Meteen naar de inhoud

Thierry, terug naar school met zijn prothese

Integratie Revalidatie
Burundi
Voor een kind met een handicap is het in Burundi niet vanzelfsprekend om naar school te gaan. Een onderzoek van de Burundese overheid (begin 2011) identificeerde tientallen kinderen met een beperking die geheel of gedeeltelijk zouden kunnen herstellen. Handicap International kon 93 schoolgaande kinderen met een beperking begeleiden. Een van hen was Thierry, een jongen van 9 jaar. 
Thierry op school, zit in de klas

Voor een kind met een handicap is het in Burundi niet vanzelfsprekend om naar school te gaan. Een onderzoek van de Burundese overheid (begin 2011) identificeerde tientallen kinderen met een beperking die geheel of gedeeltelijk zouden kunnen herstellen. Handicap International kon 93 schoolgaande kinderen met een beperking begeleiden. Een van hen was Thierry, een jongen van 9 jaar.

Thierry Irakoze is geboren zonder linkerbeen. Jarenlang deed dit 9-jarig jongetje zijn best om zich zo goed mogelijk te verplaatsen, soms met geïmproviseerde krukken. Zijn ouders zijn landbouwers en hebben de grootste moeite om Thierry, zijn broer en zijn 2 zussen op te voeden. Ze hadden niet het nodige geld om hun oudste zoon een prothese te geven.

Begin 2013 ontmoette Thierry de teams van het centrum in Gitega (Burundi). Zij konden zijn stomp voorbereiden op een prothese. Enkele weken later werd een afdruk genomen om een perfect aangepaste prothese te maken. Thierry kon niet wachten om terug te keren naar het centrum voor zijn prothese.

Het was enkele dagen wennen, maar nu is hij heel gelukkig dat hij rechtop kan staan en naar basisschool Makebuko kan gaan, waar hij in het tweede jaar zit. Zijn ouders zijn ook zeer trots om hun zoontje te zien wandelen met de andere kinderen. Hij werkt hard, want hij droomt ervan om dokter te worden.

Meer over dit onderwerp

Het UNESCO Onderwijsrapport 2O2O: Focus op de inclusie van kinderen met een beperking
© J. Mc Geown / HI
Integratie

Het UNESCO Onderwijsrapport 2O2O: Focus op de inclusie van kinderen met een beperking

Op 23 juni publiceerde UNESCO haar jaarlijks mondiaal onderwijsrapport. Het rapport maakt de balans op van de wereldwijde vooruitgang van het onderwijs en richt zich dit jaar op de inclusie van alle kinderen in het onderwijssysteem, inclusief kinderen met een beperking. Julia McGeown, experte inclusief onderwijs bij HI, geeft toelichting bij het rapport.

Covid-19 in Rwanda: Voedselhulp voor kinderen met een beperking
© HI
Gezondheid Preventie Revalidatie

Covid-19 in Rwanda: Voedselhulp voor kinderen met een beperking

"Dankzij de voedselhulp loopt mijn kleine meid geen risico op ondervoeding, bovenop haar beperking..." Het zijn de woorden van Kapitolina, een paar weken nadat ze voor het eerst voedselsteun ontving van HI. De voedselsteun is een onderdeel van de steunmaatregelen voor ouders van kinderen met een beperking. Deze steun wordt sinds 2018 verleend en vindt zelfs tijdens de lockdownperiode plaats om de negatieve gevolgen van Covid-19 voor de gezinnen te verzachten. 

Isolement in Gaza: Ihab is de wanhoop nabij
© HI
Noodhulp Revalidatie

Isolement in Gaza: Ihab is de wanhoop nabij

Ihab woont met zijn vrouw en twee kleine kinderen in een klein huis in Gaza. In 2019 raakte hij gewond aan beide benen. Hij verkocht zaden en koude dranken op straat toen er geweld losbarstte bij een demonstratie. De lockdownmaatregelen bemoeilijken zijn herstel.