Meteen naar de inhoud

ZELFSTANDIG LEREN LEVEN

ZELFSTANDIG LEREN LEVEN

© Yan Lei / Handicap International

Mensen met een handicap moeten volwaardig deel kunnen uitmaken van hun gemeenschap. Helaas gaat dat meestal niet vanzelf. Vaak wordt een persoon met een handicap gezien als een last voor de familie. Daarom beperkt Handicap International zich niet alleen tot medische zorgen. Een belangrijke hoeksteen van ons werk bestaat uit gemeenschapsgerichte revalidatie. We bevorderen de onafhankelijkheid van mensen met een handicap zodat ze gemakkelijker kunnen functioneren in hun gemeenschap. Daarvoor helpen we hun omgeving fysiek toegankelijk te maken. We zorgen er ook voor dat mensen met een handicap weten op welke diensten ze beroep kunnen doen. En we stimuleren hun omgeving om mensen met een handicap te aanvaarden.  

De socio- economische integratie van mensen met een handicap proberen we op verschillende manieren te realiseren. Zo begeleiden we mensen met een handicap om werk te vinden. Wie werkt, kan zichzelf en zijn familie onderhouden. Mensen met een handicap die werken, worden ook sneller aanvaard door de gemeenschap waarin ze leven en hebben meer zelfwaardering. We steunen vormingscentra om opleidingen te organiseren en we helpen zoeken naar werk. Of we geven basismateriaal en zorgen ervoor dat mensen met een handicap microkredieten krijgen zodat ze hun eigen zaakje kunnen oprichten.

Meer over dit onderwerp

Gezocht: politieke wil
© Nicolas Axelrod-Ruom /HI
Integratie

Gezocht: politieke wil

Gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs. Het is de vierde van 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, die tegen 2030 verwezenlijkt zouden moeten zijn. We legden Valentina Pomatto, Inclusive Development Advocacy Manager bij Handicap International, enkele vragen voor naar aanleiding van de Educaid-conferentie die eind oktober plaatsvond.

Ismail timmert aan de weg terug na ongeval met landmijn
© HI
Integratie Mijnen en andere wapens Revalidatie

Ismail timmert aan de weg terug na ongeval met landmijn

Ismail verloor zijn beide benen toen een landmijn ontplofte. Hij was veertien jaar. Handicap International gaf hem nieuwe protheses en zorgde ervoor dat hij opnieuw kan stappen.

Inclusief onderwijs: "Een beperking is nog geen veroordeling"
© HI
Integratie

Inclusief onderwijs: "Een beperking is nog geen veroordeling"

Mariam, moeder van Oumou (9), speelt een grote rol in de opvoeding van haar dochter.