Meteen naar de inhoud

April - Nzuzi, een unieke heldin

Integratie
Democratische Republiek Congo
Het stripverhaal, de ideale educatieve tool om kinderen te sensibiliseren.Even aandacht voor een meisje dat net ietsje anders is dan alle andere: Nzuzi. Nzuzi is de heldin in een stripverhaal voor kinderen in Kinshasa (DR Congo) en hun ouders. Het stripverhaal toont dat kinderen met een handicap evenveel kunnen als kinderen zonder handicap. Toch als hun omgeving met hen rekening houdt.
cover van het Congolese stripalbum over Nzuzi

Het stripverhaal, de ideale educatieve tool om kinderen te sensibiliseren.

Nzuzi kan niet stappen. Maar haar ouders hebben ervoor gevochten om haar op de schoolbanken te krijgen, om te studeren. Vandaag is Nzuzi advocate en is zij degene die haar familie onderhoudt. Een mooi verhaal? Ja! Maar de verantwoordelijken van het project voor inclusief onderwijs in Kinshasa zouden het graag vaker realiteit zien worden. Want Nzuzi is in werkelijkheid de heldin van een stripverhaal in de Democratische Republiek Congo om kinderen – en hun ouders – te sensibiliseren over de kansen van kinderen met een handicap.

“Nzuzi, een jong en uniek rolmodel” vertelt het verhaal van een meisje, geboren met een motorische handicap, dat het hoofd biedt aan de obstakels op haar weg naar integratie in de samenleving. Het stripverhaal brengt zonder enig taboe verschillende situaties naar voren: de vooroordelen over hekserij, de twijfels bij de familie en de school wanneer ouders weigeren dat hun dochter wordt ingeschreven in het bijzonder onderwijs en willen dat ze gewoon onderwijs volgt ...

Een situatie die Alain Kikeni, huidig operationeel coördinator en in het verleden verantwoordelijke van het project voor inclusief onderwijs, zelf meegemaakt heeft: “Mijn zus heeft een lichte fysieke handicap en kan niet goed stappen. Ze kon niet naar school en werd daarom naaister. Mijn ouders dachten dat dit de beste optie was, maar misschien had haar toekomst er toch anders kunnen uitzien.”

Het stripverhaal van Nzuzi is een fantastische educatieve tool om discriminatie tegen te gaan en de integratie van kinderen met een handicap te bevorderen, zowel binnen het onderwijs als in de samenleving.

Het stripverhaal werd op grote schaal uitgedeeld in twaalf scholen in Kinshasa. Handicap International werkt met hen samen om kinderen met een handicap tot het onderwijs toe te laten. De leerkrachten en directeurs van de verschillende scholen waren heel positief. “De idee van inclusief onderwijs, waarbij kinderen met een handicap het gewone onderwijstraject volgen, is op dit moment nog niet doorgedrongen in Congo. Dat is waar het project van Handicap International voor strijdt” getuigt één van hen, in de hoop dat het verhaal van Nzuzi binnen enkele jaren meer zal zijn dan slechts een mooi verhaal.

Lees hier een interview met Alain Kikeni.
 

Meer over dit onderwerp

Gezocht: politieke wil
© Nicolas Axelrod-Ruom /HI
Integratie

Gezocht: politieke wil

Gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs. Het is de vierde van 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, die tegen 2030 verwezenlijkt zouden moeten zijn. We legden Valentina Pomatto, Inclusive Development Advocacy Manager bij Handicap International, enkele vragen voor naar aanleiding van de Educaid-conferentie die eind oktober plaatsvond.

Inclusief onderwijs: "Een beperking is nog geen veroordeling"
© HI
Integratie

Inclusief onderwijs: "Een beperking is nog geen veroordeling"

Mariam, moeder van Oumou (9), speelt een grote rol in de opvoeding van haar dochter.

Een schoolvoorbeeld van inclusief onderwijs
© J. McGeown / HI
Integratie

Een schoolvoorbeeld van inclusief onderwijs

Amie werd geboren met een fysieke beperking. Ze leert nu lezen en schrijven, dankzij enkele kleine ingrepen.