Logistieke sleutelrol bij vluchtelingencrisis in Tsjaad
Al acht maanden wordt Soedan in de greep gehouden van 's werelds meest onzichtbare conflict. Honderdduizenden inwoners vluchtten ondertussen het land uit richting buurland Tsjaad. Dankzij Handicap International kan de oude landingsbaan dichtbij de grens opnieuw dienen voor de aanvoer van hulp.
Ingang van het vliegveld van Adré dat wordt opgeknapt door de teams van Handicap International (Augustus 2023) | © HI
Al sinds april 2023 wordt Soedan verscheurd door een gewapend conflict. In het hele land zijn er confrontaties aan de gang, maar vooral de hoofdstad Khartoem en de westelijke regio Darfoer vormen het toneel van 's werelds grootste humanitaire crisis op dit moment. Sinds het begin van de oorlog zijn minstens 7 miljoen Soedanezen ontheemd geraakt. Vele honderdduizenden vluchtten de grens over richting buurland Tsjaad (*451.894 op 25 november 2023, UNHCR). Om de Tsjadische overheid bij te staan in de massale toestroom van vluchtelingen heeft Handicap International sinds mei vorig jaar een logistiek team ter plekke.
Adré, het Tsjadische grensstadje waar de meeste Soedanese vluchtelingen toekomen éénmaal ze hun land via de A5-autoweg verlaten, is geen evidente bestemming voor noodhulp. In het regenseizoen zorgen overstromingen van het wegdek door tijdelijke rivieren geregeld voor verkeer dat gedurende meerdere dagen vast komt te zitten. Vervoer via de lucht is ook verre van evident: de landingsbaan van Adré geraakte de voorbije jaren in onbruik en lag er vorig jaar nog zeer slecht bij. Toch richtte Handicap International haar pijlen, financieel ondersteund door de Europese Unie (European Civil Protection and Humanitarian Aid Operations), op deze laatste optie. Na enkele herstellingswerken is vervoer via de lucht immers de snelste manier om zowel humanitair hulppersoneel ter plaatse te krijgen, als om medische evacuaties uit te voeren.
Naast het opvullen van scheuren en gaten in de landingsbaan werd deze ook opnieuw voorzien van het nodige profiel. De landingsbaan werd daarnaast ook nog eens met 400 meter verlengd, wat de totale lengte op 1200 meter brengt. Er werd ook een nieuwe leiding aangelegd om regenwater af te voeren en de baan bij alle weersomstandigheden veilig te houden. Er werden manouvreerplekken en parkeerterreinen aangelegd zodat laden en lossen van vracht snel kan gebeuren. Ten slotte werd de landingsbaan ook voorzien van de nodige visuele markeringen op het asfalt en een mast met windzak voor het aangeven van de windrichting.
Na vier maanden van werkzaamheden was de piste weer zo goed als nieuw en kunnen vliegtuigen van de Verenigde Naties (UNHAS - United Nations Humanitarian Air Service UNHAS) in alle veiligheid landen.
Vele hulporganisatie, één centrale logistieke actor
Om de toelevering van humanitaire hulp in Adré in goede banen te kunnen leiden was eerst een grondige evaluatie van de situatie nodig. Van waar komen de leveringen? Hoeveel opslagcapaciteit is er ter plekke? Waar moeten de goederen heen? Via antwoorden op deze vragen werd een plan opgemaakt.
Naast de humanitaire organisaties die al ter plekke aan het werk waren, zijn er immers heel wat nieuwe actoren bijgekomen sinds het uitbreken van de oorlog in buurland Soedan. En dat leidt soms tot spanningen tijdens alle lokale activiteiten. Omdat de bestaande opslaginfrastructuur beperkt is en grond voor nieuwe units niet oneindig is, is de logistieke tak van Handicap International aangesteld om een gezamenlijke opslag uit te bouwen voor alle betrokken humanitaire organisaties.
"Dankzij deze ruimtes kunnen we grote vrachtwagenladingen ontvangen, vooral vanuit [hoofdstad] N'Djamena. We lossen de goederen, slaan ze op en pakken indien nodig alles in. De goederen worden een paar dagen of weken later weer geladen om humanitaire activiteiten in de regio uit te voeren. Onze partners zijn tevreden over deze dienst die we bieden, omdat we aan hun noden voldoen en toch flexibel blijven in noodsituaties."
- Marvin Vidon, Logistiek Manager bij Handicap International Tsjaad
Er zijn ondertussen drie opslagunits van 880 kubieke meter beschikbaar voor de aanwezige organisaties. Naast een oplossing voor tijdelijke opslag verlicht Handicap International zo ook een groot deel van de werklast waardoor de verdeling van hulpgoederen sneller verloopt.
De oorlog in SoedanIn een gevecht om de macht komen in april 2023 twee strijdende partijen tegenover mekaar te staan: het Soedanese regeringsleger (SAF – Sudanese Armed Forces) aan de ene kant, en een paramilitaire groepering (Rapid Support Forces – RSF) aan de andere kant. Naast hevige gevechten in hoofdstad Karthoum worden ook andere regio’s slachtoffer van gewapend geweld. Onder meer in de veelgeplaagde westelijke regio Darfoer vinden opnieuw massamoorden en etnische zuiveringen plaats.
|