Meteen naar de inhoud

Thierry, terug naar school met zijn prothese

Integratie Revalidatie
Burundi
Voor een kind met een handicap is het in Burundi niet vanzelfsprekend om naar school te gaan. Een onderzoek van de Burundese overheid (begin 2011) identificeerde tientallen kinderen met een beperking die geheel of gedeeltelijk zouden kunnen herstellen. Handicap International kon 93 schoolgaande kinderen met een beperking begeleiden. Een van hen was Thierry, een jongen van 9 jaar. 
Thierry op school, zit in de klas

Voor een kind met een handicap is het in Burundi niet vanzelfsprekend om naar school te gaan. Een onderzoek van de Burundese overheid (begin 2011) identificeerde tientallen kinderen met een beperking die geheel of gedeeltelijk zouden kunnen herstellen. Handicap International kon 93 schoolgaande kinderen met een beperking begeleiden. Een van hen was Thierry, een jongen van 9 jaar.

Thierry Irakoze is geboren zonder linkerbeen. Jarenlang deed dit 9-jarig jongetje zijn best om zich zo goed mogelijk te verplaatsen, soms met geïmproviseerde krukken. Zijn ouders zijn landbouwers en hebben de grootste moeite om Thierry, zijn broer en zijn 2 zussen op te voeden. Ze hadden niet het nodige geld om hun oudste zoon een prothese te geven.

Begin 2013 ontmoette Thierry de teams van het centrum in Gitega (Burundi). Zij konden zijn stomp voorbereiden op een prothese. Enkele weken later werd een afdruk genomen om een perfect aangepaste prothese te maken. Thierry kon niet wachten om terug te keren naar het centrum voor zijn prothese.

Het was enkele dagen wennen, maar nu is hij heel gelukkig dat hij rechtop kan staan en naar basisschool Makebuko kan gaan, waar hij in het tweede jaar zit. Zijn ouders zijn ook zeer trots om hun zoontje te zien wandelen met de andere kinderen. Hij werkt hard, want hij droomt ervan om dokter te worden.

Meer over dit onderwerp

Internationale dwarslaesiedag: HI pleit voor een hogere versnelling!
© Sarah Pierre/Handicap International
Revalidatie

Internationale dwarslaesiedag: HI pleit voor een hogere versnelling!

Wat zijn de gevolgen op lange termijn bij een ruggenmergletsel en hoe kan revalidatiezorg het verschil maken voor de mensen die het letsel opliepen, hun families en omgeving? Eric Weerts, onze Emergency Rehabilitation Specialist, vertelt het naar aanleiding de Internationale dwarslaesiedag.

Inclusief onderwijs: "Een beperking is nog geen veroordeling"
© HI
Integratie

Inclusief onderwijs: "Een beperking is nog geen veroordeling"

Mariam, moeder van Oumou (9), speelt een grote rol in de opvoeding van haar dochter.

Een schoolvoorbeeld van inclusief onderwijs
© J. McGeown / HI
Integratie

Een schoolvoorbeeld van inclusief onderwijs

Amie werd geboren met een fysieke beperking. Ze leert nu lezen en schrijven, dankzij enkele kleine ingrepen.