gevolgen van de klimaatverandering en milieuveranderingen hebben een grotere impact op kwetsbare bevolkingsgroepen en mensen met een handicap.