Goto main content

Werk

Integratie

Dat mensen met een handicap doorgaans armer zijn, hangt volgens het World Report on Disability samen met hun moeilijkheden om werk te vinden. Zo krijgen ze vaak niet de kans om een opleiding te volgen of hebben ze onvoldoende financiële middelen om in opleiding en werk te investeren. Verder is de werkvloer dikwijls niet toegankelijk en zijn werkgevers niet bereid om iemand met een handicap in dienst te nemen.

Burundese vrouw aan het werk binnen een vereniging voor mensen met een handicap.

Dat mensen met een handicap doorgaans armer zijn, hangt volgens het World Report on Disability samen met hun moeilijkheden om werk te vinden. Zo krijgen ze vaak niet de kans om een opleiding te volgen of hebben ze onvoldoende financiële middelen om in opleiding en werk te investeren. Verder is de werkvloer dikwijls niet toegankelijk en zijn werkgevers niet bereid om iemand met een handicap in dienst te nemen.

Handicap International streeft ernaar artikel 27 van het VN-Verdrag over de Rechten van Mensen met een Handicap in de praktijk om te zetten. Dat artikel bevestigt immers het recht op werk voor mensen met een handicap. We zijn ervan overtuigd dat zij door te werken uit de armoede kunnen geraken, hun sociaal leven weer kunnen opbouwen en zichzelf kunnen ontwikkelen.

We helpen mensen met een handicap aan werk in landen die door een ramp zijn getroffen, bijvoorbeeld in Haïti. In zo’n context zoeken onze medewerkers de slachtoffers van de ramp op. Ze gaan na welke studies en opleidingen die mensen achter de rug hebben, welk type handicap ze hebben, waartoe ze nog in staat zijn en waar ze wonen. Ze houden ook rekening met hun wensen. “Al te vaak moeten mensen met een handicap immers tegen hun zin een beroep uitoefenen, bijvoorbeeld dat van kleermaker of schoenmaker”, aldus Sophie Wyseur, technisch adviseur voor socio-economische integratie. Sommigen gaan uiteindelijk weer studeren, anderen volgen een beroepsopleiding of vinden gepast werk. Vaak lukt dat enkel wanneer we ze financieel ruggensteunen.

Ook in een ontwikkelingscontext verdedigt Handicap International het recht op werk van mensen met een handicap. In die context gaan we anders te werk dan na een ramp. Zo zoeken we ter plaatse partners. Dat kunnen overheidsinstellingen of lokale verenigingen zijn. We ondersteunen de algemene werking van onze partners en coachen hun medewerkers. Zo kunnen zij mensen met een handicap helpen werk te zoeken of een goede opleiding te vinden.

Verder stimuleert Handicap International microfinancieringsinstellingen om leningen toe te staan aan mensen met een handicap. Daarvoor geven we indien nodig extra financiële middelen. Op termijn moet het voor hen logisch worden om iemand met een handicap een lening te geven, zonder dat ze daarvoor bijkomende middelen krijgen.
 

Meer informatie

Getuigenissen uit Burundi en Tibet

Vereniging voor mensen met een handicap in Burundi

Tendron in Tibet

Video's over werk voor mensen met een handicap in Haïti

Sainte-Hélène

screen video met saint helene op krukken

Indepco


 

Meer over dit onderwerp

Handicap International begeleidt in Laos het schooltraject van 200 kinderen met autisme
© V. Teppalath / HI
Gezondheid Integratie

Handicap International begeleidt in Laos het schooltraject van 200 kinderen met autisme

Handicap International zet zich in voor de inclusie van kinderen met een ontwikkelingsstoornis, waaronder autisme, in de provincies Champasak en Houaphan.

Economische ontwikkeling van lokale gemeenschappen in Venezuela
© M. Campos / HI
Integratie

Economische ontwikkeling van lokale gemeenschappen in Venezuela

Door de uitbreiding van hun kippen- en viskwekerij, verbetert de levenstandaard van Walter en zijn gezin en dragen ze rechtstreeks bij aan de economische stabiliteit van hun gemeenschap.

‘Om een inclusieve samenleving te bouwen, moet je starten met inclusief onderwijs’
© J. Labeur / HI
Integratie

‘Om een inclusieve samenleving te bouwen, moet je starten met inclusief onderwijs’

Sandra Boisseau, experte bij Handicap International, over de aanpak en het belang van inclusief onderwijs.