Traditie en tragedie

afbeelding van Jeroen Stol

Begin februari vierden we hier in Cambodja het nieuwe jaar. En dat gebeurde heel uitbundig! Bijna alle winkels waren gesloten. Dat was niet anders van 14 tot en met 16 april: toen stond alles in het teken van het Cambodjaanse Khmer Nieuwjaar. En ook westerse feesten zoals Kerstmis zijn in opmars. In Cambodja zien we dus een interessante mix van tradities. Sommige bestaan al jaren en wortelen in de gebruiken van bepaalde bevolkingsgroepen en religies. Andere krijgen veel aandacht vanuit commerciële hoek.

Een van de belangrijkste feesten in Cambodja is het Waterfestival (Bon Om Thook). Elk jaar in november komen meer dan 2 miljoen Cambodjanen van het platteland voor drie dagen naar de hoofdstad Phnom Penh om traditionele bootraces te bekijken. Daarmee vieren ze een uniek natuurverschijnsel. Door de hevige regenval verandert de Tonie Saprivier aan het einde van het regenseizoen immers van richting.

Dit jaar waren we tijdens het feest getuige van een grote ramp. Er ontstond paniek op een brug en bijna 350 mensen kwamen onder de massa terecht en stierven. Dat drama heeft hier een diepe indruk nagelaten.

Een ander drama is er een die zich minder abrupt voordoet, al is het wel continu en wordt het alsmaar ernstiger. Het gaat om het grote aantal verkeersslachtoffers. Jaarlijks sterven 1700 mensen in het verkeer. Samen met de Universiteit Hasselt hebben we berekend dat dit getal de komende jaren nog zal stijgen. Dat komt onder meer omdat steeds meer gemotoriseerde voertuigen het straatbeeld vullen.

Hoewel ieder verkeersslachtoffer er een te veel is, is het extra tragisch om vast te stellen dat kwetsbare groepen zoals kinderen, fietsers en voetgangers onevenredig vaak de pineut zijn. Daarom creëren we zogenaamde “veilige schoolzones”. Dat hebben we gedaan voor de lagere school Chumpouvan, die langs een drukke nationale weg ligt. Zo’n veilige schoolzone herken je aan waarschuwingsribbels in het wegdek, stopborden, oversteekplaatsen voor voetgangers en uithangborden. In die school hebben we ook voor een “valhelmbank” gezorgd. Nu zijn er 600 helmen beschikbaar die leerlingen kunnen huren. En met sensibilisatiecampagnes stimuleren we scholen om lessen te voorzien over verkeersveiligheid.

“Alle chauffeurs vertragen wanneer ze over de ribbels rijden en stoppen voor het stopbord, zodat de kinderen veilig kunnen oversteken. Ik ben blij te zien dat mijn leerlingen in alle veiligheid op school aankomen”, hoorde ik een onderwijzeres onlangs zeggen. We merken dus dat de mensen onze acties appreciëren en daar zijn ook wij blij om.