Goto main content

Eindelijk naar school

Integratie
Tsjaad

Mahamat heeft een fysieke handicap en woont in een vluchtelingenkamp in de Kameroense stad Kousseri, vlak naast de grens met Tsjaad. Maar dat verhindert hem niet om naar school te gaan.

Mahamat, samen met zijn grootmoeder en Makaila van Handicap International

Mahamat, samen met zijn grootmoeder en Makaila van Handicap International | © HI

Leven in een vluchtelingenkamp

Mahamat is een 13-jarige jongen die in het ontheemdenkamp van Baga Sola woont, in het uiterste westen van Tsjaad. Er verblijven momenteel maar liefst 7.000 personen. Velen onder hen zijn gevlucht voor het gewapend geweld van groeperingen als Boko Haram. Maar ook klimatologische veranderingen in de provincie 'Lac Tchad' duwen mensen weg van hun woonplaats.

In totaal zijn 505.120 personen getroffen door deze crisis. Velen van hen zijn ontheemd in eigen land, anderen ontvluchtten Tsjaad, nog anderen kwamen terug na het land ontvlucht te zijn, maar blijven ontheemd. Mahamat woont niet langer bij zijn ouders, die in een dorp een stukje verderop verblijven, en heeft nu zijn grootmoeder die voor hem zorgt. Op tweejarige leeftijd kreeg de jongen een ziekte waardoor hij een handicap in beide onderbenen ontwikkelde. Enkel met de hulp van zijn kruk kon hij zich verplaatsen.

Voor het eerst naar school

Mahamat est assis avec son sac à dos de fournitures scolaires.Sinds vorig jaar gaat Mahamat naar school, en dat is dankzij het project PROSCOLAC (Bescherming en Scholarisatie van kinderen in de regio van Lake Tchad), gefinancierd door de Europese Unie (ECHO) en opgezet door Handicap International.

"Op een dag zag ik kinderen terugkomen van school met een boekentas. Ze toonden me het schoolmateriaal dat in hun boekentassen zat en legden me uit hoe ik deze school kon bereiken."

Nog diezelfde dag komt Mahamat thuis met het schoolmateriaal, waaronder een boekentas en schrijfgerief, dat hij van Handicap International ontving. Met fierheid laat hij zijn grootmoeder weten dat hij is ingeschreven in de school.


"Ik toonde onmiddellijk mijn schoolmateriaal aan de andere kinderen. Ze vertelden me dat ze de dag erop opnieuw naar school zouden gaan. Het maakte me zo blij!"

Elke dag bijleren

Ter voorbereiding van de eerste schooldag gingen leden van het sensibiliseringsteam van deur tot deur om families te overtuigen hun kinderen in te schrijven. Bij de grootmoeder van Mahamat waren ze al langsgeweest en ze was dan ook overtuigd van het belang dat haar kleinzoon onderwijs zou volgen.

Nooit eerder volgde Mahamat onderwijs, maar nu gaat hij elke dag naar school, ondanks de lange weg ernaartoe. Daarnaast krijgt Mahamat ook extra ondersteuning in de vorm van maaltijden en ook medisch wordt hij opgevolgd door een mobiel team. Handicap International bezorgde hem een nieuw paar krukken waardoor hij gemakkelijker tot aan zijn school geraakt. Zo blijft er meer energie over om zich op zijn lessen te concentreren. Mahamat is alvast enthousiast om elke dag nieuwe zaken bij te leren: "De meester heeft me op de eerste rij in onze klas gezet zodat ik de lessen goed kan volgen. Hij ondervraagt me geregeld, maar ik voel me er zeer op mijn gemak."

Inclusief onderwijs

Ook de leerkracht van Mahamat werd betrokken in het schoolproject. Voor de start van het nieuwe schooljaar volgden alle leerkrachten een extra vorming van drie weken. Een opleiding waarin heel wat onderwerpen aan bod kwamen: van onderwijsmethoden tot stressbeheersing, pyschologische hulp en aandacht voor hygiëne, maar ook de inclusie van kinderen met een handicap. Dat laatste komt als overkoepelend thema in elke module aan bod zodat leerkrachten meer kennis hebben over hoe ze kinderen met een handicap op een efficiënte wijze kunnen integreren in hun lessen. Ze krijgen ook methoden aangeleerd over hoe ze andere kinderen kunnen sensibiliseren en hoe ze een omgeving kunnen creëren waarin iedereen zich op zijn gemak voelt.

90 leekrachten volgden de opleiding in oktober 2022 wat het totaal op 126 gevormde leerkrachten brengt sinds de start van het project, dat in 12 scholen van Fouli en Kaya - twee departementen in de 'Lac Tchad' provincie - actief is.

Naar school om dromen te verwezelijken

Mahamat hoopt zijn volledige opleiding te kunnen afwerken. Hij is er zich van bewust dat dit nodig is om zijn dromen te verwezelijken. Hij heeft immers al een afgelijnd idee van wat hij later wil doen: "Ik wil zelf later mijn kennis doorgeven en zou graag willen lesgeven in de Koranschool. Daarnaast wil ik me ook bezighouden met het fokken van geiten zodat ik met de inkomsten mijn familie kan onderhouden. Om dat te bereiken moet ik eerst naar school gaan."

In het schooljaar 2022-2023 konden 7546 kinderen (waarvan 113 kinderen met een handicap) naar school gaan dankzij dit project. Het kadert binnen het initiatief van Handicap International om de toegang tot onderwijs te verbeteren en ook de kwaliteit ervan te verhogen.

HI in Tsjaad

Handicap International is al sinds de jaren '90 aanwezig in Tsjaad en houdt zich bezig met heel wat projecten: inclusief onderwijs, noodhulp, ontmijning, slachtofferhulp, vredesopbouw, revalidatiezorg en socio-economische steun aan personen met een handicap en andere personen in een kwetsbare situatie. Op dit moment zijn er projecten aan de gang in hoofdstad N'Djamena, alsook in de provincies Lac Tchad, Logone Oriental, Kanem, Barh el Gazal en de regio's Borkou, Ennedi en Tibesti.

GEFINANCIERD DOOR DE EUROPESE UNIEDrapeau de l'EU

De Europese Unie en haar lidstaten zijn de grootste donor van humanitaire hulp. Via het directoraat-generaal Civiele bescherming en humanitaire hulpoperaties (ECHO) helpt de EU jaarlijks miljoenen slachtoffers van conflicten en rampen. Met haar hoofdkantoor in Brussel en een internationaal netwerk van kantoren ter plaatse verleent zij hulp aan de meest kwetsbare mensen op basis van humanitaire behoeften.

Gepubliceerd op: 11 januari 2023

Meer over dit onderwerp

Met of zonder rolstoel: een wereld van verschil
© T. Freteur / HI
Integratie

Met of zonder rolstoel: een wereld van verschil

Daïsane werd geboren met klompvoeten. Ze kreeg een aangepaste rolstoel van Handicap International, waardoor ze zich opnieuw zelfstandig kan verplaatsen en met haar klasgenootjes kan spelen.

 

Een zelfstandig én waardig bestaan: het verhaal van Zawadi
© E. Koka / HI
Integratie Revalidatie

Een zelfstandig én waardig bestaan: het verhaal van Zawadi

Zawadi woont in het Keniaanse vluchtelingendorp Kakuma, waar ze een klein bedrijfje runt. Met de steun van Handicap International kon ze enkele opleidingen volgen zodat ze haar zelfstandige activiteiten kon heroppikken en zich beter wapenen tegen de gevolgen van COVID-19.

Kinderen met een beperking gaan minder naar school
© J.McGeown / HI
Integratie

Kinderen met een beperking gaan minder naar school

Wereldwijd leven ongeveer 240 miljoen kinderen met een beperking. Velen onder hen genieten hierdoor niet van onderwijs. Een onrechtvaardigheid die Handicap International in 25 landen probeert recht te trekken.