Meteen naar de inhoud

Bril maakt het verschil

Gezondheid Integratie
Mali
Wie slecht ziet, zet een bril op de neus. Een evidentie bij ons, maar niet zo in Mali. En dat heeft grotere gevolgen dan enkel een troebel zicht.
Malinese kinderen met bril op de neus op de schoolbanken

Wie slecht ziet, zet een bril op de neus. Een evidentie bij ons, maar niet in Mali. En dat heeft grotere gevolgen dan men op het eerste zicht zou denken.

Het lijkt vanzelfsprekend: kinderen die het schoolbord niet kunnen lezen, gaan naar de oogarts en vervolgens naar de brillenwinkel. De lessen volgen zonder te kunnen lezen wat op het bord geschreven staat, is immers niet simpel.

Toch is dit geen wereldwijde evidentie. Zo gaan in Mali de ouders van slechtziende kinderen vaak niet langs bij de oogarts, omdat ze het probleem van hun kind niet kennen of omdat ze niet over genoeg financiële middelen beschikken voor een doktersbezoek. Voor de kinderen heeft dit echter niet enkel vermoeide ogen en een troebel zicht tot gevolg. Slechtziende kinderen die moeite hebben om het schoolbord te lezen of in hun schrift nota’s te maken, behalen ook slechtere resultaten en ondervinden een moeilijkere schoolcarrière.

De grote oogtest

Handicap International organiseerde daarom speciale oogcontroles in 12 Malinese scholen voor meer dan 2000 leerlingen tussen 6 en 14 jaar. Het resultaat: 52 brillen die werden verspreid aan al wie bij- of verziend is.

Deze oogcontroles en de aankoop van brillen door Handicap International zorgt ervoor dat tientallen leerlingen nu terug helder kunnen zien en lezen. En niet te vergeten: beter dan ooit studeren!
 

Meer over dit onderwerp

De coronacrisis door een buitenlandse bril
© HI
Gezondheid

De coronacrisis door een buitenlandse bril

Hoe vergaat het andere landen tijdens de coronacrisis? We vroegen het aan drie van onze Belgische medewerkers in het buitenland: Virna Marchesin, afscheidnemende directrice in Cuba, Martin Jacobs, technisch revalidatie-expert in Vietnam, en Youri Francx, coördinator van onze operaties in Oeganda.*

Het UNESCO Onderwijsrapport 2O2O: Focus op de inclusie van kinderen met een beperking
© J. Mc Geown / HI
Integratie

Het UNESCO Onderwijsrapport 2O2O: Focus op de inclusie van kinderen met een beperking

Op 23 juni publiceerde UNESCO haar jaarlijks mondiaal onderwijsrapport. Het rapport maakt de balans op van de wereldwijde vooruitgang van het onderwijs en richt zich dit jaar op de inclusie van alle kinderen in het onderwijssysteem, inclusief kinderen met een beperking. Julia McGeown, experte inclusief onderwijs bij HI, geeft toelichting bij het rapport.

Humanitaire luchtbrug verbindt Zaventem met Congo
© Lukasz Kobus
Gezondheid Noodhulp

Humanitaire luchtbrug verbindt Zaventem met Congo

Het voorbije weekend vertrokken drie humanitaire vluchten met in totaal 40 ton noodhulp vanuit België en Frankrijk naar de Democratische Republiek Congo. Er reisden ook 172 humanitaire hulpverleners mee die zullen worden ingezet in de strijd tegen Covid-19. De humanitaire luchtbrug is een mooi staaltje van samenwerking tussen verschillende humanitaire organisaties – waaronder Handicap International - en de Europese Unie.